پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): صادرات سنگ‌آهن استرالیا به چین از بندر هدلند که یک پنجم تجارت جهانی سنگ‌آهن را انجام می‌دهد در ماه نوامبر ۵/۸ درصد افت داشته است؛ در حالی که ماه اکتبر رکورد بالایی را ثبت کرده بود. میزان صادرات به چین از ٣١ میلیون و ٧١٠ هزار تن اکتبر به ٢٩ میلیون تن در ماه نوامبر رسید؛ البته در نوامبر سال جاری، صادرات سنگ‌آهن از بندر هدلند استرالیا به چین ٣٠ درصد از نوامبر سال قبل بالاتر بود. همچنین کل صادرات سنگ‌آهن این بندر از ۴٧/۳۷ میلیون تن اکتبر به ٣٤ میلیون و ٤٣٠ هزار تن در نوامبر رسید. بیلت سی‌آی‌اس باز هم ارزان شد

آخرین قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس با ٤ دلار و ٥٠ سنت افت به ٣٩٧ دلار و ٥٠ سنت در هر تن فوب رسیده است. با گشایش مزایده صادراتی کارخانه بی ام زد بلاروس در قیمت ٣٨٠ دلار در هر تن فوب، بسیاری از قیمت‌های پیشنهادی تولید ژانویه سی‌آی‌اس نیز کاهش یافت. بیلت اوکراین نیز در روزهای اخیر بین ٣٩٠ تا ٤٠٢ دلار در هر تن فوب معامله شده است. به این ترتیب میانگین قیمت بازار صادرات بیلت دریای سیاه ٣٩٥ تا ٤٠٠ دلار در هر تن فوب است.

چشم‌انداز تولید و مصرف فولاد چین

کارشناسان چینی بر این باورند که تولید فولاد خام این کشور در سال جاری میلادی با ۳/۵ درصد رشد به ٨٢٠ میلیون تن خواهد رسید؛ ولی در سال ٢٠١٥، روند رشد آرام‌تر شده و با ۷/۱ درصد بهبود به ٨٣٤ میلیون تن می‌رسد. همچنین آمار نشان می‌دهد امسال مصرف فولاد این کشور با ۵/۲ درصد افزایش ٧١٠ میلیون تن خواهد بود و سال آینده با ۴/۱ درصد بهبود به ٧٢٠ میلیون تن می‌رسد. ظاهرا میزان تولید و مصرف فولاد چین وارد دوره‌ای از کاهش سرعت رشد شده که برای مدتی ادامه خواهد داشت. از این رو فولادسازان چینی نمی‌توانند نسبت به حاشیه سود خود در سال‌های آتی خوش‌بین باشند.