گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به احیای مجدد واحد تحقیق و توسعه در شرکت، هدف این اقدام را تقویت تحقیقات در جهت دستیابی به اهداف و استراتژی‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان عنوان کرد. بهرام سبحانی با ارائه آماری از فعالیت‌های پژوهشی مشترک با دانشگاه صنعتی اصفهان، اتمام ۳۱۰ پروژه تحقیقاتی مشترک با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۵ میلیارد ریال و ۲۷ پروژه تحقیقاتی مشترک در دست انجام با اعتبار بیش از ۱۴ میلیارد ریال را نشانه تمایل این شرکت به همکاری‌های مشترک با دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر سازمان‌های پژوهشی حاضر در دانشگاه دانست. وی ازایجاد شرایط برای همکاری‌های پژوهشی مشترک مبتنی بر نیاز، هدفمند و نتیجه‌گرا استقبال و با اشاره به دانش و تجربه نهادینه شده در شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه صنعتی اصفهان، توسعه تحقیقات در صنعت فولاد و فراتر از آن در پروژه‌های منطقه‌ای و ملی را امکان‌پذیر دانست و بر لزوم توسعه پایلوت پلنت‌های خطوط مختلف تولید به منظور رفع مشکلات موجود و ایجاد نوآوری در تکنولوژی صنعت فولاد بدون ایجاد اخلال در خطوط تولید شرکت تاکید کرد. کشور در شرایط فعلی نیازی به واردات فولاد ندارد

سبحانی با بیان اینکه هم اکنون تقاضا در بازار فولاد افزایش نیافته و تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند نیاز داخل را تامین کنند، گفت: کشور در شرایط فعلی نیازی به واردات فولاد ندارد. وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فولاد کشور در شرایط مناسبی قرار دارد، تصریح کرد: بحث واردات فولاد آن هم در شرایط فعلی بی‌معنی است. هم‌اکنون تقاضا در بازار فولاد افزایش نیافته و تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند نیاز داخل را تامین کنند. پیش از این سبحانی، رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد با گلایه از اینکه واردات ورق فولادی ۵۰ درصد افزایش یافته و این موضوع پشت فعالان فولادی کشور را خم می‌کند، گفته است: واردات فولاد بیشتر از چین، اوکراین و روسیه انجام می‌شود که این موضوع در آینده تولید داخلی فولاد کشور را تهدید خواهد کرد.

صرفه‌جویی 34 میلیارد ریالی در واحد گندله‌سازی فولاد مبارکه

رئیس تولید واحد گندله‌سازی نیز گفت: با اجرای روش جدید در تعمیرات دوره‌ای بلند‌مدت واحد گندله‌سازی و با گرم نگه داشتن کوره پخت گندله‌‌سازی در طول زمان اجرای تعمیرات دوره‌ای سه‌ماهه به جای سرد کردن کامل آن، تعمیرات ناخواسته نسوز کوره در این واحد حذف و معادل ۳۴ میلیارد ریال صرفه اقتصادی برای فولاد مبارکه در هر تعمیر دوره‌ای حاصل شد. حمزه علی جیلان افزود: با این روش علاوه بر حذف تعمیرات ناخواسته‌ نسوز منطقه پخت، طول زمان سرد و گرم کردن کوره به مدت ۴۲ ساعت و به تبع آن زمان تعمیرات به مدت ۲۴ ساعت کاهش داده می‌شود که به ازای زمان ۲۴ ساعت، تولید واحد به میزان ۲۰ هزار تن افزایش می‌یابد.