ایسنا: قیمت‌های کشف شده محصولات پتروشیمی در بورس کالا، مبنای قیمت‌های کل کشور خواهد شد. نمایندگان مجلس در نشست علنی چهارشنبه گذشته، در جریان بررسی مواد ارجاعی طرح اصلاح موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت جزء ۴ بند الف ماده یک، به بررسی قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی‌ها پرداختند که در پایان مواردی به تصویب مجلس رسید.

در تبصره ۲ این اصلاحیه آمده است: در خرید محصولات پتروشیمی توسط یا به دستور دولت، قیمت بورس مبنای عمل است و یارانه مورد نظر دولت برای مصرف‌کنندگان داخلی در اختیار دستگاه ذی‌ربط قرار می‌گیرد. عضو کمیسیون صنایع مجلس در این باره گفت: در راستای قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، مقرر شد تا قیمت مواد اولیه پتروشیمی که در بورس کالای ایران کشف می‌شود، مبنا و مرجع قیمت در کشور باشد تا شفافیت در قیمت گذاری‌ها بیش از گذشته باشد. محمد بیاتیان افزود: همچنین در روند خرید محصولات از بورس کالا، در صورت صلاحدید دولت یا ایجاد شرایط خاص، یارانه‌ای به خریداران تعلق می‌گیرد؛ به عبارت دیگر دولت برای حمایت از تولیدکنندگان، یارانه‌ای را برای واحدهای تولیدی به عنوان مصرف‌کنندگان مواد اولیه در نظر می‌گیرد.

براساس این گزارش، به نظر می‌رسد طرح مجلس در خصوص مرجعیت قیمت‌های بورس کالا برای کل کشور در راستای برنامه‌های اعلامی دولت در بسته خروج از رکود غیرتورمی و همچنین مصوبه دولت در روزهای پایانی شهریور امسال است که براساس آن مصوبه، قیمت‌گذاری کالاهایی که امکان پذیرش و خرید و فروش در بورس کالا و انرژی را دارند به جز کالاهای انحصاری و اساسی خارج از سیستم بورس ممنوع اعلام شد؛ براین اساس، دستگاه‌های اجرایی باید ظرف یک‌سال از تاریخ ابلاغ آن مصوبه، برای پذیرش کالاهای مذکور در بورس اقدام کنند. با این تفاسیر در اجرای سیاست‌های اقتصادی شاهد هماهنگی مناسبی میان نمایندگان مردم در مجلس و دولت هستیم که این همسویی نوید روزهای روشنی را برای بازار کالای کشور همچون کاهش هزینه‌های دولت، مدیریت و نظارت دقیق بر قیمت‌ها و حجم عرضه و تقاضا، افزایش شفافیت‌های معاملاتی و همچنین حذف رانت‌های قیمتی می‌دهد.