رئیس هیات عامل ایمیدرو از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری شریک خارجی در طرح معادن سنگان خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان که با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، تصریح کرد: این میزان سرمایه‌گذاری برای مرحله اول از طرح ۵ میلیون تنی کنسانتره و گندله سنگ‌آهن سنگان (استان خراسان رضوی) صورت می‌گیرد. وی این سرمایه‌گذاری را همراستا با سیاست‌های دولت یازدهم در تامین سرمایه مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح در معادن سنگان به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که چنین رقمی با مشارکت بخش خصوصی و خارجی که در قالب یک کنسرسیوم در طرح شرکت کرده‌اند، تامین می‌شود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: طی یک‌سال گذشته در شرایطی ایمیدرو، جلب سرمایه از منابع بیرونی این سازمان را در اولویت قرار داد که پیش از آن منابعی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها نداشت. کرباسیان تامین سرمایه و فعال شدن حدود ۳۰ طرح متوقف شده را اهم عملکرد ایمیدرو اعلام و تصریح کرد: دعوت از سرمایه‌گذاران و حضور شرکت‌های خصوصی در شرایطی عملی شد که در سال‌های گذشته ۲۱هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های تابعه این سازمان در قالب رد دیون واگذار شده بود.

به گفته وی از ۲۴هزار میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز طرح‌های ایمیدرو، کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان توسط این سازمان انجام و مابقی توسط شرکت‌های خصوصی تامین می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو به جایگاه اکتشاف در توسعه معادن اشاره و اظهار کرد: برنامه اکتشاف ۲۰۰هزار کیلومتر از مناطق مختلف کشور از سال گذشته آغاز شده که هم اکنون وسعت اجرای برنامه به ۱۳۵هزار کیلومتر مربع رسیده است، به‌طوری که استان‌های شرقی، جنوبی و غربی را در بر گرفته است.

وی ادامه داد: این برنامه با طرح‌ریزی و هماهنگی ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی صورت می‌گیرد اما اجرای آن توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود.

کرباسیان تاکید کرد: هدف ایمیدرو مشارکت با بخش خصوصی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تقویت توان شرکت‌های داخلی است. به گفته وی انجام فعالیت‌های معدنی به تنهایی منافع چندانی ندارد، بلکه تکمیل زنجیره تولید و اجرای طرح‌هایی در فرآوری و همچنین صنایع معدنی، توسعه اشتغال و ارزش افزوده را به همراه دارد. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از اجرای طرحی برای فرآوری سنگ‌آهن کم عیار با فناوری نوین خبر داد و گفت: این طرح در معدن جلال آباد زرند کرمان آغاز شده و پیمانکار مربوطه در حال تجهیز کارگاه است.

وی با اعلام اینکه در این طرح عیار ۳۰درصدی ماده معدنی به سنگ‌آهن ۶۷درصدی ارتقا می‌یابد، افزود: از سال ۹۵ با راه‌اندازی طرح‌های جدید، صادرات سنگ‌آهن به حداقل می‌رسد و عمدتا صرف صنایع فولاد در داخل کشور می‌شود.