ظرفیت‌های صنعت فولاد ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی

گروه بنگاه‌های اقتصادی- زهرا مسافر: در آستانه برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی فولادسازان بزرگ داخلی و خارجی که طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری (هفتم و هشتم بهمن ماه) در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد با الیاس گونزالز گیل، مدیر‌عامل شرکت سارایه اسپانیا درخصوص همایش مذکور و هدف این شرکت برای حضور مجدد در آن برای دومین سال متوالی به گفت‌وگو نشسته‌ایم. گروه سارایه تبدیل به گروهی جهانی شده است که حضور روز‌افزون و قدرتمندی در بیش از ۸ کشور اصلی حاضر در صنعت فولاد دنیا دارد. این شرکت در میان کارکنان خود در سراسر دنیا بیش از ۶۵۰ متخصص دارد. متخصصانی از فرهنگ‌های مختلف که علاوه بر سهولت در برقراری ارتباط، شرکت سارایه را تبدیل به شرکتِ پیشرو و مرجع در ارائه‌ پروژه‌های «کلید در دست» کرده‌اند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

شرکت سارایه را به‌طور مختصر معرفی کنید.

گروه سارایه شرکتی مستقل و خصوصی است که در زمینه مهندسی، طراحی و تولید تجهیزات سنگین صنعتی شامل پروژه‌های «کلید در دست» (EPC) به ویژه در بخش فولاد، تخصص دارد. اگرچه پروژه‌های ما تنها منحصر به این بخش نیستند. این شرکت که در دهه ۶۰ میلادی در اسپانیا تاسیس شده است، ارائه خدمات به تولید‌کنندگان فولاد و ارتقای عملکرد کارخانه‌های آنها با استفاده از به‌روزترین فن‌آوری اروپا را هدف اصلی خود قرار داده است. ما با استفاده از توانایی‌های خود به دنبال خلق راه‌حل‌ها و روش‌هایی هستیم که آنچه کارخانه‌های تولید فولاد در بازارهای جهانی و بومی لازم دارند را در اختیارشان قرار دهد، عملکردشان را بهبود بخشد و به این ترتیب مصرف انرژی را تا جایی که امکان دارد کاهش داده و میزان تولید را با حداقل سرمایه‌گذاری به حداکثر برساند. به‌طور خلاصه، شرکت کوچکی که توسط افراد بومی خلق شد، با ساختن پیشینه‌ای درخشان، تبدیل به شرکتی چندملیتی شده است که اگرچه در سراسر دنیا شعبه دارد ولی دغدغه‌های بومی خود را حفظ کرده است. همین خط‌مشی که دغدغه‌های بومی هر محلی را در صدر اولویت‌های خود قرار می‌دهیم، دلیل رشد چشمگیر شرکت ما بوده است. نمونه این مطلب کارخانه ما در ایران (پارس سارایه) است که از آن ۶ خط بازرگانی گروه سارایه شامل سالن‌های ذوب، خطوط نورد، خطوط پروسه کویل، سیستم‌های هوشمند ذخیره‌سازی، خدمات مهندسی و سیستم‌های بهینه‌سازی انرژی اداره می‌شود.

امسال برای دومین سال متوالی در همایش چشم‌انداز صنعت فولاد حضور خواهید داشت، هدف شرکت جهت حضور مجدد در این گردهمایی چیست؟

هدف ما در دوره قبلی همایش بین‌المللی چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران که با موفقیت نیز همراه بود، معرفی هرچه بهتر گروه سارایه در جمهوری اسلامی ایران و تحکیم روابط فعلی شرکت با مشتریان بومی (ایرانی) بود. امروز که یک سال از آن تاریخ گذشته است مهم‌ترین شرکت‌های ایران تبدیل به مشتریان وفادار ما شده اند؛ اگرچه هنوز راه درازی پیش رو داریم. اهداف امسال ما نیز یکی به نمایش گذاشتن توانایی‌های متعدد و خدمات جامعی است که پارس سارایه می‌تواند ارائه کند و دیگری اینکه چطور با انتقال دانش تجربی از گروه سارایه نیاز‌های خود را طبق دانش روز اروپا تامین کند. ما سال پیش اعلام کردیم سارایه ۸ سال پیش به ایران آمد تا بماند و هرگز نرود. ما از اولین لحظه ورود، حضوری همیشگی داشته‌ایم و این همایش فرصت خوبی برای نشان دادن دوباره این امر است. شرکت‌کنندگان همایش امسال قادر خواهند بود با اصلی‌ترین (عمده‌ترین) پروژه‌های سارایه و به‌روز‌ترین روش‌های فناوری اروپایی آشنا شوند. کارگاه‌های متعددی را به زبان فارسی برگزار خواهیم کرد تا تعدادی از روش‌ها و راه‌حل‌های سارایه را در شاخه‌های مختلف صنعت فولاد از قبیل ساخت فولاد، خط نورد، آماده کردن کویل، اتلاف انرژی و بازیافت به نمایش‌ بگذاریم.

ضمن ارزیابی از صنعت فولاد کشور، درخصوص شرایط شرکت به‌عنوان یک شرکت پیمانکاری بزرگ توضیح دهید.

گروه سارایه، از طریق شعبه ایران خود «پارس سارایه»، تنها پیمانکار ای‌پی‌سی ثبت شده در کشور به حساب می‌آید که قادر به تضمین و برقراری تعادل لازم در استفاده از مواد خام، مدیریت عملیاتی، ارائه پایین‌ترین هزینه نگهداری، کاهش مصرف انرژی، اصلاح نیروی کار و ارتقای آن و سرانجام ایجاد سیستم اتوماتیک انتقال مواد است. این توانایی‌ها و اینکه گروه سارایه تنها پیمانکار عمده ‌ای‌پی‌سی در کشور است از چند سال پیش مورد توجه مشتریان ما قرار گرفت و دلیل اصلی انتخاب سارایه به‌عنوان گزینه اصلی همین موضوع است. خلاصه کردن موقعیت شرکت سارایه بسیار ساده است: در طول سه سال گذشته از میان شرکت‌های متعدد دیگر، این گروه سارایه بوده است که انجام پروژه‌های‌ ای‌پی‌سی مهمی را به عهده داشته است؛ تکمیل این پروژه‌ها تا بیش از ۲۰ درصد ظرفیت تولید محصولات فولادی نیمه‌تمام را افزایش خواهد داد و اخیرا به این همه، یک میلیون تن محصولات فولادی تمام‌شده نیز اضافه شده است. درخصوص قطعات یدکی، پارس سارایه در حال حاضر فروشنده رسمی بیشتر قطعات مورد نیاز تولید‌کنندگان صنعت فولاد در جمهوری اسلامی ایران است. این اعداد و ارقام خود به اندازه کافی گویا هستند.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا تاکنون در بازار یا صنعت فولاد ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

سرمایه‌گذاری کاری است ظریف که باید همیشه با نهایت احتیاط و توجه انجام شود. در عین حال اگر به موفقیت خود دلخوش باشید و کاری انجام ندهید فرصت‌ها از دست خواهد رفت و دیگران جای شما را خواهند گرفت. مهم‌ترین‌ نکته کشف کردن فرصت‌ها پیش از دیگران است؛ مانند آنچه ما در ایران انجام دادیم و تبدیل به اولین شرکت خارجی شدیم که در ایران سرمایه‌گذاری کردیم. گروه سارایه این کار را با احداث ساختمانی برای کارگاه خود به مساحت

۲۰ هزار متر‌مربع در تهران انجام داد. ما همچنین در حال حاضر مشغول ارائه خدمات و پشتیبانی لازم در پروژه‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران داریم، هستیم.

پس از تنها چند سال ما چهار قرارداد برای پروژه‌های‌ ای‌پی‌سی از مشتریان ایرانی خود دریافت کرده‌ایم که بعضی از آنها در بندر عباس، یکی در یزد و دیگری در اروند هستند. این چهار پروژه ظرفیت تولیدی بالغ بر چهار میلیون تن در سال را شامل می‌شوند. این چهار پروژه، کارهای در حال اجرای شرکت هستند اما ما تقریبا در تمامی مناقصه‌های حاضر در ایران آن هم با خوش‌بینی و امید تمام به آینده، شرکت داریم. هزاران قطعه یدکی که ما به درخواست مهم‌ترین‌ تولید‌کنندگان فولاد ایران، در کارگاه خود نزدیک تهران (واقع در شرکت پارس سارایه) تولید می‌کنیم نشان دیگری از اعتماد و قدردانی ایرانیان نسبت به شرکت ما است.

به‌عنوان یک پیمانکار خارجی در زنجیره ارزش افزوده صنعت فولاد ایران از سنگ‌آهن تا محصول نهایی چه مشکلاتی را (حلقه مفقوده‌ای) مشاهده می‌کنید.

دادن پاسخی مناسب به این سوال آن هم تنها در چند کلمه دشوار است؛ چرا که محدوده بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد. آنچه گروه سارایه در پی بیش از نیم قرن تجربه دریافته، این است که کشور‌های اصلی تولید‌کننده فولاد دچارکاستی‌هایی هستند. توجه داشته باشید که مدیریت بی‌عیب و نقص تمامی حلقه‌های زنجیره تولید فولاد در تمامی اوقات، غیر‌ممکن است. اما راه حل‌هایی هست که می‌تواند وضعیت زنجیره تولید را بهبود بخشد. من تصور می‌کنم صنعت فولاد ایران یکی از بازار‌هایی است که بسیار هیجان‌انگیز است. هیجان‌انگیز از این نظر که جای کار بسیار و پتانسیل بالایی برای ارتقا و پیشرفت دارد. اگر به سیر اتفاقاتِ صنعت فولاد در ایران نگاه کنیم می‌بینیم پس از چند دهه، هزینه‌های تولید هنوز نا‌متوازن و بی‌ثبات هستند. اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهم؛ ایرانی‌ها منابع انرژی خودشان، نیروی کار مقرون به صرفه و ذخایر طبیعی وسیعی از آهن دارند. موقعیت جغرافیایی این کشور یک امتیاز خاص و فناوری تولید هم در سطحی بالاست؛ پس چرا هنوز هزینه تولید اینقدر بالا است. به‌طور کلی دلایل این امر را باید این‌گونه برشمرد: تجهیزات قدیمی که فناوری منسوخ شده دارند، اتلاف انرژی، استفاده از محصولات غیر‌استاندارد، آلودگی، توقف پی‌در‌پی و غیر‌قابل پیش‌بینی خطوط تولید و مواردی از این دست. یعنی در حالی که کشورهای زیادی با داشتن امتیازات بسیار کمتر از این، موفق به کاهش هزینه‌ها شده‌اند، کشور ثروتمندی مانند جمهوری اسلامی ایران هنوز با مشکل هزینه بالای تولید دست به گریبان است و این چیزی نیست جز پیامد «روش‌های بد و توصیه‌های حتی بدتر از آن» در طول چند دهه گذشته.

امروز، ایران تلاش‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های فولادی جدید می‌کند و نیاز به محرک‌های متعددی دارد تا هزینه‌ها را به شکلی پایدار کاهش دهد. از جمله این محرک‌ها بازگشت سریع سرمایه است تا ایده‌ها بتوانند تبدیل به نتایج ملموس شوند و همچنین پروسه‌های استاندارد شده که بتوانند از دوباره کاری و فعالیت‌های اضافی و غیرسودمند جلوگیری کنند.

همچنین انتخاب بهترین پیمانکارها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که خستگی ناشی از اقداماتی که در جهت پیشرفت انجام می‌دهیم را کاهش می‌دهد. عامل چهارم و نهایی نظم و انضباط کاری است که برای رسیدن به بهترین عملکرد ممکن لازم است. زمانی که تمامی این موارد توسط صنعتی مانند صنعت فولاد رعایت شود، تراز تجاری تغییر می‌کند و سرانجام لحظه‌ای فرا می‌رسد که بازار فولاد قدرتمندی مانند بازار جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به جایگاه شایسته خود دست یابد.

با توجه به ذخایر عظیم سنگ‌آهن،

زغال سنگ و گاز طبیعی آیا طرحی برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران به منظور تولید فولاد خام، محصولات میانی و محصولات نهایی دارید؟

گروه سارایه به شکل تخصصی بر تولید تجهیزات سنگین صنعتیِ دارای بالاترین کیفیت و نیز خدمات مهندسی برای تولید‌کنندگان فولاد متمرکز شده است. از لحظه‌ای که ما با هر شرکت ایرانی قرارداد امضا می‌کنیم، انتقال دانش تجربی از طریق بومی‌سازی آغاز می‌شود؛ بنابراین ما همین الان با انجام پروژه‌های متعدد و با هزاران قطعه یدکی که تامین می‌کنیم در حال سرمایه‌گذاری کردن مداوم در کشور ایران هستیم.

محصولات تمام شده ما شامل همه آنهایی که در سوال به آنها اشاره کردید می‌شود البته با این تفاوت که تنها منحصر به این موارد هم نیست. به‌عنوان مثال، ما امسال شعبه بومی خود در ایران یعنی پارس سارایه را راه‌اندازی کردیم تا با ایجاد یک تیم فنی که مطابق با دستورالعمل‌های اروپایی کار می‌کند، فناوری موجود را به پیشرفته‌ترین و به‌روز‌ترین نوع آن برسانیم. در حقیقت، اگر قبول کنیم استاندارد‌های غربی امروزه پیشرفته‌ترین‌ها هستند، در آن صورت، ما همین الان در حال گسترش دادن و به وجود آوردن چنین استانداردهایی در داخل جمهوری اسلامی ایران هستیم و تلاش‌هایمان را به سمتی معطوف کرده‌ایم که در زمینه نوآوری‌های آینده پیشگام و

پیش قدم خواهیم بود. آینده فن آوری‌های جدید که بتوان آنها را در سطح جهانی ارائه کرد، همین است. باید گفت نتایج فعلی باعث خوش‌بینی فراوان ما است. صنعت فولاد ایران در آینده نزدیک، بی‌شک یکی از مطمئن ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری است و من به تمام شرکت‌های ایرانی و خارجی توصیه می‌کنم خودشان این واقعیت را از نزدیک کشف و تجربه کنند. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در‌خصوص پنجمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران می‌توانند با شماره ۸۷۷۶۲۴۳۰ یا وب سایت

http://events.den.ir تماس حاصل فرمایند.