جهان سهم : روند کاهش قیمت مس که از سال پیش آغاز شد در سال جاری میلادی هم ادامه پیدا کرد و همان عواملی که در سال ۲۰۱۴ قیمت مس را به شدت کاهش دادند در سال جاری هم قیمت این فلز مهم اساسی را پایین آوردند. در ادامه به بررسی شرایط کنونی بازار فلز سرخ و تحولات آن می‌پردازیم. در هفته جاری، به دلیل تعطیلی بازار چین در پایان هفته، حجم معاملات در بازار مس و دیگر فلزات اساسی اندک بود، البته در روزهای پنج‌شنبه و جمعه مجموعه‌ای از گزارش‌های مهم از وضعیت شاخص‌های اقتصادی در آمریکا و منطقه یورو منتشر می‌شود که بر ارزش دلار و نیز وضعیت بازار مس تاثیر خواهند داشت.

روز جمعه گذشته قیمت مس تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشت و هر تن از این فلز اساسی در بورس لندن ۵۷۵۰ دلار معامله شد. خریداران و فروشندگان تمایلی به فعالیت گسترده نداشتند زیرا در هفته جاری بازار تحت تاثیر تعطیلات سال نو در چین قرار داشت. اما برای هفته آینده یعنی پس از تعطیلات در چین، چشم انداز بازار چندان مشخص نیست.

کارشناسان می‌گویند: از یکسو داده‌های اقتصادی اخیر از اقتصاد آمریکا و چین منفی بوده و از سوی دیگر در منطقه یورو شرایط اقتصادی تا اندازه‌ای بهتر شده و نیز سرمایه‌گذاران معتقدند بانک مرکزی چین در همین روزهای آینده بار دیگر نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد تا از ضعف بیش از پیش اقتصاد بکاهد. به همین دلیل احتمال دارد قیمت مس در هفته آینده در مسیر رشد حرکت کند و به ۶ هزار دلار در هر تن نزدیک شود.

کارشناسان سوسیته جنرال می‌گویند: معمولا پس از تعطیلات سال نو در چین خریداران به بازار هجوم می‌آورند و اگر در این روزها بانک مرکزی چین اقدامات حمایتی جدید انجام دهد یا ارزش دلار کاهش پیدا کند قیمت مس نیز رشد خواهد کرد.

در روزهای پنج‌شنبه و جمعه این هفته مجموعه‌ای از گزارش‌ها از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر خواهد شد. روز پنج‌شنبه گزارش وزارت کار آمریکا در‌باره تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری منتشر خواهد شد. روز جمعه نیز موسسه مارکت اکونومیکس گزارش اولیه خود را درباره وضعیت بخش تولید کارخانه‌ای در آمریکا منتشر خواهد کرد. وضعیت بخش اشتغال در آمریکا بسیار مطلوب است در نتیجه گزارش‌های این بخش تاثیری بر تصمیم بانک مرکزی این کشور در بالا بردن نرخ‌های بهره ندارد. روز جمعه همچنین گزارش موسسه مارکت اکونومیکس در‌باره وضعیت بخش‌های تولید کارخانه‌ای و خدمات در منطقه یورو و آلمان منتشر می‌شود که پیش بینی شده این گزارش‌ها مثبت باشند.

گمانه‌زنی درباره تحولات آتی بازار مس