عرضه مرغ منجمد در بورس کالا - ۱۹ اسفند ۹۳

محمدحسین بابالو: پس از عرضه آزمایشی و موفق ۵ هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد در بورس کالا و همچنین توقف عرضه این کالا، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از ادامه عرضه این کالا در اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد و دلیل این وقفه زمانی را نیاز مشتریان و کارگزاران به آموزش‌های بیشتر دانست. با توجه به جذابیت بالای این کالا و همچنین نوسان قیمت این ماده غذایی در بازار داخلی، توجه به این قبیل عرضه‌ها در کنار افزایش وسعت، تنوع و شیوه‌های واگذاری این کالا می‌تواند داده مهمی برای مدیریت این بازار مهم به حساب بیاید. در فاصله یک ماه از آغاز عرضه مرغ منجمد در بورس کالای ایران تا توقف آن جمعا ۵۵۶۰ تن انواع مرغ منجمد در بورس کالابه فروش رسید که از این میزان ۳۸۷۰ تن آن سلف و ۱۶۹۰ تن به‌صورت نقدی معامله شد. این در حالی بود که علی پناهی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در گذشته در مصاحبه با «دنیای اقتصاد» گفته بود عرضه مرغ منجمد نشان‌دهنده جذابیت بالای عرضه و تقاضای این کالا بود که البته شاهد هیچ نوسان قیمتی به‌صورت نگران‌کننده نبودیم. وی افزود: از لحاظ ساز و کار بازار، شرایط به سمتی پیش می‌رفت که رقابتی منطقی در بازار در حال شکل‌گیری باشد. با توجه به این موارد می‌توان دورنمای مثبتی را به‌صورت کلی پیش روی عرضه مرغ منجمد در بورس کالا دانست که می‌تواند داده مهم و قدرتمندی برای مدیریت بازار مرغ به‌عنوان یکی از مواد غذایی مهم در سبد خانوار در بازار داخلی باشد.

عرضه مرغ منجمد در بورس کالا مزایای بسیاری برای کل بازار این کالا دارد که از آن جمله می‌توان از قیمت پایین، عرضه‌های مورد اعتماد با ضمانت بورس کالای ایران، استانداردهای کالا، تحویل به موقع، توجه به نیاز بازار، نبود مالیات بر ارزش افزوده، امکان خرید افراد حقیقی با در دست داشتن جواز کسب، وجود حجم بزرگی از کارگزاران و مدیران فروش در اقصی نقاط ایران، تامین مالی فروشندگان در معاملات سلف این کالا، امکان رصد ویژگی‌های بازار در کوتاه مدت با محوریت بورس کالای ایران و در نهایت انسجام بیشتر این بازار آن هم در زمان اوج تقاضا همچون دوماه پایانی سال و ماه مبارک رمضان نام برد.

مزایای فوق در حالی بر عرضه مرغ منجمد در بورس کالا موثر است که مصطفی یاسائی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز از ادامه عرضه مرغ منجمد در بورس کالا خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود پس از انتصاب به این مسوولیت در پاسخ به پرسشی درباره قطع دستوری عرضه مرغ منجمد در بورس کالا گفت: عده‌ای معتقد بودند که امکان عرضه مرغ منجمد در بورس کالا وجود ندارد، اما عرضه چند ماه گذشته نشان داد بورس، بازار مناسبی برای کشف قیمت بوده و می‌توان از این بازار استفاده مناسبی داشت.

یاسائی افزود: برخی مشکلات برای گرفتن کد توسط کارگزاران شهرستانی وجود داشت که نیاز است آموزش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: سابقه ذهنی برای عرضه مرغ، از بین رفته و پیش‌بینی می‌شود با هماهنگی و آموزش بیشتر کارگزاران و مشتریان، در اوایل اردیبهشت‌ماه ۹۴ عرضه مرغ منجمد در بورس از سر گرفته شود.

یاسائی به تامین و توزیع به‌موقع ذرت و کنجاله سویا به‌عنوان نهاده‌های تولید در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: روند قیمتی نهاده‌ها روبه کاهش بود و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی درباره تنظیم بازار محصولات پروتئینی تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید مرغ خطی است و از میزان جوجه‌ریزی‌ها، مرغ اجداد و مادر و مرغ‌های گوشتی تولید مناسبی وجود دارد، شاهد ثبات در بازار هستیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام یادآور شد: این شرکت همچون سال‌های گذشته خرید از داخل و ذخیره‌سازی را در سال جاری آغاز کرده است، به‌گونه‌ای که هیچ مرغ منجمدی در سال ۱۳۹۳ به کشور وارد نشده و ثبت سفارش نشده است.

یاسائی تاکید کرد: آن مقدار مرغ وارداتی که در بازار وجود دارد، بر اساس ثبت سفارش سال‌های گذشته بوده است.

وی اظهار کرد: در راستای حمایت از تولید، شرکت پشتیبانی امور دام تا هفتم بهمن‌ماه اقدام به خرید ۱۳۵ هزار تن مرغ مازاد کرده است و با توجه به ذخایر موجود، در بهمن‌ماه سال جاری مقدار ۱۵۰ هزار تن مرغ در انبارها موجود بوده است.

یاسائی همچنین گفت: هرساله در دو ماه پایانی سال، روند افزایشی تقاضا وجود داشته است و امسال از ابتدای بهمن‌ماه شاهد این اتفاق بودیم تا اینکه توانستیم در ابتدای اسفندماه روند افزایش قیمت را کنترل کنیم و از هفته گذشته شاهد روند کاهشی در قیمت مرغ بوده‌ایم.