وزیر امور اقتصادی و دارایی در روزهای اخیر یکی از برنامه‌های جدی دولت را جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان اقتصادی عنوان کرده است، موضوعی که به اعتقاد دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار می‌تواند تا حدودی از طریق مکانیزم شفاف و قابل رصد بورس کالای ایران مرتفع شود. دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: جلوگیری از فرار مالیاتی از برنامه‌های دولت در سال جاری است که در صورت اصلاح فرآیند دریافت مالیات در تمام نهادهای اقتصادی، به مرور شاهد افزایش درآمدهای مالیاتی و به تبع آن شفافیت بیشتر در بازارها خواهیم بود.

روح‌الله میر‌صانعی با بیان اینکه بورس کالای ایران می‌تواند به سازمان امور مالیاتی در این زمینه کمک کند، افزود: یکی از رسالت‌های اصلی بورس‌ها به خصوص بورس کالای ایران، ایجاد شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی است و از آنجا که تمامی فرآیندها و دادوستدها در بورس کالا روشن و قابل رصد است در نتیجه امکان پیگیری مالیاتی فعالان اقتصادی در بورس کالا از سوی دولت راحت‌تر است.

میر‌صانعی گفت: البته نباید این طور باشد که ارکان و نهادهای مختلف اقتصادی به‌صورت یکپارچه در راستای شفافیت فعالیت‌هایشان حرکت نکنند اما ما از بورس کالای ایران به‌عنوان نهادی رسمی برای مبادلات انواع کالاها انتظار داشته باشیم که به تنهایی از فرار مالیاتی جلوگیری کند؛ به عبارت بهتر تمامی بخش‌ها باید به دنبال اصلاح و شفافیت عملکردشان باشند تا این روند در بورس کالا نمود پیدا کند.

دبیر‌کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: کشف رقابتی قیمت‌ها در بورس کالای ایران باعث شده تا امروز بازارهای منطقه‌ای به قیمت محصولاتی همچون قیر که از طریق تالار صادراتی بورس کالا به بازارهای جهانی صادر می‌شود، استناد کنند. همچنین صادرات مطلوب سنگ‌آهن از بورس کالا در جریان بوده و اکنون قیمت‌های درج شده بر تابلوی بورس کالا به‌عنوان مرجع در سایر رسانه‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار بگیرد که این نشان می‌دهد بورس کالا در جایگاه خود به دستاوردهای خوبی رسیده است.

وی انتظار اصلی فعالان اقتصادی از بورس کالای ایران را ایجاد ابزارهای لازم برای تامین منابع مالی ذکر کرد و گفت: یکی از مشکلات بزرگ امروز اقتصاد ما، تامین مالی تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی است و اگر با بهبود روند اقتصادی بسترهای مناسب برای تامین مالی و عرضه تسهیلات به این بخش‌ها از طریق ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد فراهم شود، شاهد رونق بیشتری در اقتصاد خواهیم بود.

وی در پایان گفت: در حقیقت بورس کالا یک بسترساز برای معاملات شفاف است و نمی‌توان مشکل نبود شفافیت در برخی نهادهای دولتی را از سمت بورس کالا حل کرد، به همین منظور دولت باید شرایطی به وجود آورد تا هر بخش از فعالان اقتصادی براساس چگونگی پرداخت مالیات رتبه‌بندی شوند تا انگیزه آنها برای ادامه فعالیت افزایش یابد که بورس کالا در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به سازمان امور مالیاتی بکند.