گروه بنگاه‌ها: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از فاینانس چینی و دانش فنی این کشور برای پروژه آلومینیوم جنوب خبر داد و اعلام کرد ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به ۱/ ۵ میلیون تن می‌رسد. مهدی کرباسیان با اشاره به افتتاح پروژه آلومینیوم جنوب گفت: عملیات اجرایی بزرگ‌ترین‌ پروژه آلومینیوم کشور آغاز خواهد شد و در آن ۱/ ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این پروژه به لحاظ زیست محیطی و آلایندگی کاملا منطبق با تکنولوژی‌های روز دنیا است و به لحاظ اشتغال‌زایی در منطقه محروم لامرد می‌تواند موثر باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مواد اولیه مورد نیاز آلومینیوم، برق و گاز است که فراهم‌سازی این دو زیرساخت منطقه ویژه انرژی‌بر لامرد موجب ایجاد ارزش افزوده بالا حتی بیش از صادرات گاز می‌شود و با بهره‌برداری از این پروژه بسیار مهم تولید آلومینیوم کشور به ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قرار است تا سال ۱۴۰۴ حدود یک‌و‌نیم میلیون تن آلومینیوم در کشور تولید شود و پروژه آلومینیوم جنوب نیز سهم ۳۵۰ هزار تنی در این هدف‌گذاری خواهد داشت که قرار است در ۴۱ ماه به بهره‌برداری کامل برسد.

کرباسیان در ادامه به تامین تجهیزات مورد نیاز این پروژه اشاره و خاطر‌نشان کرد: تجهیزات این پروژه کاملا اروپایی است که از سوی چینی‌ها تامین می‌شود، ضمن اینکه در کنار آن نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی غدیر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد تا بتواند مشکل تامین برق این پروژه آلومینیوم را حل کند. در همین حال، با توسعه ظرفیت این نیروگاه به سایر صنایع مستقر در این منطقه نیز برق تحویل داده خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پروژه فرآوری تبدیل گاز به بنزین، گازوئیل و میعانات گازی بیان کرد: امید می‌رود با شروع عملیات اجرایی این پروژه‌ها در منطقه لامرد بتوانیم پروژه‌های دیگری همچون منیزیم را در این منطقه عملیاتی کنیم.

به گفته وی، با مذاکراتی که پس از به نتیجه رسیدن نهایی مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی خواهیم داشت، امیدواریم بتوانیم صنایع دیگر را نیز فعال کنیم.

همچنین محمدمهدی مستقیمی، مدیرعامل آلومینیوم جنوب نیز با اشاره به وضعیت تولید و تجارت آلومینیوم در دنیا عنوان کرد: طی سال‌های گذشته صنعت آلومینیوم در ایران به خوبی جانمایی نشده بود و به همین دلیل به لحاظ تامین انرژی مورد نیاز پروژه‌ها مشکلاتی ورود کرده بود، اما احداث پروژه آلومینیوم جنوب در منطقه انرژی‌بر لامرد و در کنار پروژه پارس جنوبی به‌عنوان قطب انرژی کشور، این مشکل را حل کرده است.

وی افزود: تکنولوژی در صنعت آلومینیوم بسیار مهم است، چراکه آلومینیوم یکی از صنایع به‌شدت انرژی‌بر است، بنابراین بهترین تکنولوژی روز دنیا در آلومینیوم جنوب به‌کار گرفته شده تا ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم تولید شود اما با اجرای فازهای بعدی و تغییرات تکنولوژیک، ظرفیت تولید را به یک‌میلیون تن خواهیم رساند.مستقیمی اظهار کرد: سه فاز بعدی هر یک ۳۰۰ هزار تن ظرفیت خواهند داشت و ظرف ۴۱ ماه قرار است فاز اول آن به بهره‌برداری برسد اما این پروژه آلومینیوم پکیجی از تمامی الزامات صنعت آلومینیوم است و از چینی‌ها وعده گرفته شده تا اگر مشکل تامین اعتبار ارزی نداشته باشیم، ۶ ماه زودتر پروژه را تحویل بگیریم.به گفته مدیرعامل آلومینیوم جنوب، برآورد ما این است که نزدیک به ۴ هزار نفر اشتغال مستقیم در فاز اول این پروژه فراهم شود، ضمن اینکه در بندر نیز ۶ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.مستقیمی خاطر‌نشان کرد: ۱۵۸ هزار تن از ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی آلومینیوم جنوب به آلیاژ تبدیل خواهد شد.