بورس کالای ایران کانون مذاکرات تجاری ایران و ایتالیا

گروه بورس‌ کالا : هیات تجاری بلندپایه ایتالیایی که به تهران سفر کرده است، با هدف توسعه روابط تجاری دوکشور با مقامات ارشد بورس کالای ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند. تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد ایتالیا با داشتن سابقه مشکلات اقتصادی در قاره سبز و با در دست داشتن تکنولوژی‌های نوین، توجه بیشتری به بازارها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سایر کشورهای جهان از خود نشان می‌دهد که تجربه حضور آنان در بازار ایران می‌تواند دلیلی بر این مدعا باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، هیات تجاری ایتالیایی متشکل از مقامات وزارت توسعه اقتصادی و بخش تجارت بین‌الملل این کشور در جریان سفر خود به تهران امروز مذاکرات خود را با مدیرعامل بورس کالای ایران آغاز می‌کنند. برپایه این گزارش، مذاکرات امروز با محور بررسی پتانسیل صادرات کالاهای مورد معامله در بورس کالای ایران به بازار ایتالیا صورت خواهد گرفت. هیات تجاری ایتالیا را نمایندگان صاحبان صنایع و بازرگانان این کشور از جمله شرکت‌های دانیلی، اومرون، کوارکوپ و تکنی مونت همراهی می‌کنند. این در حالی است که در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی نیز حضور شرکت‌های ایتالیایی در بین سایر شرکت‌کنندگان اروپایی زبانزد بود که می‌توان توجه مثبت و مشخص این کشور را به بازار ایران در این چارچوب بررسی کرد. در حالی که شرکت‌های ایتالیایی در گذشته حضور پررنگی در صنایع فولادی کشور داشته‌اند که می‌توان صنعت پتروشیمی را نقطه دیگر توجه نسبت به بازار ایران دانست. نکته مهم در این حضور را باید تمایل شرکت‌های ایتالیایی در سرمایه‌گذاری در سایر کشورها دانست؛ زیرا هم‌اکنون بسیاری از تولیدات این قبیل شرکت‌ها در سایر کشورها همچون چین تولید می‌شود که به عقیده کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، کارخانه شرکت دانیلی در چین بسیار پیشرفته‌تر از کارخانه این شرکت در ایتالیاست.

در حال حاضر ۱۶۷ قلم کالا در سه رینگ صنعتی و معدنی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و کشاورزی بورس کالای ایران معامله می‌شود که مجموع ارزش معاملات این بورس در سه تالار فیزیکی، آتی و صادراتی طی سال گذشته میلادی حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده است.