کاهش ادامه‌دار جذابیت خرید
محمد‌حسین بابالو: در بازار داخلی محصولات پلیمری شاهد دوگانگی قیمت‌ها هستیم تا جایی که بخشی از کالاها با افزایش نرخ و برخی دیگر با افت قیمت‌ها همراه شده‌اند. هنوز هم طرزفکر غالب در بازار کاهش قیمت‌ها است؛ و لی کاهش عرضه‌ها و پایین بودن حجم موجودی انبارها تاکنون نه تنها اجازه کاهش قیمت‌ها را از بازار دریغ داشته، بلکه بسیاری از کالاها را با رشد نرخ همراه کرده‌اند.

با توجه به افزایش عرضه‌ها در بازار و همچنین اعلام کاهشی قیمت‌های پایه و شکسته شدن کف 3300 تومان برای قیمت دلار ممکن است تا شرایط پیش‌رو تعدیل شود. در بورس کالا نیز طی روز گذشته همچون سایر سه‌شنبه‌ها بازار با افزایش عرضه‌ها رو‌به‌رو بود؛ ولی این بار رشد عرضه‌ها اغلب به گرید‌های سنگین باز‌می‌گشت. عقب‌نشینی خریداران و کاهش جذابیت خرید نیز باعث شد تا حجم بزرگی از کالاها وارد مچینگ شده، التهاب EX3 متعادل شده 0209 به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین کالاها نقش‌آفرینی کند. توجه به گریدهای OFF، رشد تقاصای گرید 0075، پت BG781 را می‌توان از رخدادهای مهم روز گذشته در بورس کالای ایران به شمار آورد.


عرضه‌های پلیمرها در بورس کالای ایران

عرضه‌های روز گذشته پلیمرها در حالی رخ داد که شاهد اولین عرضه با قیمت‌های پایه جدید بودیم. افزایش عرضه گریدهای OFF و رشد گریدهای سنگین، کاهش آرام و چراغ خاموش عرضه‌های سبک فیلم مخصوصا گریدهای پرمخاطب، پایین بودن نسبی عرضه‌های PVC، افزایش عرضه گریدهای سبک خطی را می‌توان از ویژگی‌های بخش عرضه به شمار آورد. با توجه به رشد عرضه‌های گریدهای سنگین شاید روزهای آینده بازار داخلی این قبیل کالاها با برخی افت نرخ‌ها همراه شود. بخشی از مهم‌ترین عرضه‌های روز گذشته عبارت بودند از: پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ و OFFدرجه ۱ آن، پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - EX۵ درجه ۲، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی OFF - ۵۲۵۱۸ درجه ۱، پلی‌اتیلن سنگین لوله CRP۱۰۰N، پلی‌اتیلن سنگین لوله OFF - CRP۱۰۰N درجه ۱ و مشکی OFF درجه ۱ آن، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX۳، پلی‌اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵،، پلی‌اتیلن سنگین دورانی UV ۳۸۵۰۴ ، پلی‌اتیلن سنگین دورانی UA ۳۸۴۰ ، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی UV ۵۲۵۰۵، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی UV ۶۰۵۰۷ ، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸، پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ و BL۴، اکریلونیتریل بوتادین استایرن ۰۱۵۰، استایرن بوتادین رابر تیره ۱۷۱۲، استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲، پلی‌اتیلن سنگین فیلم۷۰۰۰ F، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی۲۲۰۰ J، پلی‌استایرن‌های انبساطی ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰، پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰، پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰، پلی‌وینیل کلراید S۷۰ ، S۶۵، پلی‌وینیل کلراید E۶۸۳۴، پلی‌وینیل کلراید OFF - S۶۵ درجه ۲ و درجه‌۳، پلی‌وینیل کلراید OFF - E۶۸۳۴ درجه ۱، پلی‌وینیل کلراید OFF - S۶۵ درجه ۱، پلی‌پروپیلن نساجی Z۳۰S، پلی‌پروپیلن نساجی SF۰۶۰، پلی‌پروپیلن فیلم OFF - HP۵۲۵J درجه ۱، پلی‌پروپیلن نساجی HP۵۵۲R، پلی‌پروپیلن نساجی HP۵۵۰J، پلی‌پروپیلن شیمیایی EP۵۴۸R، پلی‌پروپیلن شیمیایی EP۴۴۰L، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۲۰۰، ، پلی‌اتیلن سبک فیلم TX۰۰ ۲۱۰۲، پلی‌اتیلن سبک فیلم TN۰۰۲۱۰۰ ،، پلی‌اتیلن سبک خطی KJ ۲۲۵۰۱، پلی‌اتیلن سبک خطی AA ۲۲۵۰۱، پلی‌اتیلن سبک خطی AA ۰۲۰۹، پلی‌اتیلن سبک خطی دورانی UV ۳۲۶۰۴، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۷۸۱ ، BG۷۸۵، BG۸۲۱، BG۸۲۵ ،، پلی‌اتیلن ‌های ترفتالات نساجی TG۶۴۱، TG۶۴۵.


وضعیت معاملات پلیمرها در بورس کالا

در رینگ محصولات پتروشیمی بورس کالای ایران به‌صورت کلی شاهد کم توجهی خریداران بودیم، زیرا حجم بسیار بزرگی از کالاها وارد مچینگ شد. این در حالی است که هم‌اکنون جذابیت خرید نقدی کاهش یافته و ضعف نقدینگی باعث شده تا اغلب خریداران به سمت خریدهای اعتباری در بازار و به‌صورت محدود در بورس کالا روی آورند. در هر حال افزایش عرضه‌ها مخصوصا درخصوص گریدهای سنگین و پیشرفته را باید یک واقعیت در نظر گرفت که رشد نرخ‌های پایه آنها در روزهای اخیر را نیز باید یک داده مهم به شمار آورد. با توجه به موارد ذکر شده باید بخشی از مهم‌ترین‌ رخدادها را در روز گذشته این موارد برشمرد:

- پایین بودن جذابیت خرید

- ورود حجم بزرگی از کالاها به مچینگ

- توجه به عرضه‌های OFF همچون گذشته

- مشکلات فراگیر نقدینگی که توجه به خرید نقدی را کاهش می‌دهد.

- افزایش جذابیت برخی گریدهای خاص که در گذشته با عرضه‌های کمتر رو به رو بودند.

- کاهش التهاب در بازار EX3

- توجه به عرضه پلی‌اتیلن سبک خطی AA 0209 پتروشیمی امیرکبیر که احتمال افزایش قیمت این کالا را در بازار داخلی افزایش می‌دهد.

- توجه به عرضه گریدهای سنگین

- افزایش جذابیت پلی‌اتیلن سبک فیلم 0075 بندرامام به دلیل افزایش تقاضا و البته ضعف عرضه‌ها در گذشته در بورس و بازار و همچنین نزدیکی به زمان تقاضای فصلی این کالا یا گریدهای مشابه


بازار داخلی محصولات پلیمری

در بازار داخلی محصولات پلیمری شاهد آن هستیم که قیمت‌ها پس از کاهش روزهای پیشین شاهد یک دوگانگی قیمتی شده که برخی از کالاها با افزایش نرخ و برخی دیگر با کاهش قیمت رو به رو هستند. این در حالی است که هنوز هم طرزفکر کاهشی در بازار وجود دارد، ولی برخی موارد که در روزهای پیش به آن اشاره شده، در برابر کاهش قیمت‌ها در بازار مقاومت می‌کند.

مدتی است که حجم معامله به‌صورت کلی در بورس کالا پایین است که البته روند کاهشی آن نیز برای چند هفته پیاپی تجربه شد تا جایی که حجم معامله پلیمرها در پایان هفته گذشته به ۳۲هزار و ۴۵۶ تن کاهش یافت که کمترین حجم معامله از اولین هفته کاری در فروردین ماه سال جاری بود. این مطلب در کنار تاخیر در تحویل بسیاری از کالاها از شرکت‌های پتروشیمی بزرگ و البته برخی تعهدات داخلی و بین‌المللی باعث شده است تا حجم عرضه با بازار داخلی کاهش یابد که به کاهش موجودی انبارها و افت حجم عرضه منجر شد. با توجه به ضعف نقدینگی در بازارهای داخلی، کاهش قیمت دلار و افت قیمت‌های جهانی و نزدیکی به ماه مبارک رمضان اغلب فعالان بازار انتظار داشتند تا قیمت‌ها کاهش یابد که البته انتظار درست و بجایی بود. البته این طرزفکر در بازار کاملا خودنمایی نکرد و بسیاری از کالاها نوسانات ممتد و حتی رشد نرخ داشتند، زیرا حجم عرضه‌ها در بازار داخلی پایین بود. به عبارت ساده‌تر پایین بودن موجودی انبارها و تزریق محدود مواد اولیه، به‌صورت کلی اجازه نداد تا بازار کاهشی شود.

موارد بالا در حالی تجربه شد که در روزهای اخیر با توجه به فرارسیدن زمان تحویل بسیاری از کالاها، رشد چراغ خاموش عرضه واحدهای پتروشیمی و بازگشت مجدد خریداران به بورس کالا باز هم حجم عرضه‌ها در حال افزایش است که می‌تواند داده‌ای برای کاهش قیمت‌ها به شمار بیاید. این در حالی است که در روز سه‌شنبه و مصادف با افزایش عرضه‌ها در بورس کالای ایران با محوریت عرضه گسترده گریدهای سنگین و سبک خطی، باز هم رشد قیمت‌ها را شاهد بودیم که البته به تمامی گریدها سرایت نکرد. با توجه به وضعیت خاص بورس و افزایش عرضه‌ها همچنین کاهش تقاضا در ماه مبارک رمضان و همچنین افت نرخ دلار و کاهش قیمت‌های پایه، این انتظار وجود دارد که باز هم نرخ‌ها کاهشی شود.

با توجه به تمامی این موارد باید گفت که قیمت‌های کاهش یافته در بورس کالای ایران در روزهای آینده به بازار سرایت خواهد کرد، البته افت نسبی معاملات و زمان تحویل نیز در این بین موثر خواهد بود اما در هر حال بازار کشش برخی افزایش قیمت‌ها را ندارد.

کاهش ادامه‌دار جذابیت خرید