بازگشت فلز سرخ به نرخ‌های دو سال گذشته

سحر نمایشی- روز یکشنبه ۳۰ خردادماه، در حالی انواع مس مفتول و کاتد شرکت‌های ملی مس و دنیای مس کاشان در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که قیمت مس مفتول ۴/ ۴ درصد و مس کاتد ۱۷/ ۴ درصد کاهش یافت. به گفته یکی از فعالان آگاه، دلیل کاهش قیمت ۸۰۰ تومانی این محصول در هر کیلو طی معاملات روز گذشته بورس کالای ایران علاوه بر افت ۲۲۵ دلاری این فلز طی معاملات هفته گذشته بورس لندن بود. از طرفی هم نرخ ارز با نوسان‌های رو به پایین در این افت نرخ بی تاثیر نبوده است به عقیده این کارشناس حوزه فلزات عدم خرید معامله‌گران و کاهش تقاضا نسبت به هفته‌های گذشته، به دلیل انتظار خریداران به افت بیشتر قیمت‌ها بوده است، چرا که نرخ ارز و قیمت مس در بورس جهانی لندن روند نزولی در پیش‌گرفته‌اند. همچنین این فعال آگاه پیش‌بینی کرد به دلیل این روند کاهشی قیمت‌ها و عرضه کم تقاضا در بورس کالا، این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها با کاهش بیشتر و بدون رقابت در هفته آینده وارد رینگ شوند.

بر اساس این گزارش، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۸ هزار و ۳۵۷ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۷۹۸ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول چهار هزار تن بوده، درحالی‌که تقاضا برای آن ۷۴۰ تن ثبت شده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۶۱ تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته افت ۸۰۳ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول سه هزار و ۵۰۰ تن بوده، درحالی‌که با تقاضای ۴۴۰ تنی رو به رو بوده است.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۱۱۶ تومان در هر کیلو عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش ۸۰۲ ‌تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بوده که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.

از سوی دیگر، در بازار آزاد نیز به دلیل نبود تقاضا و کاهش نرخ ارز قیمت این فلز با شیب ملایم‌تری نسبت به معاملات بورس کالارو‌به‌رو شد، طوری که قیمت فلز سرخ در این روز با کاهش ۲۰۰ تومانی نسبت به ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. همچنین معاملات سایر فلزات پایه نیز به تبع از بازار جهانی و کاهش نرخ ارز با روند نزولی رو‌به‌رو شدند، البته این در حالی است که قلع با توجه به افزایش این فلز در بورس جهانی لندن در مقابل کاهش نرخ ارز مقاومت کرد. به گفته فعالان آگاه پیش‌بینی می‌شود که روند کاهشی قیمت‌ها تا انتهای هفته جاری ادامه داشته باشد.

البته ادامه روند کاهشی قیمت‌ها تنها به هفته آتی ختم نخواهد شد؛ چرا‌که در حال حاضر با توجه به ماه مبارک رمضان بازار خرید و فروش فلزات پایه داخلی رونق چندانی ندارد؛ اما به گفته فعالان آگاه، پیش‌بینی می‌شود بعد از ماه رمضان در صورت مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای رونق به بازار برگردد، ولی به‌صورت کلی تغییرات قیمتی خاصی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

این در شرایطی است که اگر نرخ ارز طی هفته‌های آتی روند نزولی در پیش بگیرد و کاهش قیمت فلزات در بورس لندن ادامه‌دار باشد، این محصولات در بازار داخلی ریزش بیشتری را در بازار داخلی تجربه خواهند کرد، یعنی موقعیتی که معامله‌گران در این مدت منتظرش بودند. بر این اساس فعالان بازار فلزات رنگی معتقدند که هرساله در ماه مبارک رمضان خرید و فروش با رکود همراه شده و به نسبت ماه‌های دیگر سال معاملات کمتری انجام می‌شود، امسال نیز علاوه بر رکود حاصل از این ماه، امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها به دلیل خوش‌بین بودن به نتایج مذاکرات هسته‌ای تاثیر زیادی بر رکود بازار گذاشته است.

این در حالی است که تابستان، فصل ساخت‌و‌ساز و توسعه زیربنایی و طرح‌های عمرانی است و اغلب متقاضیان خرید در این فصل به دنبال معاملات هستند تا قبل از فرا‌رسیدن فصل سرما خریدهایشان را انجام دهند؛ البته امسال به دلیل اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای روند اجرای طرح‌های عمرانی کند شده و همین موضوع نیز بر بازارهای فلزات پایه اثر منفی گذاشته است. بر این اساس به نظر می‌رسد این بازار کالایی تا پایان ماه مبارک رمضان و بعد از عید فطر در همین وضعیت باقی بماند مگر اینکه خبرهای تازه‌ای شنیده شود و معاملات تغییر مسیر دهند، البته به گفته فعالان بازار بعید به نظر می‌رسد که با توجه به پارامترهای مثبت اقتصادی و اخبار منتشرشده مثبت قیمت‌ها مجدد رشد غیرمنطقی را تجربه کنند؛ مگر اینکه یک شوک اقتصادی، بازار کالاهای سرمایه‌ای را دستخوش تغییراتی کند. در واقع اگر در دیگر بازارهای سرمایه‌ای شوک قیمتی به وجود نیاید، نرخ‌ها در بازار فلزات پایه باثبات بیشتری همراه خواهند بود؛ اما هرگونه کاهش شدید در بازارهای ارز و نرخ جهانی قیمت فلزات جهانی بازار این محصولات را با تغییرات بیشتری مواجه خواهد کرد.

از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان جهانی بازار فلزات پایه، کاهش قیمت این محصولات در بورس لندن نیز ادامه‌دار خواهد بود و همچنین وجود پیش‌بینی رشد اندک نماگرهای اقتصادی جهان در سال میلادی جاری و داده‌های آماری برخی قدرت‌های صنعتی از کاهش تولید و به تبع آن نبود افق روشن از چشم‌انداز اقتصاد جهان حداقل برای دوره میان‌مدت حکایت دارد. آگاهان اقتصادی افت قیمت‌ها در بازارهای کالایی جهان را ناشی از کاهش مصرف و نبود قدرت خرید عنوان کرده‌اند.