منیـره نظامیوند چگینی: در شرایط کنونی و باز‌هم تحت‌تاثیر رفتارهای نفت که در ماه‌های اخیر غالبا ریزشی بوده، وضعیت سایر بازارها بالاخص آنها که وابستگی و قرابت بیشتری با نفت دارند، چندان دلچسب نیست. از سوی دیگر فاکتور مهمی همچون آغاز فصل گرما نیز تاثیر مستقیم و شدیدی بر میزان تولیدات دارد همچنین بازار تقاضا نیز چندی است رونق خود را از دست داده است. عامل تعیین‌کننده‌ای همچون فصل تعمیر و نگهداری تجهیزات کارخانه‌ای نیز نباید از قلم بیفتد، چرا که حجم بالایی از میزان تولیدات تحت تاثیر همین فاکتور از چرخه حذف می‌شود. رخدادهای منطقه‌ای را نیز باید مدنظر داشت که گاها نوسانی عمیق را در روند بازارها سبب می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ؛ در میان افت‌وخیز بازار محصولات انرژی، نوسانات گاز طبیعی یکی از مهم‌ترین‌ و جذاب‌ترین خبرهایی است که بسیاری از کارشناسان آن را دنبال می‌کنند. در بازار عظیم گاز طبیعی؛ کشور آمریکا در صدر تولیدکنندگان قرار دارد. پس از آن روسیه و قطر در رتبه‌های دوم و سوم جای می‌گیرند. ایران به‌عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی و با تولید حدود ۵ درصد از کل گاز تولیدی دنیا در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. در زمینه ذخایر اما ایران با دارا بودن بیش از ۱۸ درصد از کل ذخایر گاز دنیا، بیشترین حجم ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد و پس از آن، کشورهای روسیه و قطر در رده‌های بعدی جای می‌گیرند.

براساس این گزارش، در ایالات متحده، در روزهای اخیر و با اندکی کاسته شدن از شدت گرمای هوا که به افت تقاضا انجامیده است، بهای قراردادهای آتی گاز طبیعی تا حدود چشمگیری افت داشته است. این در حالی است که پایان ماه ژوئن از نظر افزایش تقاضای فصلی، نقشی حیاتی را برای این محصول ایفا می‌کند. براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایالات متحده، انتظار می‌رود طی روزهای بین ۲۷ژوئن تا ۶ جولای به‌طور متوسط در دو‌سوم از مناطق شرقی آمریکا شاهد افت محسوس دمای هوا باشیم که این عامل در کاهش تقاضا برای گاز طبیعی اثرات زیادی خواهد داشت. جـن مک‌گیلیان، تحلیلگر ارشد و کارگزار در بخش انرژی در استمفورد- کنتیکت درخصوص بازار گاز طبیعی گفته است: براساس پیش‌بینی وضع آب و هوا برای ۱۰ روز آینده، شاهد افت تقاضا تا پایین‌تر از حدود قابل انتظار خواهیم بود. در شرایط برودت هوا و کاسته شدن از دمای آن، سطح تولید به اندازه کافی برای حفظ فشار رو‌به پایین در بازار قوی و کارآ خواهد بود.

ارزیابی‌های دولت ایالات‌متحده نشان می‌دهد که میزان تولید گاز قابل عرضه به بازار، با ثبت رشد ۷/ ۵ درصدی به نسبت سال ۲۰۱۴ میلادی به حدود ۹۶/ ۷۸ میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید.

در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی، بهای گاز طبیعی برای تحویل در ماه جولای، با ثبت افت ۳ درصدی (معادل ۳/ ۸سنت) تا حدود ۲.۷۳۳ دلار در هر بی‌تی‌یو (واحد حرارتی انگلیسی) در بازار بورس کالایی نیویورک افت داشت که این رقم، پایین‌ترین میزان ثبت شده از ۸ ژوئن تا‌کنون بوده است. براساس آمارهای رسمی موجود، حجم کل معاملات انجام شده نیز حدود ۵/ ۷ درصد از میزان متوسط ۱۰۰ روز اخیر پایین‌تر بوده و قیمت‌ها به نسبت یک ماه گذشته میلادی نیز حدود ۳/ ۵ درصد کاهش داشته است.

براساس پیش‌بینی‌ها، دمای نیویورک ۲۸ ژوئن تا ۷۲ درجه فارنهایت (۲۲درجه سانتیگراد) پایین خواهد آمد که حدود ۱۰ درجه پایین‌تر از متوسط دما است. این موضوع بر میزان تقاضای گاز طبیعی اثر سوء خواهد گذاشت. براساس اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، نیروگاه‌های برق در این کشور حدود ۳۳ درصد از کل تقاضای گاز را شامل می‌شوند.

تیم ایوانز، تحلیلگر ارشد بازار انرژی درخصوص چشم‌انداز این بازار گفت: «در حال حاضر و با پیش‌بینی‌هایی مبنی بر خنک شدن هوا طی روزهای آینده، معاملات قراردادهای آتی گاز طبیعی تحت فشار فروش قرار دارند، این درحالی است که میزان بالای تولید و ذخایر این گاز نیز از سوی دیگر بر این قراردادها فشار وارد خواهد کرد. بروز این نوسان در بازار آمریکا نیز بالطبع تاثیر مستقیم و محسوسی بر بازارهای جهانی و منطقه‌ای خواهد داشت که افت بیشتر بهای گاز طبیعی نیز دور از انتظار نخواهد بود.