به‌طور طبیعی برای رونق و توسعه هر بازار نوپایی، زمان لازم است؛ آن هم محصول کشاورزی در معاملات قراردادهای آتی که مسلما نیازمند آموزش‌های بیشتر و آشنایی دست اندرکاران بخش کشاورزی با مزایای این معاملات جدید است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری باهنر با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: برای اینکه متوجه شویم بازار تازه کار - ۱۵ روزه - آتی کنجاله سویا با رونق مواجه شده یا خیر، باید به بازارهای مشابه آن بنگریم. به‌طور مثال بازار آتی سکه با وجود آنکه سکه کالایی شناخته شده و عمومی بود، اما دو سال زمان برد تا سرمایه‌گذاران استقبال ویژه‌ای از این قرارداد بکنند. به این ترتیب محصولی همچون کنجاله سویا که بازیگران خاص دارد به‌طور حتم برای رونق به زمان نیاز دارد.

محمود حسینی‌پور افزود: بنابراین هنوز برای قضاوت در مورد قرارداد‌های آتی کنجاله سویا که با هدف ایجاد تحولی جدی در حوزه کشاورزی و حل مشکل خوراک دام و طیور وارد معاملات آتی بورس کالا شده‌اند، زود است.

وی گفت: شاید اکنون فعالان و سرمایه‌گذاران بازار کشاورزی با کمبود نقدینگی مواجه باشند، اما این روند پایدار نخواهد بود و اوضاع اقتصادی بهبود می‌یابد.

حسینی‌پور ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر تمامی بازارها در رکود به سر می‌برند و اغلب تجار و کارگزاران انگیزه‌ای برای فعالیت در بازارها ندارند؛ به این ترتیب نباید رکود کلی بازار‌ها را به یک بازار تازه تاسیس نسبت داد.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای افزایش حجم معاملات در بازار آتی کنجاله وجود دارد؟ پاسخ داد: از آنجا که کنجاله سویا یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود در نتیجه به‌عنوان منبع اصلی مصرف دام و طیور به مرور زمان و رونق بازار محصولات کشاورزی، تقاضای زیادی را شاهد خواهد بود، از این رو در صورت آشنایی فعالان بازار این محصول با مزایای قراردادهای آتی، جذب این بازار خواهند شد.

حسینی‌پور معتقد است، ایجاد چنین معاملات جدیدی به خصوص برای کالاهای کشاورزی در کشور ما لازم و ضروری است، چراکه ما برای افزایش بهره وری و شفافیت و کاهش هزینه‌های معاملاتی ناچار به گذر از مبادلات سنتی به دادوستدهای مدرن هستیم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری باهنر در پایان تاکید کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی، اهمیت ویژه‌ای در معاملات آتی دارد و اگر در این زمینه اطلاعات کافی به سرمایه‌گذارانی که در بازار سنتی فعالیت می‌کنند، داده شود، می‌توانیم با حمایت دولت و دستگاه‌های مربوطه علاوه بر توسعه قرارداد آتی کنجاله سویا، سایر محصولات کشاورزی مهم را به‌صورت آتی مورد معامله قرار داد؛ با همه این تفاسیر چشم‌انداز توسعه قراردادهای آتی روی کالاهای کشاورزی روشن است.