گروه بورس کالا: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا ، برای چندمین‌بار در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. برخی اظهارنظرها و شنیده‌ها که به برخی از سایت‌های خبری هم سرایت کرده حکایت از آن دارد که در آخرین جلسه ستاد هدفمندی یارانه‌ها با حضور تنی چند از مسوولان و وزرا، بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا باز هم مطرح شد، ولی با مخالفت اعضا آخرین تلاش‌ها برای این اتفاق نیز به شکست منتهی شد. این چندمین بار است که خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا در این قبیل جلسات مدیریتی مطرح می‌شود و تاکنون همیشه قاطبه دولت با آن مخالفت کرده است. مغایرت ساختار بورس کالا با هرگونه انحصار، شفافیت معاملات و تسهیل در فرآیند اخذ مالیات سالانه و مالیات بر ارزش افزوده، امکان رقابت عادلانه و منصفانه برخی از ویژگی‌های مهم بورس‌ها و همچنین بورس کالای ایران به شمار می‌آید.

این در حالی است که روز گذشته نعمت‌زاده، وزیر نفت موافقت ضمنی خود را با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا اعلام کرد و گفت: من مخالف عرضه انحصاری کالاها در بورس هستم؛ چرا‌که انحصار به نفع کشور نیست و باید رقابت ایجاد کرد. وی در ادامه عدم امکان برنامه‌ریزی برای تولید را به‌دلیل رقابت یکی از دلایل این رویکرد دانسته بود.

در نهایت باید گفت که بورس کالای ایران تنها بازار رسمی و منسجم در ایران برای مبادله کالاست که با توجه به تجربه سال‌های گذشته و کشورهای دیگر می‌تواند نقش موثری در زمان تحریم‌ها و همچنین در دوران پساتحریم ایفا کند. مطلبی که در صورت توجه واقعی ارگان‌های حکومتی و نظارتی به این بازار شفاف می‌تواند آینده روشنی را پیش روی خرده بازارهای داخلی در کشور به ارمغان آورد.