منیـره نظامیوند‌چگینی: در روزهای اخیر، یکی از مهم‌ترین‌ فاکتورهایی که بازارها چه در مقیاس جهانی و چه منطقه‌ای و داخلی را تحت‌الشعاع قرار داده، موضوع داغ مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است که پس از مدت‌ها و با برگزاری چندین دوره نشست‌های چندجانبه، در دوره جاری سیگنال‌های مثبتی را از خود نشان داده و فعالان را به نزدیکی هرچه بیشتر به انجام توافق جامع هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها بسته به مفاد قرارداد معاهده توافق، امیدوار کرده تا به این ترتیب سکان هدایت بسیاری از بازارها را ولو به‌طور نامحسوس به‌دست گیرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی، بهای نفت خام برنت افت شدیدی تا حدود ۸۲/ ۲ درصد به اندازه یک دلار و ۷۵ سنت را به ثبت رساند و تا سطح نگران‌کننده ۶۰ دلار و ۳۲ سنت ریزش داشت. بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز با کاهش ۴۸/ ۲ درصدی معادل یک دلار و ۴۱ سنت تا محدوده ۵۵ دلار و ۵۲ سنت پایین آمد. مدت‌ها کف ۶۰ دلاری به‌عنوان مرز مقاومتی بهای نفت شناخته می‌شد و بیم شکسته شدن این سطح، به خودی خود به عاملی برای ایجاد نوسان مبدل شده بود؛ اما در روزهای اخیر تقویت جو مثبت ناشی از خبرهای خوش هسته‌ای، نفت را وادار به سقوط تا زیر ۵۶ دلار کرد که می‌توان گفت اگر ریزش‌ها به همین منوال ادامه داشته باشد، کم‌کم موج نگرانی در بین فعالان و سرمایه‌گذاران بزرگی همچون شیل اویل بیش از پیش گسترده خواهد شد که در کوتاه مدت خود بازار نفت را هدف گرفته و بر فاکتورهای مختلفی از جمله میزان تولیدات نفت، میزان تقاضا، حجم عرضه، بهای نفت و همچنین صادرات و واردات آن در ابعاد جهانی اثر مستقیم خواهد گذاشت. از سوی دیگر، این رخداد می‌تواند گزینه‌هایی همچون ارزش دلار را نیز تحت تاثیر قرار دهد که این اتفاق، پتانسیل ایجاد نوسان در انواع بازارهای سرمایه از جمله بورس و بورس کالا و زیرمجموعه‌های آنها را خواهد داشت.


در حال حاضر رقبای ایران در صنعت نفت و پتروشیمی، به مذاکرات چشم دوخته‌اند و اخبار آن را موشکافانه دنبال می‌کنند، چرا که بیشترین اثر انجام توافق هسته‌ای و در پی آن، برداشته شدن تحریم‌های تحمیل شده بر ایران، مستقیما بازار نفت جهانی و در پی آن بازار محصولات پتروشیمی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. نزدیک‌ترین اثر نوسان بازار نفت بر بازار محصولات پتروشیمی مشهود خواهد بود که در افت‌های روزهای اخیر بهای این محصولات گواهی بر این مدعاست. بهای اکثر محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیایی و اروپایی در روزهای اخیر با ریزش همراه بوده و به‌ندرت شاهد افزایش قیمت در آنها بوده‌ایم. در تازه‌ترین معاملات در بازارهای آسیایی، پتروشیمیایی‌هایی همچون مونواتیلن گلیکول (MEG)، پلی‌اتیلن ترفتالات، اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)، پلی‌استایرن (PS)، پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن سبک، پروپیلن، استایرن منومر، اتیلن، منومر زایلن حلال، بوتادین و ارتو زایلن (OX) با افت قیمت همراه بودند، در حالی که تعدادی از این محصولات مانند پی‌وی‌سی، پلی‌اتیلن سبک خطی و پلی‌اتیلن سنگین در مسیر افزایشی قرار داشتند.


به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از نشریه پلاتس، در صورت انجام توافق هسته ای، اولین صنعتی که اثرات مستقیمی را خواهد پذیرفت، صنعت پتروشیمی است؛ تا جایی که با تحقق توافق، شاهد تحول این صنعت عظیم در ایران خواهیم بود. این رخداد در پی برداشته شدن بار سنگین تحریم‌ها از دوش اقتصاد ایران و سرازیر شدن سرمایه‌های خارجی و ایجاد بخش‌های جدید مالی صورت خواهد گرفت. مهم‌ترین وجه این توافق، مهیا شدن زمینه‌های لازم برای بهبود روند صادرات ایران خواهد بود که اهم اولویت آن، بخش پتروشیمی است. در شرایط کنونی، اقتصادهای بزرگ به دنبال جذب پتانسیل‌های بالقوه و بالای صنعت پتروشیمی ایران هستند، چرا که این حوزه با توجه به توانایی‌های منحصر به فرد آن در منطقه و مقیاس جهانی، از اولویت‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. طی هفته‌های اخیر، موج ورود هیأت‌ها و نمایندگان شرکت‌های خارجی به ایران برای بررسی شرایط و زمینه‌های مساعد برای سرمایه‌گذاری، شدت گرفته و شاهد رشد جذابیت بازار ایران برای فعالان خارجی هستیم. از جمله مهم‌ترین‌ ‌این سرمایه‌گذاران می‌توان به شرکت‌های چینی، آلمانی، اسپانیایی و عربی اشاره کرد. تمامی این سرمایه‌گذاران به رونق روزافزون بازارهای ایران از جمله صنعت پتروشیمی در دوران پساتحریم امیدوارند و بر این باورند که میزان بازدهی و تولیدات داخلی از یکسو و به تبع آن حجم صادرات کالاها از سوی دیگر، رشدی چشمگیر خواهد داشت که محرکی بزرگ برای تسهیل ارتباطات تجاری و رشد فضای تجارت ایران با اقصی نقاط دنیا خواهد بود.