اعلام نرخ خوراک ۱۳ سنتی در کنار افزایش آرام قیمت‌ها در بازار داخلی شرایطی را ایجاد کرده که پتانسیل التهاب در بازار را تقویت می‌کند.

با توجه به این شرایط ممکن است این وضعیت حداقل تا اعلام قیمت‌های پایه جدید ادامه یابد.به گزارش اقتصادنیوز، در بازار محصولات پتروشیمی جهت‌گیری افزایش قیمت‌ها که از پایان هفته گذشته آغاز شد باز هم ادامه یافت، ولی این بار با شدت و شتاب بیشتری تعقیب شد. به‌عنوان مثال عدم عرضه‌های جذاب و فراگیر در بورس کالای ایران در کنار کم‌رمقی رونق معاملات در روز ابتدایی هفته و همچنین حضور در پایان تابستان و زمان مسافرت‌های عقب‌افتاده، قیمت پلیمرها با افزایش بیشتری همراه بود که البته این روند رو به رشد می‌تواند ادامه یابد. از سوی دیگر با توجه به اعلام قیمت‌های خوراک با نرخ ۱۳سنت و اتخاذ قیمت‌های پیشین سوخت به احتمال قوی باید منتظر رفتارهای هیجانی، تاکتیکی یا تدافعی شرکت‌های بزرگ پتروشیمی باشیم که ممکن است بازار را با تغییر رو به رو سازد.

با توجه به احتمال افزایش هزینه تولید به نسبت نرخ‌های مورد محاسبه در اغلب بودجه‌های شرکتی و پیش‌بینی‌های سود، از یکسو ممکن است سودآوری این شرکت‌ها کاهش یابد که قطعا با افزایش قیمت‌ها تلاش خواهند کرد تا عدم‌نفع خود را جبران کنند. از سوی دیگر احتمال وقفه در عرضه ارزهای حاصل از صادرات (هرچند که هم اکنون محدود شده) نیز وجود دارد که ممکن است قیمت دلار را نیز افزایش دهد. این موارد تا اینجا می‌تواند قیمت‌های رو به رشد فعلی را با قدرت بیشتری تقویت کند ولی کاهش ادامه‌دار قیمت‌های جهانی نفت و اغلب پلیمرها را نیز باید در نظر گرفت که می‌تواند در برابر رشد نرخ‌ها مقاومت کند. با توجه به این موارد بازار پلیمرها به احتمال قوی وارد یک فاز مبهم و ملتهب خواهد شد که اولین خروجی آن می‌تواند ادامه روند افزایش فعلی قیمت‌ها باشد.