معامله‌گران بازار آتی سکه طی هفته گذشته از قرارداد تحویل اردیبهشت سال آینده استقبال ویژه‌ای کردند، به‌طوری‌که حجم معاملات این سررسید به ۱۱ هزار و ۶۷۱ قرارداد رسید در حالی‌که این حجم در دو هفته پیش ۶ هزار و ۵۳۶ قرارداد بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجم معاملات آتی سکه طلا طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۱۵ هزار و ۱۴۲ قرارداد و ارزش آن به بیش از یک هزارمیلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال رسید.

براساس این گزارش، به دنبال اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان امسال قیمت جهانی طلا در معاملات روز جمعه با کاهش روبه‌رو‌ شد.

قیمت طلا که روز پنج‌شنبه پیش از اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا و تحت تاثیر آمارهای اقتصادی ناامید‌کننده در چین و آمریکا با افزایش نسبی روبه‌رو‌ شده و به بالاترین سطح در یک ماه گذشته رسیده بود، روز جمعه پس از اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا با کاهش مواجه شد.

البته طی هفته گذشته بهای اونس نوسانات زیادی را تجربه کرد اما به دلیل انتشار اخباری مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره آمریکا، تمایل بیشتری به صعود داشت که باید دید در معاملات این هفته چه روندی را در پیش می‌گیرد.

همچنین طی هفته گذشته از سررسیدهای فعال در بازار آتی سکه طلا، بیشترین حجم معاملات با ۱۱ هزار و ۶۷۱ قرارداد و به ارزش بیش از ۹۲۷ میلیارد ریال به قرارداد تحویل اردیبهشت‌ماه اختصاص داشت. این در شرایطی است که سر‌رسید اسفند‌ماه با حجم ۳ هزار و ۷۱۴ قرارداد و به ارزش بیش از ۳۴۲ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل دی با ۵۱۲ قرارداد به ارزش ۴۶ میلیاردریال اختصاص یافت.


همچنین قرارداد تحویل آبان حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر‌رسیدها تجربه کرد و با ۴۵۰ قرارداد به ارزش بیش ۴۱ میلیارد ریال در رده آخر سررسیدهای بازار آتی سکه قرار گرفت. همچنین در بازار سکه نقدی نیز روز چهارشنبه گذشته همزمان باهم مسیر متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با افت اندک قیمت روبه‌رو شد، به‌طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۹۱۱ هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در بازار داخلی با قیمت ۴۶۵ هزار تومان معامله شد. از طرفی ربع سکه نیز با قیمت ۲۵۵ هزار تومان و سکه یک گرمی هم با نرخ ۱۷۰ هزار تومان در این روز به فروش رسید.


برخی از کارشناسان نیز همچنان معتقدند هنوز احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ماه اکتبر وجود دارد و این مساله فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد می‌کند.