گروه بنگاه‌ها: معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در دیدار داود شاه صبا وزیر معادن و نفت افغانستان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود از نظر تخصص و تجربه با کشور دوست و برادر افغانستان همکاری داشته باشد.

مهدی کرباسیان همکاری در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف از تکنسین تا مهندسی، فعالیت اکتشافی در نوار مرزی مشترک به ویژه در حوزه سنگان (خراسان رضوی)، سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن، احداث کارخانه یک میلیون تنی فولاد، بهره‌گیری از ارزش افزوده مواد معدنی مانند مس، کرومیت، روی و باریت را به‌عنوان بخشی از زمینه‌های مناسب پیشنهاد کرد.


رئیس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: احداث کارخانه یک میلیون تنی فولاد در ونزوئلا گواه توانمندی کشورمان در این بخش است و جمهوری اسلامی آمادگی دارد برای ساخت کارخانه مشابه در افغانستان کمک کند. وی افزود: انجام کارهای بزرگ در افغانستان نیاز به مشارکت بخش خصوصی دو کشور دارد، درعین حال ایمیدرو و دستگاه مسوول در افغانستان نیز می‌تواند سهم اندکی داشته باشند تا با نظارت دقیق آنها کارها از شتاب لازم برای به ثمر رسیدن برخوردار باشد. کرباسیان تاکید کرد: ایران و افغانستان با سرمایه‌گذاری مشترک می‌توانند به بازارهای جهانی بیندیشند و مواد معدنی از مرحله اکتشاف، استخراج و فرآوری و ارزش افزوده لازم به مقاصد مختلف صادر کنند. وی گفت: ایران دارای مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی است که می‌تواند در زمینه تحقیقات و پژوهش‌های مواد معدنی به افغانستان کمک کند و آمادگی راه‌اندازی مرکز مشابه در افغانستان وجود دارد. کرباسیان اضافه کرد: ایران در زمینه سرب و روی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری است، با توجه به وجود ذخایر بالای افغانستان در این بخش دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. داود شاه صبا وزیر معادن ونفت افغانستان اظهار کرد: براساس قوانین افغانستان بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی همانند یک شهروند افغان برای خارجی‌ها فراهم شده و تهران و کابل می‌توانند برنامه‌ها و کارهای مشترکی را به مورد اجرا بگذارند. این مقام افغانستان ضمن استقبال از برگزاری دوره‌های آموزشی برای جوانان کشور متبوعش در زمینه معدن و صنایع معدنی، گفت: بهره‌گیری از تجارب و تخصص برادران ایرانی به ویژه در زمینه تخصص‌های ایمیدرو و سازمان‌ زمین شناسی از اهمیت لازم برخوردار است. وی گفت: همکاری دو کشور در چارچوب قوانین مبادلاتی و گمرکی مورد استقبال است و باید مسوولان دو‌کشور برای گشودن راه‌های توسعه همکاری برنامه ریزی لازم را به عمل آورند. شاه صبا اضافه کرد: افغانستان از ذخایر غنی معدنی برخوردار است و تاکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد از این ذخایر مطالعه شده، بنابراین می‌توان از همکاری ایران در این بخش بهره گرفت.