محمدحسین بابالو: افزایش آرام قیمت‌ها در بازار داخلی پس از کاهش حجم معاملات در بورس کالا را باید مهم‌ترین‌ رخدادهای این روزهای بازار دانست که ممکن است تا اعلام قیمت‌های پایه جدید ادامه یافته و ابهام موجود در بازار باز هم ادامه یابد.


پس از کاهش نسبی حجم معامله پلیمرها در روزهای اخیر، این‌بار نوبت به بازار شیمیایی‌ها رسید که با کاهش جذابیت معاملات، وارد یک فاز رکود نسبی شود تا جایی که اغلب عرضه‌ها از سوی خریداران با استقبال چندانی رو‌به‌رو نشد. کاهش عرضه گریدهای جذاب، امید به کاهش قیمت‌ها در هفته آینده، دورنمای مبهم بازار و همچنین ضعف نقدینگی را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی‌های بازار در روز گذشته دانست که معاملات شیمیایی‌ها را محدود ساخت. با توجه به این موارد تنها جوش‌شیرین پتروشیمی شیراز، دی‌اتانول‌آمین پتروشیمی شازند و همچنین استایرن منومر پتروشیمی پارس توانستند توجه مثبت خریداران را به خود جلب کرده و نهایتا با رقابت معامله شوند. در بازار داخلی محصولات پلیمری و شاید برای اولین‌بار در دو هفته اخیر، قیمت‌ها در مسیر رشد حرکت کرده‌اند که داده مهمی برای بازار به‌شمار می‌آید. با توجه به پایان یافتن زمان خرید در بورس کالا مخصوصا برای پلیمرهای پرکاربرد، شاید مدیریت بازار وارد یک فاز جدیدی شده باشد که می‌تواند به افزایش ادامه‌دار قیمت‌ها حداقل تا هفته آینده منجر شود.


به عنوان مقایسه و با نگاهی به معاملات در هفته گذشته در‌می‌یابیم که در روزهای اخیر، جذابیت خرید برای بخش بزرگی از فعالان بازار محدود شده که می‌تواند داده‌های خطرناکی را در ذات خود نهفته باشد. از یکسو در سال‌های اخیر و به‌صورت سنتی پایان آبان ماه زمانی برای عقب‌نشینی تقاضای فصلی و کاهش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی و افت حجم معاملات است. این اتفاق ممکن است در سال جاری نیز محقق شود و می‌توان از هم اکنون کاهش حجم معاملات در بورس کالا را هشدار داد ولی این همه ماجرا نیست. در سال‌های اخیر اغلب در آبان ماه قیمت نفت به آرامی در مسیر رشد قرار می‌گرفت و همین روند، بهای پلیمرها یا محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی را نیز با خود صعودی می‌کرد. این رشد قیمت‌ها را باید دلیل مهمی برای کاهش حجم معاملات به‌شمار آورد ولی هم‌اکنون این شرایط محقق نشده است. از سوی دیگر در شرایط فعلی بازار انتظار دارد که قیمت‌های پایه جدید اعلام شود و حتی احتمال کاهش آن نیز وجود دارد که این ویژگی‌ها در کنار ضعف نقدینگی به افت حجم معاملات منجر شده است. باید به این مطلب صراحتا اشاره کرد که افزایش محسوس قیمت دلار می‌تواند در کنار کاهش آرام قیمت‌ها در بازارهای جهانی، به افزایش نرخ‌های پایه منجر شود که احتمال رشد قیمت‌ها را در بازار داخلی به همراه خواهد داشت. ممکن است باز هم همچون هفته‌های قبل، بسیاری از فعالان بازار مرتکب اشتباهی استراتژیک شده باشند.