سحر نمایشی: روند نزولی بهای فلزات پایه جهانی طی هفته گذشته تاثیر بسزایی بر کاهش تقاضا و قیمت این محصولات در بازار داخلی داشته است، هرچند کاهش بهای محصولات پایه داخلی در مقایسه با نرخ فلزات جهانی کمتر است، اما به نظر می‌رسد رقابت‌پذیری تولیدکنندگان ایرانی برای صادرات با توجه به خوش‌بینی‌ها برای رفع محدودیت‌های بین‌المللی بیشتر از سال‌های گذشته شده باشد.

اگرچه وضعیت تولید و کمبود نقدینگی از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به سال‌های اخیر بهبود یافته، اما به گفته کارشناسان بهبود شرایط رکودی بازار به زمان بیشتری نیاز دارد. از طرفی در حال حاضر شاهد تقاضای کمتری در بازار این محصولات هستیم، به‌طور کلی در این باب باید گفت در شرایط فعلی تزریق نقدینگی بهترین گزینه برای بهبود شرایط تولید و بازارهای داخلی محسوب می‌شود. البته نا‌گفته نماند در شرایط فعلی تزریق نقدینگی می‌تواند محرک خوبی برای محصولات فلزی از جهت تاثیر در عرضه و تقاضا، افزایش ناگهانی قیمت‌ها و نوسان ارز محسوب شود. به گفته برخی از کارشناسان بازارفلزات رنگی در هفته جاری تقاضای بیشتری را نسبت به هفته‌های گذشته تجربه کرد، این در شرایطی است که قیمت‌ها در پی روند نزولی بازار جهانی این محصولات که ناشی از تقویت دلار در برابر سایر ارزها بوده است، با افت رو‌به‌رو شدند.


مس در مرز 4 هزار دلاری می‌ماند؟

کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند روند نزولی فلز سرخ و رسیدن آن به زیر ۵ هزار دلار انگیزه معامله‌گران را برای خرید افزایش داده است، اگرچه در این میان چین نیز خرید خود را افزایش داده، اما با توجه به افزایش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بعید به نظر می‌رسد مس افزایش چندانی را طی روزهای آتی تجربه کند و با توجه به متغیر‌های کاهشی تا هفته آتی محدوده ۴ هزار دلاری خود را حفظ خواهد کرد. از طرفی برخی دیگر از کارشناسان معتقدند به دلیل کمبود تقاضای مس درهفته گذشته این محصول اگر ریزش قیمت بیشتری را تجربه کند، می‌تواند شاهد تقاضای بیشتری در هفته آتی باشد.


سکوت طولانی بازار نیکل

از آنجا که نیکل نسبت به سایر فلزات پایه از تاثیرپذیری بیشتری برخوردار است، اما طی 3 ماه گذشته کمترین تغییر را نسبت به سایر فلزات تجربه کرده است. کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند در حال حاضر واردات نیکل در بازار داخلی کاهش یافته، بر همین اساس انتظار می‌رفت نیکل از مرز 50 هزارتومان خود در هر کیلو خارج شود، اما به نظر می‌رسد هم راستا با کاهش واردات تقاضا نیز برای این فلز به کمترین سطح خود رسیده است که همین امر بر رکود بازار نیکل دامن زده است. همچنین بنا بر پیش‌‌بینی‌های آگاهان اقتصادی، قیمت این فلز تا انتهای فصل پاییز در همین محدوده باقی خواهد ماند.


روی در انتظار کاهش قیمت بیشتر

با وجود اینکه قیمت روی نسبت به فلزات دیگر طی ‌مدت اخیر در بازار آزاد با افت کمتری همراه بوده است، اما گزارش‌های منتشرشده از سوی رویترز نشان می‌دهد، تولید این فلز در معادن جهان در حال افزایش است، البته این رشد تولید به اندازه‌ای نیست که از بازار انتظار می‌رود، اما همین خبر بر کاهشی شدن قیمت آن در بازارهای جهانی و بالطبع در بازار داخلی با توجه به شرایط فعلی تاثیر بسزایی داشته است، اگر‌چه در هفته اخیر روی از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه تنها ۱۰۰ تومان کاهش را تجربه کرد و به ۷ هزار تومان در هر کیلو رسید، اما به گفته فعالان بازار به‌نظر می‌رسد طی هفته پیش‌رو نیز این روند نزولی ادامه‌دار باشد.


آلومینیوم بی‌تغییر می‌ماند

بازار آلومینیوم با اینکه‌ مدت زیادی است در رکود به‌سر می‌برد، اما به دلیل بهبود روند تقاضا نسبت به سایر فلزات محدوده قیمتی خود را حفظ کرده است. از طرفی نیز با وجود نوسانات پی‌در‌پی این فلز در بازارهای جهانی طی هفته اخیر، بازار داخلی این محصول روند متعادلی را تجربه کرد. البته این در شرایطی است که کاهش تولیدات این فلز نقره‌ای در بازار داخلی موجب شده تا پیش‌بینی‌ها برای بازار این محصول در بلند مدت صعودی باشد. آخرین قیمت این محصول در بازار لندن هزار و 457 دلار ثبت شد.