گروه بنگاه‌ها: مطابق برنامه زمان‌بندی ارائه‌شده توسط پیمانکار و کارهای انجام‌شده در سایت پیش‌بینی می‌شود فاز یک پالایشگاه مس خاتون‌آباد با ظرفیت 100 هزار تن تا پایان بهمن‌ماه سال جاری افتتاح شود و مراحل نصب تجهیزات فاز دوم برای رسیدن به ظرفیت 200 هزار تن در حال انجام است. به گزارش مس پرس، عظیم فدایی‌زاده مجری طرح احداث پالایشگاه خاتون آباد مس منطقه کرمان با بیان این مطلب گفت: شرایط تحریم در زمان احداث پالایشگاه خاتون آباد فرصتی را فراهم کرد تا از توان متخصصان داخلی و شرکت‌های ایرانی در ساخت این پروژه استفاده شود.

وی افزود: علاوه بر انجام بخشی از مهندسی پایه، تمام مهندسی تفصیلی و خرید یک چهارم بخش تدارکات به‌عنوان مهم‌ترین‌ آیتم قرارداد که بیشترین هزینه قرارداد را به خود اختصاص داده است، انجام مراحل نصب و راه‌اندازی تجهیزات و تقریبا تمام تجهیزات پالایشگاه شامل تجهیزات سیستم تصفیه‌آب، تولید بخار، تولید هوای فشرده و هوای ابزار دقیق از منابع و تولید‌کنندگان داخلی تامین شده است. فدایی‌زاده با بیان اینکه با وجود واحد ذوب در خاتون‌آباد، احداث این پالایشگاه اقدامی در تکمیل زنجیره تولید مس کاتدی محسوب می‌شود،‌ اظهار کرد: پالایشگاه مس خاتون آباد بخش نهایی زنجیره تولید مس کاتدی در این منطقه است و با تکمیل آن ظرفیت‌سازی برای امکان تولید ۲۰۰ هزار تن مس کاتدی امکان‌پذیر می‌شود. وی با اشاره به روش‌های تولید کاتد مس گفت: به‌منظور تولید مس کاتد دو روش اصلی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد که روش اول استفاده از ورق مس به‌عنوان کاتد اولیه و روش دوم استفاده از کاتد دائمی استنلس استیل است.

مجری طرح احداث پالایشگاه خاتون آباد با بیان اینکه روش نخست در پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه مورد استفاده قرار گرفته است، تصریح کرد: ولی در پالایشگاه خاتون آباد که به‌منظور تولید مس کاتدی گریدLME A درحال احداث است، از جدیدترین روش تولید مس کاتدی با استفاده از کاتد دائمی استنلس استیل استفاده شده است. فدایی‌زاده درباره در نظر گرفتن اولویت‌های زیست‌محیطی در احداث کارخانه گفت: انتخاب تجهیزات با نگرش کنترل و کاهش آلودگی از مبدا، آموزش کارکنان و اپراتورها برای کاربرد بهینه تجهیزات، دقت در استفاده از مواد شیمیایی، پاکیزه نگه‌داشتن محیط کار و همچنین استفاده از سلول‌های پلیمری به‌عنوان جایگزین سلول‌های بتنی با پوشش سرب، استفاده از دستگاه آماده‌سازی‌ آند و شست‌وشوی قراضه به‌منظور افزایش راندمان در سالن الکترولیز و همچنین اجرای سیستم حذف ناخالصی‌ها از الکترولیت از اقدامات اساسی صورت گرفته در این راستا است.