گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: شاخص فرابورس در ادامه روند صعودی خود، معاملات دیروز را نیز با رشد ۴۷/ ۸ واحدی (معادل ۰۹/ ۱ درصد) به پایان رساند و آیفکس در عدد ۱۱/ ۷۸۷ واحد ایستاد تا به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای بهمن ماه تاکنون ۹ درصد شود. این در شرایطی بود که در ابتدای معاملات جهش قابل‌توجهی در شاخص فرابورس تجربه شد و این شاخص تا نزدیکی ۸۰۰ واحد پیش رفت. مساله‌ای که به تدریج با فروکش نسبی هیجانات موجب اصلاح نسبی قیمت‌ها در این بازار شد و رشد روزانه آیفکس را محدود کرد.

در بازار روز گذشته، بیشترین تاثیر در صعودی شدن شاخص فرابورس را نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پالایش نفت تهران، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و سهامی ذوب‌آهن اصفهان بر عهده داشتند و در مقابل نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند. همچنین در جریان معاملات این روز، نماد شرکت‌های پالایش نفت شیراز، مهندسی صنعتی روان‌آور، پالایش نفت تهران و صنعت روی زنگان بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند و در آن‌سوی بازار نمادهای شرکت اعتباری کوثر مرکزی، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان با بیشترین کاهش قیمت روبه‌رو‌ شدند.

نگاهی به صف‌های خرید و فروش در فرابورس روز گذشته نشان می‌دهد طولانی‌ترین صف‌های خرید به ترتیب در نماد شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، ح. پالایش نفت تهران و اسناد خزانه اسلامی ۹۵۰۸۲۱ (اخزا۴) تشکیل شد. در سمت دیگر، نماد شرکت‌های اوراق مرابحه مگاموتور ۳ ماهه ۲۰ درصد و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا سنگین‌ترین صف‌های فروش را به خود دیدند.علاوه بر این روز گذشته معامله‌گران با معامله بیش از ۱۵۱ میلیون سهم در نماد بانک دی، بیشترین حجم معاملات را از آن این نماد کردند و پس از آن نیز به ترتیب نماد شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، شرکت بیمه اتکایی امین، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و سرمایه‌گذاری سبحان بیشترین حجم معامله را داشتند.

همچنین معامله بیش از ۶۹ میلیارد تومانی روی نماد پتروشیمی مارون باعث شد تا این نماد بیشترین ارزش معاملات روز سه‌شنبه فرابورس را از آن خود کند. عنوان پربیننده‌ترین نماد این روز نیز همانند روز دوشنبه در اختیار پالایش نفت تهران قرار گرفت و پس از آن شرکت سرمایه‌گذاری سبحان و بانک دی به ترتیب رده دوم و سوم نمادهای پربیننده فرابورس روز گذشته را به خود اختصاص دادند. در همین حال بررسی معاملات اوراق با درآمد ثابت نشان می‌دهد که بیشترین حجم معامله این اوراق با عرضه اولیه مرحله چهارم اسناد خزانه اسلامی (اخزا۴) با خرید و فروش ۶۶۹ هزار و ۹۱۸ ورقه به این نماد اختصاص پیدا کرد. در میانETFها نیز بیشترین حجم معامله مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با خرید و فروش ۲ میلیون و ۸۵۹ هزار اوراق بهادار بوده، ضمن اینکه این صندوق بیشترین ارزش معاملات در میان ETFها به میزان بیش از ۳ میلیارد تومان را نیز از آن خود کرد.

در عین حال روز گذشته، 67 میلیون و 120 هزار اوراق بهادار به ارزش 216 میلیارد و 490 میلیون ریال در بازار اول دادوستد شد و بیشترین حجم معاملات این بازار با خرید و فروش 20 میلیون و 342 ورقه در نماد سرمایه‌گذاری سبحان انجام شد. در بازار دوم نیز شاهد معامله 367 میلیون اوراق بهادار با رقم یک هزار و 551 میلیارد ریال بودیم. علاوه بر این در پایان معاملات سه‌شنبه فرابورس نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق در تاریخ 16بهمن، متوقف شد.


کاهش قیمت (تسه)ها

همچنین نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نشان از کاهش قیمت این اوراق در بیشتر نمادها داشت. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه ۸۰۰ تا ۸۸۵ هزار ریال دست به دست شدند و بیشترین افزایش قیمت نیز در نماد تسه ۹۴۰۵ به میزان ۱۷/ ۱درصد رخ داد تا به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق ۷/ ۲۳ درصد شود.

مرحله چهارم اسناد خزانه اسلامی کشف قیمت شد

از سوی دیگر خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی (اخزا۱) با نرخ پایانی ۹۷۵ هزار و ۲۲۸ ریال مورد مبادله قرار گرفت. همچنین خرید و فروش در نماد (اخزا۳) با قیمت ۸۵۵ هزار و ۵۰۴ ریال به پایان رسید و ارزش معاملات در این نماد ۱۲۹ میلیارد ریال شد. (اخزا۴) نیز در اولین روز عرضه با قیمت پایانی ۸۴۱ هزار و ۳۲۷ ریال مورد معامله قرار گرفت و نرخ سود موثر آنها تا سررسید و همچنین نرخ سود معادل بانکی آنها نیز به ترتیب به ۲۵ و ۵/ ۲۲ درصد رسید. نماد (اخزا۵) در روز چهارشنبه گشایش می‌یابد و عرضه اولیه در نماد (اخزا۲) نیز روز ۱۷ بهمن انجام می‌شود.