برنامه چین برای مدیریت بازار فولاد
زهرا رحیمی: کشور چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان با تولید حدود 800 میلیون تن فولاد خام در سال،بخش عمده‌ای از تولید این محصول استراتژیک دنیا را در اختیار دارد و به همین دلیل نیز بازار فولاد و مواد اولیه (به‌طور مثال سنگ‌آهن و زغال‌سنگ)، در هر نقطه از جهان تحت تاثیر سیاست‌ها و برنامه فولاد چین است و این موضوعی است که اکثر تحلیلگران صنعت فولاد داخل کشور نیز همواره به آن اشاره کرده‌اند.این کارشناسان معتقدند: هدایت بازار فولاد جهان در دست کشور چین است و هیچ کشوری نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن برنامه تولید این محصول در کشور چین، اقدام به توسعه این صنعت کند، چرا که عملکرد چین در این بازار و همچنین بازار‌های دیگر به‌طور مثال سنگ‌آهن، می‌تواند پیش‌بینی کشور‌ها در این مورد را برهم بزند.

در همین راستا و با توجه به نقش مهم این کشور در بازار فولاد دنیا در ششمین همایش فولاد و معدن که روز گذشته به همت «دنیای اقتصاد» برگزار شد، Yang Zunqing، قائم مقام انجمن فولاد و آهن چین در بخش دوم این همایش با موضوع پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران در بررسی صنعت مزبور در کشور چین سخنرانی کرد و ضمن اشاره به آماری از وضعیت رشد اقتصادی چین به بررسی صنعت فولاد و سنگ‌آهن در آن کشور پرداخت. چهار محور مهم صحبت‌های قائم مقام انجمن فولاد و آهن چین به شرح زیر است: ۱.وضعیت اقتصادی چین۲. بازار فولاد۳.صنایع پایین‌دستی ۴.چشم‌انداز و وضعیت آتی فولاد در کشور مزبور. این مقام ارشد صنعت فولاد چین گفت: کشور چین در ۳۵ سال گذشته رشد اقتصادی چشمگیری را تجربه کرده است و در پی اتخاذ سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های مختلف در زمینه‌های اقتصادی توانسته از سال ۱۹۷۸ تاکنون به افزایش سالانه ۸/ ۹ درصدی تولید ناخالص داخلی دست یابد که حدود ۶ درصد از تولید ناخالص جهان بیشتر است.


وضعیت اقتصادی چین

رئیس انجمن فولاد و آهن چین افزود:چین به‌عنوان امپراتور مالی جهان در شرایط کنونی که پیتر مارکوس نیز در این جلسه به آن اشاره کرد، در سال‌های گذشته رشد اقتصادی چشمگیری را تجربه کرد و در همین راستا نیز اکنون در زمره کشورهای در حال توسعه قرار دارد. این در حالی است که از سال 2012 میزان رشد اقتصادی این کشور افول پیدا کرد. در این شرایط چشم‌انداز رشد متغیر‌های کلان اقتصاد این کشور نیز همراستا با افت رشد اقتصادی کاهش یافت و این کشور با ریسک‌های زیادی در عملیات و فعالیت مواجه شد. Yang Zunqing به ارائه جداولی از آمار و متغیر‌های اقتصادی چین پرداخت و گفت: از سال 2012 تاکنون رشد اقتصادی چین در مسیر نزولی حرکت کرده و ظرفیت اقتصادی آن نیز کاهش یافته است.


کاهش تولید چین از سال 2014

این مقام مسوول انجمن فولاد و آهن چین افزود: مساله پیش روی نظام اقتصادی چین در شرایط کنونی تغییر سیاست‌های این کشور است به‌طوری که این کشور استفاده از انرژی‌های جدید و همچنین سیاست‌های دیگری را اتخاذ کرده است.وی افزود: تا سال ۲۰۱۴ جمعیت جوان کشور چین، رقم بالایی بود و به همین دلیل هزینه نیروی کار در گذشته بسیار کم بود و این موضوع سبب افزایش چشمگیر توان تولید این کشور شد. این در حالی است که جمعیت جوان این کشور از سال۲۰۱۴ کاهش یافت و این مساله مانعی بر سر شتاب تولید این کشور قرار گرفت و در همین راستا توان تولید این کشور در مسیر نزولی قرار گرفت.


بازار فولاد و صنایع پایین‌دستی

از سوی دیگر چین، کاهش چشمگیری در تولیدات محصولات اصلی خود (به‌عنوان مثال راه‌آهن، تیوب‌های سیم مس و محصولات تخت) تجربه کرده است.بررسی‌ها از تولیدات چهار شرکت بزرگ تولید‌کننده سنگ‌آهن از کاهش 8/ 0 درصدی تولید این محصول حکایت دارد. همچنین بررسی‌ها کاهش 9 درصدی سرمایه‌گذاری در بخش‌های پایین‌دستی را نشان می‌دهد. یانگ به میزان صادرات و واردات کشور چین در زمینه فولاد اشاره کرد و افزود: درسال 2015 صادرات حدود 2/ 19 درصد افزایش پیدا کرده است اما وضعیت چین نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند، چرا که تولید در صنایع پایین‌دستی به‌طور مثال سنگ‌آهن و کنسانتره کاهش چشمگیری داشته است و در بخش ساخت‌وساز و مسکن این کشور نیز شاهد افول چشمگیری بودیم. تولید سنگ‌آهن نیز در این کشور کاهش چشمگیری داشته است (حدود 7/ 7 درصد) و این در حالی است که واردات این محصول برای کل سال حدود 2/ 17 درصد افزایش پیدا کرده است.مطابق این بررسی‌ها، دبیر انجمن فولاد و معدن چین اظهار کرد: چین در شرایط کنونی در مرحله آخر صنعتی شدن قرار دارد به همین دلیل نیز باید گفت چین وارد دوره جدیدی از توسعه شده که همگام با ورود به این فاز شاهد افت بسیاری از متغیر‌های اصلی اقتصادی این کشور هستیم.


کاهش ظرفیت تولید سنگ‌آهن

قائم مقام انجمن فولاد و معدن چین در پایان سخنرانی خود اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد صادرات فولاد چین بتواند در سال‌های آینده به دلیل موانع تجاری پیش روی آن افزایش پیدا کند، ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد رونق زیادی در بخش مسکن و ساخت‌وساز این کشور نیز مطرح باشد (در حوزه ساخت‌وسازهای جدید چین افول ۱۴ درصدی را شاهد بوده است) همچنین تولید سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۶ تغییر خاصی نخواهد داشت و روند نزولی ادامه خواهد یافت. همچنین این کشور در سال آینده اتوماتیک کردن و بازسازی صنعت فولاد و همچنین حفظ انرژی و سیاست‌های حمایتی از محیط‌زیست را نیز مد نظر قرار داده و از این رو سیاست چین در راستای کاهش تولید فولاد خود محتمل‌ترین سناریو است. به گفته یانگ پیش‌بینی می‌شود کشور چین در سال آینده بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تن تولید فولاد خود را کاهش دهد.