گروه بورس، سلیمان کرمی: بازگشایی نماد «ذوب» و ریزش بیش از ۲۶ درصدی قیمت این نماد، روز گذشته در بازار سهام توجه بسیاری را به خود جلب کرد. با انتشار گزارش حسابرس در خصوص برنامه توجیهی هیات‌مدیره شرکت ذوب‌آهن اصفهان نگرانی در میان سهامدارانی که انتظار افزایش سرمایه ۶۳۲ درصدی این شرکت را داشتند، به وجود آورد. حسابرس قانونی شرکت نسبت به برنامه افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی ایرادات زیادی را وارد کرده است.‌

این در حالی است که این شرکت بدون گرفتن مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار از سهامداران خود برای تصمیم‌گیری در خصوص انجام افزایش سرمایه 632 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در روز دوشنبه هفته آینده دعوت به عمل آورده بود. با اظهار‌نظر بازرس قانونی این مقدار افزایش سرمایه از این محل امکان‌پذیر نیست، با این حال، نماد «ذوب» که در اوایل ماه جاری با توجه به دریافت اطلاعات با اهمیت در خصوص پیش‌بینی هر سهم متوقف شده بود، با کاهش احتمال تحقق افزایش سرمایه مزبور، ریزش قیمتی را در روز گذشته تجربه کرد. شرکت‌هایی که با زیان‌های سنگین مواجه هستند از ترفند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌منظور خروج از ماده 141 قانون تجارت استفاده می‌کنند. در این میان، خبر افزایش سرمایه‌های سنگین، قیمت سهام این شرکت‌ها را در ماه‌های اخیر بر مدار هیجان قرار داده و رشد‌های خیره‌کننده‌ای را برای سهام به دنبال داشته است. «شپلی» از دیگر نمادهایی است که در این دسته قرار می‌گیرد. این شرکت نیز برنامه افزایش سرمایه 1200 درصدی خود را روی «کدال» منتشر کرده است. درحالی‌که خبری از تایید مجوز این افزایش سرمایه از سوی سازمان بورس هنوز منتشر نشده است، این شرکت سهامداران را برای تصمیم‌گیری در این خصوص به مجمع عمومی فوق‌العاده قبل از پایان سال 94 دعوت کرده است. با توجه به اینکه برنامه افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی در سال آینده مشمول مالیات می‌شود، این شرکت‌ها درصدد انجام افزایش سرمایه تا پایان سال‌جاری برآمده‌اند. این موضوع باعث شده شرکت‌ها بی‌توجه به قانون، از سهامداران خود برای تصویب افزایش سرمایه بدون اجازه سازمان دعوت به عمل آورند. علاوه‌بر این دیگر نمادهای بازار به‌خصوص از گروه خودرویی مانند «خساپا» نیز بنا دارد مجمع خود را در روز شنبه برگزار کند، درحالی‌که هنوز مجوز سازمان صادر نشده است.

حمایت ناقص از کالایی‌های بورس

شاخص کل بورس تهران در روز گذشته با رشد ۹۲ واحدی (معادل ۱/ ۰ درصد) در سطح ۷۸ هزار و ۳۱۲ واحد متوقف شد. در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل، حضور نمادهای کالایی مانند «فولاد»، «شبندر»، «کگل» قابل توجه بود. خوش‌بینی نسبت به بازارهای کالایی از قیمت سهام شرکت‌های سهامی بورس حمایت کرده است. شاخص کالایی بلومبرگ در یک ماه گذشته رشد بیش از ۶ درصدی را تجربه کرده است.‌ با وجود رشد قیمت جهانی کالاها، دلار در یک ماه گذشته افت نزدیک به ۶ درصدی را تجربه کرده است. این موضوع می‌تواند اثر مثبت رشد قیمت جهانی کالا را خنثی کند.