گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته جاری در حالی آخرین هفته کاری خود در سال 94 را شروع خواهد کرد که با اتفاق‌های مهمی روبه‌رو‌ است. هفته پیش روی بازار سهام از چند نظر قابل توجه است. برگزاری مجامع افزایش سرمایه در آخرین مهلت سال 94 (احتمال خارج شدن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در سال 95 از معافیت مالیاتی)، عرضه اولیه شرکت نیروگاه دماوند و عرضه 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مهمترین اتفاقاتی هستند که پیش روی بازار سهام در هفته آینده قرار دارند در همین حال با پایان یابی زمانی که معامله‌گران می‌توانند پس از فروش سهام وجه نقد دریافت کنند بازار با کمبود عرضه‌ها مواجه خواهد بود هر چند که به نظر می‌رسد معامله‌گران حقوقی تا آخرین دقایق سال از بازار برای شناسایی سود استفاده کنند. در بحث افزایش سرمایه‌ها نیز شمار قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌ها در آخرین روزهای سال 94 برای برگزاری مجمع تلاش خواهند کرد که اوج این افزایش سرمایه‌ها را شرکت‌های گروه خودرویی انجام خواهند داد که مهمترین آنها، سایپا است که امروز مجمع آن برگزار می‌شود.

در بازار جهانی نیز بهای نفت پس از یک دوره رشد متوقف شده است. بهای نفت برنت در بازار جهانی در سطح ۴۰دلار مانده است و بهای مس نیز ۴هزار و ۹۳۵دلار گزارش شده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب ۱۵۶۴، ۱۷۹۳ و ۱۸۵۸ دلار رقم خورده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن نیز رشد اخیر قیمت این محصول بحث‌هایی را در مورد پایداری یا عدم پایداری رشد اخیر به همراه آورده است. قیمت سنگ‌آهن با ۲۰ درصد رشد به ۶۲ دلار و ۶۰ سنت هر تن سی اف آر چین رسیده و از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۶ درصد رشد داشته است. سنگ‌آهن بهترین عملکرد را نسبت به سایر کالاهای صنعتی اساسی داشته است. حال به بررسی چرایی این مطلب می‌پردازیم. به گزارش «ایفنا» هرساله پس از تعطیلات سال نو چینی بازار سنگ‌آهن بهبودهایی دارد چون کارخانه‌ها با نزدیک شدن فصل ساخت و ساز خرید‌ها را افزایش می‌دهند. از طرفی این افزایش خرید‌های فصلی با کاهش جزئی عرضه همراه است چه در چین و چه در کشورهای اصلی عرضه‌کننده چون استرالیا. با این حال این عوامل رشد قیمت‌های اخیر را توجیه نمی‌کنند.

در واقع جواب ساده این است که سنگ‌آهن از روند صعودی بازار فولاد چین پیروی کرده است. قیمت میلگرد در بورس شانگهای از ابتدای سال جاری تا ۲۰ درصد رشد داشته است. افزایش قیمت فولاد همیشه موجب تمایل به افزایش تولید و در نتیجه نیاز به سنگ‌آهن بیشتر می‌شود. رشد قیمت‌های اخیر فولاد در چین عجیب تر هم بوده است. با وجود شعارهای دولت چین برای کنترل مازاد عرضه فولاد و کمک به روند رشد اقتصادی هنوز نشانه روشنی از تغییر در میزان تقاضای فولاد این کشور به چشم نمی‌خورد. هنوز بازار ساخت‌وساز کساد است و صنایع تولیدی با چالش روبرو هستند از این رو نگرانی‌ها نسبت به ماندگاری رشد قیمت‌ها زیاد است به‌طوری که موسسه گلدمن ساکس برآورد کرده رشد قیمت‌های سنگ‌آهن ماندگار نیستند. برخی معتقدند این خوشی‌های کوتاه مدت ناخوشی‌های دراز‌مدت را در پی دارند. چرا که تولید پرهزینه سنگ‌آهن در بازاری که مازاد عرضه دارد را تشویق می‌کند که آن هم عواقب خود را داراست.


در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه همچنان روندی متعادل اما با عرضه‌های قابل ملاحظه داشت که در آن معامله‌گران شاهد تداوم عرضه‌های پایان سال فروشندگان نیازمند نقدینگی بودند، در همین حال تلاش برخی کارگزاران برای کاهش اعتبارات سرمایه‌گذاران برای پایان سال مالی نیز به افزایش عرضه‌ها کمک کرد. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه فلزی شاهد بازگشایی نماد ذوب آهن اصفهان بودند که با ریزش نزدیک به 30درصدی این نماد مواجه شد. اطلاعات ضد و نقیض در مورد بحث افزایش سرمایه این شرکت موجب شد تا در نهایت با اعلام نظر حسابرس در مورد زمین‌های این شرکت کاهش قیمت سهام این شرکت رخ دهد. در همین زمینه مدیرعامل ذوب آهن درباره گزارش حسابرس مبنی بر رد افزایش سرمایه ۶۳۳ درصدی، واکنش نشان داد و اعلام کرد دوشنبه آینده مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه ۱۳۰ درصدی برگزار خواهد شد.

در گروه خودرویی موجی از برگزاری مجامع و تعدیل سود ناشی از مبادلات درون‌گروهی در جریان است. در این گروه تقریبا تمامی نمادهای عمده هفته آینده به نوعی درگیر برگزاری مجمع هستند. در این گروه شرکت نیرومحرکه پس از دو روز ممیزی بر اساس الزامات شرکت رنو موفق به کسب امتیاز مورد نیاز برای ورود به زنجیره تامین شرکت رنو شد. در روز چهارشنبه گروه خودرویی شاهد برگزاری مجمع زامیاد بود که در این مجمع افزایش سرمایه 130درصدی این شرکت به تصویب رسید. همکاری با اویکو از جمله خبرهای دیگر مجمع بود. در گروه هلدینگی در آستانه برگزاری مجمع سالانه مدیرعامل غدیر در مصاحبه‌ای به تشریح برنامه‌های این شرکت پرداخت. غدیر امروز برای برگزاری مجمع متوقف می‌شود.

کنتورسازی همچنین برنامه افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در پیش گرفته است. در گروه برقی همچنین نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از انعقاد قرارداد ۳,۵ میلیارد دلاری بین زیمنس و مپنا و رتبه بندی شرکت‌های معتبر ایرانی خبر داد و گفت: مسوولان خزانه‌داری آمریکا با سفر به آلمان، نحوه فعالیت شرکت‌های آلمانی با ایران را روشن می‌کنند. پدرام سلطانی در جریان برگزاری نشست سفر هیأت تجاری اتاق بازرگانی ایران به آلمان گفت: قراردادی بین شرکت زیمنس و شرکت مپنا به ارزش 3.5 میلیارد دلار به امضا رسید. همچنین در حوزه لوازم خانگی، شرکت بوش وارد مذاکرات جدی شده تا تولید این لوازم در ایران را راه‌اندازی کند. این مقام مسوول ادامه داد: همچنین قرار است شرکت مرسدس بنز در حوزه خودروهای سنگین و شرکت فولکس واگن مذاکراتی را با خودروسازان ایرانی به نتیجه برسانند اما در عین حال شرکت بایرن و Bass نیز مذاکرات جدی‌تری را با طرف ایرانی در دستور کار دارند.

در گروه مخابرات سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۳۱ درصدی شرکت مخابرات را صادر کرد تا این شرکت آماده برگزاری مجمع فوق العاده در آخرین هفته سال ۹۴ شود. «اخابر» درحالی مجوز افزایش سرمایه 31 درصدی را از سازمان بورس دریافت کرد که در آخرین روزکاری سال جاری دو مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه و مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار می‌کند. این شرکت مشمول اصل 44، دو مجمع فوق‌العاده را ساعت 9 و 9:30 روز چهارشنبه 26 اسفند، در فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد کرد. هیات مدیره «اخابر» بعد از تصویب افزایش سرمایه در 18 مهرماه، گزارش توجیهی افزایش سرمایه بیش از 4/ 1 هزار میلیارد تومانی را به حسابرس ارائه کرده تا بعد از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز سازمان بورس و با تصمیم مجمع فوق‌العاده، سرمایه اسمی بیش از 5/ 4 هزار میلیارد تومانی را به 6 هزار میلیارد تومان برساند. تامین مالی فوق از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی بیش از 963 میلیارد تومان و سایر اندوخته‌ها بیش از 449 میلیارد تومان انجام و صرف اصلاح ساختار مالی و توسعه فعالیت خواهد شد.

در گروه بانکی بانک پاسارگاد امروز بلوک 9 درصدی میدکو را عرضه خواهد کرد. این بلوک ارزش پایه‌ای 693 میلیارد تومانی دارد. در گروه لیزینگی روز چهارشنبه عرضه بانک اقتصاد نوین در نماد لیزینگ ایرانیان بدون خریدار ماند این بلوک از سوی این بانک به دلیل پرداخت نشدن اقساط تملک شده بود. در این گروه امروز لیزینگ غدیر برای برگزاری مجمع سالانه متوقف می‌شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل با رشد 92واحدی معادل 12/ 0 درصد به رقم 78هزار و 312واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس به 596میلیارد تومان و در فرابورس به 142میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات به رقم 2هزار و 567میلیارد تومان رسید که رشدی 7/ 21 درصدی نسبت به هفته قبل داشت. شمار خریداران نیز با رشد 2/ 11 درصدی به 178هزار و 586نفر رسید و شاخص نیز در کل هفته با رشد 614 واحدی معادل 8/ 0 درصد بازدهی خود را در سال جاری به 2/ 25 درصد رساند.