گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: معاملات فرابورس ایران اولین هفته کاری سال 95 را در حالی به پایان رساند که آیفکس با تجربه افزایش 6/ 8 واحدی از 806 واحد در 26 اسفند‌ماه به 814 واحد رسید تا با بازدهی 1/ 1 درصدی همراه شود. علاوه بر این، همسو با رشد شاخص کل فرابورس، شاهد رشد 2/ 1 درصدی ارزش بازار نیز بودیم؛ به‌طوری‌که در یازدهمین روز از فروردین‌ماه، ارزش بازار بالغ بر 977 هزار و 620 میلیارد ریال شد. این در حالی بود که بررسی متغیرهای حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران در هفته مورد بررسی حکایت از افت این متغیرها دارد. بر این اساس در هفته منتهی به 13 فروردین، حجم معاملات با افت 64 درصدی از 23 هزار و 982 میلیارد ریال در پایان اسفندماه به 8 هزار و 631 میلیارد ریال رسید. حجم معاملات نیز در این هفته افت 79 درصدی را تجربه کرد.

افزون بر این، در هفته‌ای که گذشت در میان بازارهای فرابورس ایران، بهترین عملکرد در افزایش ارزش معاملات را بازار دوم به خود اختصاص داد؛ به‌طوری‌که با ارزش دادوستدی بالغ بر ۳ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال، رشد ۲۲۸ درصدی نسبت به فروردین‌ماه ۹۴ تجربه کرد. بازار ابزارهای نوین مالی نیز با ارزش دادوستدی بالغ بر ۴ هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال رشد ۱۵۰ درصدی را تجربه کرد تا در جایگاه دوم این رده‌بندی قرار گیرد. نگاهی به وضعیت معاملات فرابورس در این هفته بیانگر آن است که معامله‌گران، ۲۰۱ هزار دفعه داد و ستد کرده‌اند که این عدد نسبت به هفته پایانی سال گذشته افت ۳۱ درصدی و نسبت به فروردین‌ماه ۹۴، رشد ۷۸ درصدی داشته است. به‌طور متوسط در اولین هفته کاری سال ۹۵ طی ۵ روز معاملاتی شاهد معامله یک هزار و ۱۴۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸ هزار و ۶۳۱ میلیارد ریال در ۲۰۱ نوبت معاملاتی بودیم.


ارزش معاملات خُرد بازار سهام در صنایع فرابورسی

بررسی دادوستدهای 33 صنعت فعال فرابورس ایران در هفته گذشته نشان می‌دهد؛ صنایع پیشرو که بیشترین ارزش معاملات خرد را در میان بازارهای اول، دوم و پایه به خود اختصاص داده‌اند به ترتیب گروه‌های عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و حمل‌ونقل‌ هستند. طی این هفته صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با ارزش مبادلاتی بالغ بر 715 میلیارد ریال، بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را به میزان 27 درصد ثبت کرد. پس از آن، گروه فلزات اساسی بالاترین سهم از ارزش کل دادوستد سهام را به میزان 15 درصد و به ارزش 392 میلیارد ریال از آن خود کرد. بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز با دارا بودن 11 درصد از ارزش کل معاملات سهام، ارزش 294 میلیارد ریالی معاملات را در اولین هفته کاری سال 95 تجربه کرد و در جایگاه سوم ایستاد. در 10 صنعت پیشرو معاملات هفته گذشته نام گروه‌هایی همچون انبوه‌سازی، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، مواد و محصولات دارویی، سرمایه‌گذاری‌ها و هتل و رستوران نیز به چشم می‌خورد.


سهم صنایع از ارزش بازار سهام (اول-دوم-پایه)

طی هفته منتهی به ۱۳ فروردین، گروه محصولات شیمیایی بیشترین سهم از ارزش کل بازار را به میزان ۳۰ درصد و به ارزش ۲۶۳ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال از آن خود کرد. پس از آن بانک‌ها و موسسات اعتباری با دارا بودن سهم ۱۵ درصدی از ارزش بازار فرابورس در رده دوم قرار گرفت. بنابراین در هفته‌ای که گذشت در میان بازارهای فرابورس ایران، بهترین عملکرد در افزایش ارزش بازار را بازار دوم به خود اختصاص داد؛ به‌طوری‌که با ارزش بازاری بالغ بر ۴۷۸ هزار و ۱۷۸ میلیارد ریالی، سهم ۴۹ درصدی از ارزش بازار سهام را از آن خود کرد و پس از آن بازار پایه، بازار اول و بازار ابزارهای نوین مالی به ترتیب سهم ۲۸، ۱۲ و ۶/ ۱۱ درصدی از ارزش بازار در هفته مورد بررسی را به خود اختصاص دادند.


رشد قیمت اوراق اسناد خزانه در مقابل افت قیمتی تسه‌ها

بررسی نوسانات در بازار «تسه‌ها» و به عبارتی دیگر قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در اولین هفته کاری سال جدید نشان می‌دهد قیمت این اوراق در مقایسه با آخرین هفته سال 94 با افت حدود 4 درصدی مواجه شده و از محدوده 82 هزار تومانی در 26 اسفند، به میانه 78 هزار تومان در 11 فروردین 95 کاهش یافته است تا به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق 1/ 22 درصد شود. همچنین نگاهی به بازار ابزارهای نوین مالی حکایت از تداوم روند افزایش قیمت نمادهای اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس این اوراق در آخرین روز معاملاتی هفته مورد بررسی در محدوده قیمتی 871 تا 910 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. در این روز در مجموع 11 هزار و 827 ورقه اسناد خزانه اسلامی با ارزش 10 میلیارد و 760 میلیون ریال در تمامی نمادهای این اوراق دادوستد شد. رشد قیمتی اسناد خزانه موجب تعدیل (کاهش) نرخ سود در بازار بدهی شد.


رویدادهای مهم اولین هفته سال جدید در فرابورس ایران

اوراق مرابحه ۶۴ میلیارد ریالی شرکت سیمان شرق از روز دوشنبه ۹ فروردین تا ۱۱فرودین ۹۵پذیره‌نویسی شد تا به این ترتیب نخستین پذیره‌نویسی سال جدید در فرابورس ایران رقم خورد. بر این اساس پذیره‌نویسی اوراق مرابحه شرکت سیمان شرق به منظور خرید مواد اولیه (پاکت سیمان ۵۰ کیلویی) از ۹ تا ۱۱ فروردین‌ماه از طریق بازار سوم در شبکه کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران انجام شد. تعداد کل این اوراق ۶۴ هزار ورقه به‌صورت ۴ ساله با نرخ ۲۱ درصد بوده و سود آن به‌صورت سه ماه یکبار پرداخت می‌شود. علاوه بر این گفته شده شرکت‌ واسط مالی بهمن یکم به‌عنوان ناشر، شرکت تامین سرمایه نوین متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان، موسسه اعتباری عسکریه به‌عنوان ضامن و کارگزاری تامین سرمایه نوین به‌عنوان عامل فروش این اوراق معرفی شده‌ است.