گروه بورس- سلیمان کرمی: شاخص کل بورس تهران در نخستین هفته معاملاتی سال ۹۵ با رشد ۶/ ۱ درصدی مواجه شد. در شرایط کنونی نسبت قیمت به درآمد (P/ E) بورس از سطح ۵/ ۷ واحد نیز عبور کرده است. رشد ارزش بازار شرکت‌ها در شرایطی که همچنان تغییرات زیادی در سودآوری شرکت‌ها ایجاد نشده است، عاملی برای رشد روزافزون این نسبت است. علاوه بر این، افزایش نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها نشانگر خوشبینی نسبت به آینده سودآوری شرکت‌ها است. با ادامه رشد قیمت سهام به تدریج مقدار این نسبت نیز به بیش از ۸ واحد خواهد رسید. پیش از این P/ E بازار در دی ۹۲ و با رسیدن شاخص به قله تاریخی خود به بیش از ۸ واحد رسیده بود. در آن زمان با برآورده نشدن انتظارات، بازار سهام در مسیر فرسایشی نزولی قرار گرفت و این روند تا اواسط دی ماه سال گذشته ادامه یافت. گرچه کارشناسان با توجه به خوشبینی‌های موجود به آینده اقتصادی کشور پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی و اتخاذ سیاست‌های مناسب برای حرکت چرخ راکد اقتصاد بر تفاوت شرایط کنونی با دوره‌های پیشین تاکید دارند، اما در صورتی که قیمت‌های کنونی با شیب تندی از خوشبینانه ترین حالت برای سودهای انتظاری نیز پیشی بگیرد می‌توان انتظار روند اصلاحی جدی شاخص را داشت.

شروع مثبت بورس در فصل جدید

شاخص کل بورس تهران در نخستین هفته معاملاتی از سال ۹۵ با رشد ۶/ ۱ درصدی مواجه شد. به این ترتیب، ارتفاع دماسنج بازار به بیشترین مقدار خود از میانه بهمن ۹۲ رسید. در میان صنایع بورسی از ۳۷ صنعت، ۸ صنعت با افت شاخص و ۲۹ صنعت با رشد شاخص مواجه شدند. در این میان، گروه محصولات چوبی با تک نماد «چفیبر» با رشد ۹/ ۲۴ درصدی بیشترین رشد شاخص را در میان صنایع ثبت کرد. این نماد پس از بازگشایی در نیمه اول اسفند پس از تعدیل درآمد هر سهم و پیش‌بینی سود ۱۸ ریالی برای سال ۹۵، در حالی که زیان هر سهم سال ۹۴ را ۳۴۲ ریال به بازار انعکاس داده بود، روزهای بعد را نیز با صف خرید پشت‌سر گذاشت. گرچه نسبت قیمت به درآمد این سهم در شرایط کنونی به ۳۷۷ رسیده است، در این هفته نیز شاهد ادامه صف‌نشینی در این نماد بودیم.

بیشترین افت شاخص نیز به دیگر گروه تک نماد و خبرساز ماه‌های اخیر بورس اختصاص داشت. گروه ابزار اندازه‌گیری با تک نماد «آکنتور» افت ۱۰ درصدی را تجربه کرد. پس از تعدیل شگفت آور سودآوری شرکت کنتورسازی (رشد ۴۳۳ درصدی سود خالص در سال ۹۴) در پی انعقاد قرارداد به منظور ساخت دستگاه‌های فروشگاهی این نماد برای بیش از ۲ ماه متوقف شد. «آکنتور» در روز بازگشایی رشد ۲۴۵ درصدی قیمت را تجربه کرد. در ادامه سهامداران موقت این نماد به منظور کسب سودهای حداکثری فروش را در دستور کار قرار دادند. در این میان، هراس از محقق نشدن درآمد برآوردی مدیران این شرکت نیز بر شدت فشار فروش افزود. در حالی که این شرکت در عملکرد ۹ماهه تنها ۱۱ درصد سود هر سهم را محقق کرده، برای کل سال سود ۱۵۰۸ تومان را به ازای هر سهم (ساخت ۲۰۱ هزار دستگاه فروشگاهی) پیش‌بینی کرده است. احتمال نرسیدن به این سود در زمان کوتاه منتهی به پایان سال (با توجه به انعقاد قرارداد در اوایل دی) فشار را بر این نماد افزایش داده است. گرچه شناسایی سود و همچنین هراس از تعدیلات منفی پس از جهش یکباره سود فشار فروش را در این نماد افزایش داد، در ادامه اما، سه‌شنبه با هجوم خریداران، این نماد با وجود افت قیمت پایانی، با صف خرید معاملات را به پایان رساند. این روند در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت.

در گروه کالایی بورس تهران، پس از رشدهایی که شاخص بازارهای کالایی در اسفند ۹۴ به ثبت رساند و در ادامه ثبات نسبی قیمت‌های جهانی در زمان تعطیلات نوروزی، امیدواری را به بهبود سودآوری این گروه به وجود آورد. گرچه کارشناسان بازارهای جهانی، همچنان نسبت به رشد پرشتاب قیمت کالاها خوشبین نیستند اما پایداری قیمت‌های فعلی، فعالان بورس تهران را امیدوار کرده است. در این میان، با تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، شاخص دلار در بازار جهانی روند نزولی را در پیش گرفته است. افت ارزش دلار در سطح جهانی می‌تواند عاملی برای حمایت از قیمت در بازار کالایی باشد. رشد نرخ دلار و عبور از سطح ۳۵۰۰ تومانی در نخستین هفته کاری سال جدید نیز خوش‌بینی را نسبت به بهبود سودآوری شرکت‌های کالایی، پس از تعدیلات متوالی منفی که در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند، بیشتر کرده است. در این خصوص، دلار می‌تواند به‌عنوان اهرم دوم در شرایط توقف نزول بازارهای کالایی، مبالغ فروش شرکت‌های کالایی را افزایش دهد.


رفت و برگشت خودرویی‌ها

با بازگشایی نمادهای خودرویی در آخرین روز معاملاتی سال 94، این انتظار وجود داشت که با حذف محرک‌های هیجانی در این گروه شاهد برگشت قیمت‌ها از سقف باشیم. بر این اساس، با افزایش فشار فروش در پی شناسایی سودهای حداکثری نزول شاخص خودرویی را از نخستین روز معاملاتی در سال 95 شاهد بودیم. این فضای منفی با سیگنال‌هایی از سوی حقوقی‌های این شرکت‌ها تقویت شد. با مشاهده تخلیه پرتفوی سهامداران عمده از خودرویی‌ها (سهامدارانی که معمولا بیش از یک درصد شرکت را در اختیار دارند) این نگرانی به وجود آمد که زیر این هجمه فروش روند نزول قیمت سهام در این گروه تشدید شود. به این ترتیب، نمادهای این گروه از ابتدای هفته با صف‌های سنگین فروش مواجه بود، در ادامه اما، تامل حقوقی‌ها نسبت به فروش سهام خودرویی و همچنین برداشت مثبت از اخبار منتشرشده درخصوص مشارکت با طرف‌های خارجی بار دیگر موتور خودرو را روشن کرد. به این ترتیب، با هجوم خریداران صف‌های سهام خودرویی در لحظات ابتدایی معاملات سه‌شنبه جمع‌آوری شد و در ادامه تغییر جهت صف‌ها این بار در جهت خرید را شاهد بودیم. با این حال، شاخص صنعت خودرو با افت 8/ 6 درصدی نخستین هفته معاملاتی 95 را پشت سر گذاشت.

تغییر جهت سریع صف‌ها در این گروه کاملا به تلاطم موجود در معاملات خودرویی اشاره دارد. همان طور که کارشناسان در ماه‌های گذشته نیز اشاره کردند، به نظر می‌رسد بخش زیادی از پول‌های داغ (Hot money) ناشی از اعتباردهی کارگزاران به معامله‌گران همچنان در این گروه متمرکز شده است. با توجه به جهش‌های خیره‌کننده‌ای که نمادهای این گروه از ابتدای زمستان ثبت کرده‌اند (ثبت رشد نزدیک به 218 درصدی شاخص گروه در فصل زمستان 94)، شناسایی سود از سوی معامله‌گران در کنار حضور پول‌های موقت در این گروه باعث التهاب هرچه بیشتر نمادها شده است. این موضوع تغییر ماهیت صف‌ها در این گروه را به دنبال داشته است. به نظر می‌رسد کاهش التهابات این گروه نیازمند صبر و تامل حقوقی‌ها و ایجاد چتر حمایتی از سوی این معامله‌گران به منظور کاهش التهاب معاملاتی در سهام خودرویی است.


عدم فشار بزرگان بر سهام بانکی

در ماه‌های گذشته و در شرایط صعود دیگر گروه‌های لیدر مانند خودرو، با عرضه‌های سنگین از سوی سهامداران عمده، گروه بانکی در مواجهه با صف خریداران، رشد هیجانی قیمت سهام در نمادهای بانکی سرکوب شد. در نخستین روز معاملاتی سال جدید، در شرایطی که گروه خودرو به سمت صف‌های فروش کشانده شد، گروه بانکی روند مثبت آرامی را در پیش گرفت. با انتظار برای عرضه سنگین سهام از سوی سهامداران عمده احتیاط در میان معامله‌گران کاملا مشخص بود. با این حال، به تدریج با عدم مشاهده عرضه‌های سنگین، این نمادها به تدریج راه خود را به سمت صف‌های خرید هموار کردند. در ادامه اما نمادهای بانکی با روزهای مثبت ملایمی بقیه روزهای هفته را پشت سر گذاشتند. انتظار برای عرضه‌های سنگین از سوی سهامداران و بازارگردانان نمادهای بزرگ مانند «وبملت» و «وبصادر» مانع از ایجاد هیجان و پایداری صف‌های خرید در گروه بانکی شده و از فعالیت نوسان‌گیران در معاملات این نمادها جلوگیری کرده است.

شروع بهاری بورس95