گروه بورس: صبح روز پنج‌شنبه گذشته، گروه خودروسازی سایپا در اقدامی کم سابقه درهای واحد تولیدی واقع در تهران خود را به روی مدیران و فعالان بازار سرمایه گشود و فعالان بازار سرمایه به بازدید از خط تولید این شرکت پرداختند.

این شرکت که به دلیل رشد تقریبا ۳۰۰درصدی قیمت سهام، از ابتدای دی ماه سال گذشته تا‌کنون، به یکی از شرکت‌های پرحاشیه حاضر در بازار سرمایه تبدیل شده است، به دعوت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و به منظور تشریح آخرین وضعیت شرکت، درهای خود را به روی مدیران نهادهای حاضر در بازار سرمایه گشود. پس از بازدید از خط تولید، طی نشستی، مدیران گروه خودروسازی سایپا به سوالات و دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه پاسخ گفتند. در مهم‌ترین اظهارات، حسن قره‌ای، مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک گروه سایپا، در رابطه با وضعیت تولید شرکت گفت: در شرایط پس از اجرایی شدن برجام شاهد رونق تولید در این شرکت هستیم به‌طوری که متوسط تولید خودرو در اسفندماه سال گذشته روزانه ۱۹۸۹ دستگاه بوده است که نشان از رشد ۱۳۹ درصدی تولید در این شرکت دارد؛ به‌علاوه اینکه سهم بازار ساپیا در سال گذشته نیز با افزایش ۸/ ۲ درصدی همراه بود. همچنین در ۵ ماه آخر سال گذشته معادل ۱۳۹ درصد افزایش تولید در این شرکت انجام شده است و شاهد افزایش ۵/ ۱ برابری پیش فروش‌های این شرکت بوده‌ایم. وی در ادامه افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شرکت سایپا برنامه تولید یک میلیون خودرو را دارد که ۵۰ درصد از آن با استفاده از توان داخلی و ۵۰ درصد دیگر با همکاری شرکای خارجی صورت خواهد گرفت.

در بخش دیگری از این نشست، علیرضا بادکوبه، قائم مقام اقتصادی معاونت مالی سایپا با اشاره به رکورد ثبت افزایش سرمایه سایپا تنها در ۳۸ روز، گفت: کمتر کسی باور می‌کرد که گروه خودروسازی سایپا بتواند در کمتر از ۳۸ روز، مراحل افزایش سرمایه خود را طی کند. برای این کار لازم بود گزارش‌های ۱۷ شرکت زیرمجموعه تهیه شود که خود مستلزم جلسات متعدد و دشوار بود. وی در ادامه افزود: بحث کاهش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیری که پس از افزایش سرمایه همچنان در شمول ماده ۱۴۱ قانون شرکت‌های باقی خواهند ماند در دست بررسی است. از آنجا که این اتفاق برای اولین بار در بازار سرمایه رخ می‌دهد، ممکن است دشواری‌هایی در کار وجود داشته باشد که با کمک سازمان محترم بورس قابل حل است. وی درباره رفتار سهامداران عمده شرکت به «دنیای اقتصاد» گفت: با صندوق بازنشستگی فولاد جلسه مفیدی داشتیم و در این جلسه توافق شد که عرضه‌های این صندوق فقط در صف‌های خرید انجام شود تا تزلزلی در روند صعودی قیمت سهام ایجاد نشود. البته خبرهای غیر‌رسمی وجود دارد که حاکی از امکان تخصیص بودجه دولتی برای تامین نیازهای این صندوق است، چرا‌که این صندوق از دولت طلبکار است، بنابراین ممکن است عرضه‌های این صندوق به زودی متوقف شود. ضمنا طی روزهای گذشته جلسه‌ای با نمایندگان شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران داشتیم و پتانسیل‌های شرکت را برای این سهامدار عمده تشریح کردیم. حال تصمیم با سهامدار است که می‌خواهد فروشنده سهام باشد یا خیر.