گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شرایط متعادلی بود؛به دنبال بازگشت سریع بازار در روز دوشنبه و جهش شاخص، دیروز بازار هیجان کمتری نسبت به روزهای قبل تجربه کرد به طوری که در نهایت شاخص تنها 4واحد کاهش را تجربه کرد و به رقم 78هزار و 431واحد رسید. در بازار دیروز در تحولات کلان موثر بر بازار معامله‌گران شاهد پایان بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی بودند؛ دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور، ماده واحده این لایحه را با 152 رای موافق، 24 رای مخالف و 5 رای ممتنع از 195 نماینده حاضر در صحن علنی، به تصویب رساندند.

بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور از حیث منابع بالغ بر ۹ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۵۲۹ میلیارد و ۹۷۴ میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر ۹ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۵۲۹ میلیارد و ۹۷۴ میلیون ریال است. در جلسه دیروز، مجلس حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن که فاقد قرارداد با ایمیدرو و شرکت‌های تابعه هستند را ۲۰ درصد تعیین کرد؛ مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۹۵ که با ۱۱۲ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع تصویب شد،حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن را ۲۰ درصد تعیین کرد.

بر‌اساس بند الف این تبصره درآمدی، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده سنگ‌آهن که پروانه بهره‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت‌های تابعه است ولی فاقد قرارداد با سازمان مذکور و شرکت‌های تابعه است، موظفند بابت حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از این معادن در سال ۹۵، ۲۰ درصد مبلغ فروش محصولات خود را به حساب درآمد عمومی این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور پرداخت کنند. مجلس همچنین مصوب کرد مالیات بر درآمد سال ۹۵ هر یک از معادن موضوع این جزء به حساب خزانه معین استان محل استقرار معدن واریز شود.

در بازار دیروز همچنان نگاه معامله‌گران به سوی گروه معدنی فلزی بود، جایی که موضوع واگذاری معدن گل‌گهر ۳ به شرکت گهر زمین همچنان مورد توجه بود و باعث تشکیل صف خرید در نمادهای سهامدار شرکت گهر‌زمین به ویژه معادن و فلزات و گل‌گهر شد. این صف‌های خرید در شرایطی در بازار حاکم شده که هنوز شفاف‌سازی در مورد تاثیرات اقتصادی این واگذاری اعلام نشده هر چند این واگذاری موجب خروج شرکت گهر زمین از ابهامات شده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به تعیین حق بهره‌برداری معادل ۵/ ۷ درصد شمش فولاد خوزستان سود قابل توجهی در اختیار شرکت گهر زمین قرار نگیرد.

در گروه فولاد‌سازان نیز رشد قیمت شمش فولاد خوزستان در عرضه‌های روز دوشنبه هر چند با حجم محدود معاملاتی به میزان ۱۰هزار تن صورت گرفت اما موجب افزایش تقاضا برای فولاد‌سازان شده است؛ بر این اساس روز دوشنبه گذشته شمش بلوم فولاد خوزستان با قیمت پایه ۱۲۸۰ تومان و به میزان ۱۰ هزار تن در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۳۰ هزار تنی مواجه شد، این عرضه در نهایت به علت رقابتی که برای خرید آن انجام شد، با قیمت ۱۴۰۸ تومان که سقف قیمت‌های رقابتی بود معامله شد. همچنین سبد میلگرد ۲۰,۲۵-A۳ ذوب‌آهن اصفهان که به‌صورت سلف عرضه شد، با قیمت ۱۵۵۵ تومان به میزان ۱۴۰ تن همراه شد. ذوب‌آهن اصفهان روز گذشته دو سبد تیرآهن مخلوط (نقدی) نیز در بورس کالا عرضه کرد که قیمت‌های ۱۹۰۰ و ۱۹۲۰ تومان را ثبت کردند، این دو سبد در حجم‌های ۱۵۰۰ و ۱۳۲ تنی تماما با معامله همراه شدند.

در نماد مبارکه رئیس سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولادمبارکه با بیان نتایج مجمع فوق‌العاده چادرملو برای افزایش سرمایه ۱۰۵ درصدی، از سرمایه‌گذاری ۱۱۵ میلیارد تومانی «فولاد» خبر داد و ۴ طرح مهم این شرکت را اعلام کرد. محسن کلاهدوز درباره مجمع فوق‌العاده چادرملو که ۲۴ فروردین با حضور ۹۲ درصد سهامداران و برای افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه برگزار شد، گفت: با توجه به بازدهی مناسب و اهمیت استراتژیک شرکت‌های معدنی در پرتفوی فولاد مبارکه و ضرورت حفظ درصد مالکیت در شرکت‌های معدنی و همچنین به استناد مصوبه ۱۶ اسفند هیات مدیره فولادمبارکه، مطالبات ۵/ ۱۱۵میلیارد تومانی از چادرملو برای افزایش سرمایه مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش بورس پرس، وی هدف از افزایش سرمایه دو مرحله‌ای و ۱۰۵ درصدی «کچاد» (از ۷۱/ ۱ به ۵/ ۳ هزار میلیارد تومان) را جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و تکمیل و اجرای طرح‌های توسعه اعلام کرد که ۶۵ درصد این افزایش سرمایه معادل هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان قطعی و ۴۰ درصد در اختیار هیات مدیره قرار گرفت. در بازار دیروز مجمع سالانه شرکت همراه اول برگزار شد که با تقسیم سود ۶هزار و ۲۵ریالی همراه شد، علاوه بر این، تعداد ۶ هزار و ۴۰۹ کد معاملاتی طی ۳۷ هزار و ۷۴۳ دفعه معامله در نماد «همراه» حجم معاملاتی بیش از ۱۷۲ میلیون و ۹۰۹ هزار سهم به ارزش بیش از پنج هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال را رقم زده است. در گروه پتروشیمی، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس گزارش عملکرد ۹ ماه منتهی به اسفند سال گذشته را اعلام و سود فروش سهام دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین و سود قابل تقسیم مبین را هم مشخص کرد. «فارس» سود حاصل از فروش سهام این دو شرکت را ۳۷۵ میلیارد تومان شناسایی و اعلام کرده در نظر دارد ۹۵ درصد از سود پتروشیمی مبین را تقسیم کند. در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز انتشار خبرهای اولیه در مورد قصد شرکت گروه توسعه ملی برای واگذاری سهام ایران ترانسفو به تشکیل صف خرید برای این نماد منجر شد.در گروه دارویی دیروز نماد داروسازی عبیدی برای افزایش سود هر سهم به میزان ۲۱درصد متوقف شد. در گروه سیمانی نیز سیمان کردستان زیان هر سهم خود را افزایش داد و شاهد توقف نماد بود. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۴۵۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۴میلیارد تومان بالغ شد.