گروه بنگاه‌ها: سامانه تسویه معاملات پایاپای بانک سامان سه‌شنبه هفته گذشته با حضور چند تن از مدیران این بانک و مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، بانک سامان در این طرح نمایندگی شرکت‌های کارگزاری حائز رتبه‌های «الف»و «ب» را در اتاق پایاپای تسویه وجوه می‌پذیرد و با انعقاد قرارداد سه‌جانبه بین بانک، سمات (شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار) و شرکت‌های کارگزاری تا مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال برای شرکت‌های رتبه «الف» و تا سقف ۲۰۰ میلیارد ریال برای شرکت‌های رتبه «ب» تخصیص اعتبار خواهد کرد.

رضا شیرین گوهریان، معاون اعتبارات خرد بانک سامان در این مراسم با معرفی خدمات اعتباری و حمایتی این بانک از فعالان بورس گفت: بانک سامان ارائه خدمات اعتباری به شرکت‌های سبدگردان، اعطای تسهیلات به مشتریان حقوقی شرکت‌های کارگزاری برای خرید اعتباری سهام و ارائه خدمات اعتباری به متقاضیان انجام معاملات سلف موازی را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی در دستور کار قرارداده است. احمد مجتهد، نایب رئیس هیات مدیره بانک سامان نیز در این مراسم گفت: درسال جاری زمینه‌های لازم برای شکوفا شدن بازار سرمایه فراهم شده و با توجه به اهمیتی که دولت برای این بازار قائل است، به زودی شاهد رشد در این بخش خواهیم بود. به گفته وی بانک سامان درحال حاضر، همکاری تنگاتنگی با بورس کالا و کارگزاری‌های مختلف دارد و همکاری قابل توجهی نیز بین بانک سامان و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صورت می‌گیرد. رضا آقابابایی، معاون اعتباری بانک سامان نیز در مراسم رونمایی از سامانه تسویه معاملات پایاپای این بانک حضور بانک‌ها را در رونق بورس موثر دانست و افزود: حجم وسیعی از سرمایه درکشور وجود دارد که به دلیل نگرانی از تحریم‌ها، بازار سهام را دچار اختلال کرده و با اطمینان از کاهش ریسک، بدون تردید توجه بیشتری به این بازار خواهد شد.

به گفته وی درحال حاضر اشتیاق زیادی از طرف سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای حضور دربازار سهام به‌وجود آمده و بانک سامان با درک این شرایط تلاش می‌کند از جوانب مختلف خدمات خود را در این بازار گسترش دهد تا شرکت‌های کارگزاری با خیالی آسوده بتوانند به کسب و کار خود ادامه دهند. در ادامه این مراسم، محمدرضا محسنی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به رابطه بازار پول وسرمایه گفت: در بازارهای مالی کارآ، روابط بین بانک‌ها و بازار سرمایه هر روز گسترده‌تر می‌شود. مدیرعامل سمات یادآور شد: این شرکت‌ها برای همکاری با بانک‌های مختلف مشکلی ندارند و علت انتخاب بانک سامان، تجربه این بانک در حوزه بورس و خدمات متنوع و گسترده و انعطاف‌پذیری بالا در تامین نیازهای تخصصی بازار سرمایه است. وی تاکید کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با هیچ بانکی عقد اخوت نبسته و چنانچه بانکی خدمات مناسبی در بورس ارائه ندهد، همکاری خود را با آن بانک قطع خواهد کرد. محسنی با توجه به اهمیت تامین مالی در کشورگفت: اخیرا با حکم وزیراقتصاد، محمد فطانت، رئیس سازمان بورس، مسوول تامین مالی بنگاه‌ها در سال جاری شده که در راستای عمل به اصول اقتصاد مقاومتی است.