گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نیز روند کاهشی خود را با ثبت ۳۷۱ واحد افت ادامه داد. در هفته گذشته معامله‌گران در بازار سهام همچنان به‌دلیل کمبود نقدینگی، نبود خبرهای مناسب در مورد شرکت‌های بورسی و همچنین عدم تحقق انتظارات اولیه شاهد تداوم افت شاخص کل بودند تا شاخص در سال جاری زیان ۷/ ۲ درصدی را شاهد باشد.اکثر کارشناسان بازار در شرایط کنونی به دنبال رصد دو مساله عمده هستند: نخست وضعیت نقدینگی فعالان بازار و دوم شرایط بازار جهانی. در این شرایط خبرها در مورد این دو مساله می‌تواند بیشترین نقش را در تحولات آتی بورس داشته باشد.

در بازار جهانی نیز روند متعادل قیمت‌ها هفته گذشته ادامه داشت و در آخرین معاملات بهای نفت وست تگزاس به ۴۴ دلار و برنت به ۴۵ دلار رسید. در بازار جهانی فلزات نیز بهای هر تن مس حدود ۴ هزار و ۸۹۲ دلار داد و ستد شد. بهای فلزات آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۶۱۱ دلار، یک هزار و ۸۷۵ دلار و یک هزار و ۷۶۵ دلار رقم خورد.

در بازار روز چهارشنبه چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل اما با شاخصی منفی بود که در آن شاخص کل با افت کمتر از ۱۱ واحدی به رقم ۷۸ هزار و ۳۴ واحد رسید.شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش ۳۹ واحدی عدد ۱۳ هزار و ۸۰۷ واحد را ثبت کرد.براساس این گزارش، روز چهارشنبه معاملات سهام در نمادهای معاملاتی گسترش نفت و گاز پارسیان با ۵۳ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذاری غدیر هر یک به میزان ۴۴ واحد بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت بانک ملت با ۴۳ واحد، فولاد مبارکه با ۳۱ واحد و سایپا با ۲۵ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

تحولات گروه خودرویی

در بازار روز چهارشنبه اقبال نسبی معامله‌گران به گروه خودرویی با عرضه‌های سنگین معامله‌گران کوتاه‌مدت و همچنین نگرانی از وضعیت مالی شرکت ایران خودرو دیزل کاهش یافت. خاور در گزارش پیش‌بینی سود سال‌های آینده خود در هر دو سناریو انجام افزایش سرمایه یا عدم انجام افزایش سرمایه زیان سنگینی را پیش‌بینی کرده است که از این رو با انتظارات بازار فاصله دارد. این در حالی است که احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و انتقال مازاد تجدید ارزیابی همچنان با ابهام مواجه است. در این گروه همچنین، منصور معظمی درباره همکاری‌های جدید با خودروسازان خارجی گفت: با توجه به نهایی شدن همکاری سایپا با شرکت سیتروئن، قرار شده این خودروساز فرانسوی منابع مالی لازم را تامین کند.وی افزود: سرمایه‌گذاری در سایت کاشان شرکت سایپا به‌عنوان آورده این شرکت انجام خواهد شد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: مقرر شده که همکاری شرکت سیتروئن و سایپا به‌صورت مشارکتی برابر (۵۰-۵۰) باشد و قرار است جدیدترین مدل‌های شرکت سیتروئن در این مجموعه تولید شود.رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: ویژگی این قراردادها این است که باید درصد قابل توجهی از تولیدات انجام شده در کشورمان وارد بازارهای بین‌المللی شود. با این همکاری علاوه‌بر جذب سرمایه خارجی و همچنین دستیابی به پلت‌فرم مدل‌های جدیدی از شرکت سیتروئن، به بخشی از بازار خودرو منطقه نیز دست می‌یابیم.در گروه قطعه‌سازان نیز مدیرعامل شرکت صنعتی نیرو محرکه از نهایی شدن عقد قرارداد همکاری مشترک میان این مجموعه با شرکت رنو فرانسه خبر داد.محمدحسن محمدزاده با اعلام خبر فوق عنوان کرد: قرارداد تامین قطعات اولیه تولید۹۰ L همچون پوسته‌ها و چرخ‌دنده میان شرکت‌های نیرو محرکه و رنو فرانسه نهایی شد و در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد به سر می‌برد.وی افزود: بر اساس قرارداد مذکور مقرر شد تا «خمحرکه» تا پایان سال جاری مرحله به مرحله قطعات پوسته و چرخ دنده جهت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه L۹۰ را برای شرکت رنو فرانسه تولید کند.

مدیرعامل شرکت صنعتی نیرو محرکه به نهایی شدن قرارداد تولید سر سیلندر با شرکت ساپکو اشاره و اظهار کرد: این قرارداد از نیمه دوم سال جاری و در مرحله اول در تیراژ تولید ۱۰۰ هزار دستگاه اجرایی می‌شود. محمدزاده در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش نرخ فروش محصولات ایران خودرو برنامه‌ای برای افزایش قیمت فروش محصولات خود در نظر دارید، اظهار کرد: این مجموعه درخواست اعمال افزایش ۵ درصدی در قیمت فروش محصولات خود را به شرکت ساپکو (شرکت طراحی و تامین قطعات برای شرکت ایران خودرو) ارائه کرده که در حال انجام مذاکراتی با شرکت مذکور برای دریافت افزایش نرخ فروش محصولات هستیم که تاکنون نهایی نشده است. حال آنکه با توجه به پایین بودن حاشیه سود محصولات اعمال افزایش نرخ فروش امری لازم به‌نظر می‌رسد.وی در خاتمه پیرامون فروش بلوک سهام «خمحرکه» از پرتفوی سرمایه‌گذاری «ورنا» گفت: همان‌طور که قبلا نیز عنوان شد، انجام این برنامه قطعی است و در شرایط فعلی شرکت سرمایه‌گذاری رنا باید بدهی خود را به «شستا» پرداخت کند.در گروه قندی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: بر اساس تقاضای کارخانه‌های قند و شکر مقرر شد برای تامین بخشی از نیاز کشور ۵۰۰ هزار تن شکر خام وارد شود و از محل درآمد واردات آن بخشی از بدهی دولت به کارخانه‌ها پرداخت شود. بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به مجوز واردات ۵۰۰ هزار تن شکر خام گفت: بر اساس آخرین اطلاعات از موجودی شکر در انبارهای کارخانه‌ها تا اول اردیبهشت‌ماه امسال ۶۷۱ هزار تن شکر موجود است.دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، افزود: تا اواسط اردیبهشت‌ماه هم حدود ۱۳۰ هزار تن شکر سفید از محل تولید چغندر پاییزه و نیشکر به موجودی انبارهای شکر اضافه می‌شود و در مجموع موجودی شکر کشور به ۸۰۰ هزار تن می‌رسد.

وی گفت: قیمت تمام‌شده تولید شکر سفید برای کارخانه‌های قند و شکر از محل واردات شکر خام با در نظر گرفتن سود ۱۰ درصدی ۲۱۰۰ تومان است. در گروه تصفیه نفت همچنان بحران مسدود‌سازی حساب‌های بانکی پالایشگاه‌ها و اعضای هیات‌مدیره این شرکت‌ها ادامه دارد.

بر این اساس، حساب ارزی و ریالی پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌دلیل بدهی ۳۷ هزار میلیارد ریالی مالیاتی مسدود شده و سازمان امور مالیاتی نیز حساب اشخاص حقیقی را که عضو هیات‌مدیره هر یک از ۹ پالایشگاه و همچنین از اعضای هیات‌مدیره مجموعه ملی پالایش و پخش در سنوات مختلف (از سال ۹۰) به بعد فعالیت می‌کردند، به‌دلیل آنچه بدهی مالیاتی عنوان شده، مسدود کرده است. در این میان به گزارش خبرگزاری فارس، اموال بلوکه شده به ازای بدهی مالیاتی مجموعه شرکت پالایش نفت اصفهان میزان ۳۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که این رقم بدهی باید پرداخت شود تا اموال اشخاص حقیقی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند از بازداشت خارج شود.

در گروه بانکی بانک ملت جمهوری اسلامی ایران و بانک توسعه کره‌جنوبی(KDB) با هدف گسترش همکاری و مشارکت بین طرفین در راستای توسعه کسب‌و‌کارهای خارجی خود در آسیا و خاورمیانه، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. در گروه سیمانی عضو انجمن سیمان در تشریح جزئیات جلسه تولیدکنندگان سیمان با وزیر صنعت گفت: در این جلسه قرار شد برای جلوگیری از دامپینگ سیمان در بازار عراق، صادرات آن برای کارخانه‌های داخلی سهمیه‌بندی شود. علی‌ محمد بد اظهار کرد: در جلسه‌ای که تولیدکنندگان سیمان با وزیر صنعت داشتند، موضوع اعتراض کارخانه‌های سیمان عراق نسبت به دامپینگ سیمان توسط تولیدکنندگان ایرانی در بازار این کشور مطرح و قرار شد صادرات سیمان ایران به عراق سهمیه‌بندی شود. وی تصریح کرد: رکود بازار داخلی باعث تلاش تولیدکنندگان ایرانی برای صادرات سیمان به عراق شده و همین مساله قیمت سیمان را در بازار این کشور کاهش داده است.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی صادرات سیمان ایران به عراق جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت برگزار شد، گفت: مقرر شد میزان صادرات کارخانه‌های سیمان ایران به عراق سهمیه‌بندی شود تا سیمان اضافه به این کشور صادر نشود و در نتیجه قیمت صادراتی افزایش یابد. در گروه حمل‌و‌نقل، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای از اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه ۵/ ۱۴ درصدی خبر داد. در گروه لیزینگی، روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت رایان سایپا بازگشایی شد که به‌رغم تعدیل مثبت از ۴۷۶ ریال به ۵۴۱ ریال، با افت قیمت حدود ۳/ ۲ درصدی مواجه شد.