گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت ۲هزار و ۵۱واحد افت (معادل ۶/ ۲ درصد) بدترین کارنامه هفتگی از اواخر فروردین ماه سال ۹۴ را تجربه کرد.به این ترتیب متوسط زیان معامله‌گران از ابتدای سال ۹۵ به ۳/ ۵ درصد رسید.

از دیدگاه کارشناسان عدم تحقق وعده‌های داده شده پس از برجام به ویژه در زمینه همکاری‌های بانکی و صنعتی و انتظار بی‌نتیجه برای بهبود وضعیت گروه خودرویی با همکاری شرکت‌های اروپایی در کوتاه‌مدت موجب شده است تا قیمت سهام کاهش یابد. گروه خودرویی که در زمستان ۹۴ به دلیل ترافیک اخبار در مورد حضور سرمایه‌گذاران خارجی با رشد قیمت قابل ملاحظه مواجه شده بودند، اینک تن به اصلاح قیمتی داده‌اند به‌طوری که اکثر نمادهای زیر‌مجموعه این گروه تقریبا ۳۰درصد ارزش خود را نسبت به اوج قیمت‌ها در سه ماهه پایانی سال ۹۴ از دست داده‌اند. در این میان هفته گذشته در غیاب نماد سایپا که برای تعدیل سود متوقف شده بود، نماد ایران خودرو با شایعات ضد و نقیض در مورد افزایش سرمایه شرکت با وضعیت ناپایداری مواجه شد که در آخرین روز هفته گذشته نیز این امر ادامه داشت. این نماد در جریان معاملات روز چهارشنبه بارها با صف فروش مواجه شد، البته در ساعات پایانی معاملات این صفوف جمع‌آوری شد. در کنار وضعیت ناشی از عدم تحقق انتظارات معامله‌گران همچنان بازار از وضعیت کمبود نقدینگی در عذاب است و به‌رغم کاهش سود بانکی در انتهای سال گذشته هنوز نشانه‌ای از تمایل نقدینگی برای خروج از نظام بانکی و پذیرش ریسک بازار‌های دیگر مشاهده نمی‌شود. این امر موجب شده در اکثر بازارها همچنان کمبود نقدینگی به چشم خورده و رکود پا بر‌جا باشد، زیرا هر چند نرخ سود بانکی کاهش یافته است اما نرخ تامین مالی در بازار اوراق به ویژه اوراق دولتی نظیر اسناد خزانه همچنان بالاست که همین امر نیز در نهایت به انتقال نقدینگی از بانک‌ها به بازار بدهی منجر خواهد شد.

در کنار تحولات درون بازار، در خارج از بازار در تحولات اقتصادی سیاسی به دنبال نگرانی بانک‌های اروپایی درخصوص رویارویی با اقدامات تنبیهی آمریکا در صورت تجارت با ایران، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که این بانک‌ها نباید درباره از سرگیری تجارت قانونی با ایران واهمه داشته باشند. به گزارش خبرگزاری فارس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشستی با مدیران ارشد بانک‌ها در «لندن» تصریح کرد که بانک‌های اروپایی نباید برای از سرگیری تجارت قانونی با ایران، از تنبیه شدن از سوی آمریکا هراس داشته باشند.

بنا به گفته یک مقام انگلیسی، حدود ۱۰ مدیر بانک‌های مهم اروپا در این نشست شرکت داشتند و وزیر خارجه آمریکا تلاش داشت تا از شدت نگرانی‌ بانکداران اروپایی درخصوص تجارت با ایران بکاهد.به نوشته خبرگزاری رویترز، کری گفت: «ما می‌خواهیم به وضوح مشخص کنیم که تجارت قانونی که طبق تعاریف برجام مشخص است، برای بانک‌ها فراهم است.»

از حاضران نشست می‌توان به «لرد لامونت» فرستاده تجاری به ایران و «ساجد جاوید» وزیر امور تجاری انگلیس اشاره کرد.آمریکا و اروپا در ماه ژانویه طبق برجام، تحریم‌های هسته‌ای ایران را رفع کردند اما تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران از جمله ممنوعیت تعاملات دلاری که از طریق سامانه مالی آمریکا انجام می‌شود، همچنان باقی مانده است. کری گفته است که هدف از نشست لندن، شنیدن نگرانی‌های بانک‌ها درخصوص تجارت با ایران و مورد ارزیابی و بررسی قرار دادن این مساله است. کری در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که نشریه فایننشال تایمز روز پنج‌شنبه از بی‌میلی بانک‌های اروپایی برای از سرگیری روابط مالی با ایران خبر داد و نوشت: بعید است که جلسه جان کری و فیلیپ هاموند، وزرای خارجه آمریکا و انگلیس با نمایندگان بانک‌های اروپایی اثربخش باشد. در تحولات اقتصادی همچنین رئیس‌جمهور کارنامه ایران در جذب سرمایه‌گذاری را در ۴ ماهه دوران پسابرجام اعلام کرد. به گفته وی طی ۴ ماه پس از برجام سه میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در کشورمان انجام شده و برای ۵/ ۳ میلیارد دلار نیز مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده است. روحانی همچنین با تاکید بر اینکه برجام دست ما را برای فعالیت‌های گوناگون گشوده است، افزود: هم‌اکنون مشغول تدوین ساز و کارهای لازم برای عملیاتی کردن این قراردادها هستیم ضمن اینکه همزمان برای صدها قرارداد دیگر در حال مذاکره‌ایم. درتحولات بازارهای جهانی نیز معامله‌گران در آخر هفته شاهد رشد بهای نفت بودند. بهای نفت برنت به ۴۸دلار نزدیک شد. در بازار جهانی فلزات، بهای مس نیز اندکی تقویت شد؛ بهای هر تن مس به ۴هزار و ۷۴۸دلار رسید و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۵۸۰دلار، یک هزار و ۸۹۰دلار و یک هزار و ۷۸۴دلار رقم خورد.

در بازار سنگ‌آهن آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۵۶ دلار و ۱۰ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده که ۲۵/ ۱ دلار در هر تن خشک در یک روز رشد داشت. شرکت ریوتینتو سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا را ۵۶ دلار هر تن خشک معامله کرد. سنگ‌آهن خلوص ۶۱ درصد نیز در ۸/ ۵۴ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر معامله شد.

برخی معتقدند افت قیمت‌های اخیر سنگ‌آهن بیش از اندازه بوده و از این رو معتقدند در آینده نزدیک دیگر افت شدید اخیر تکرار نمی‌شود و به همین دلیل به فکر خرید مجدد هستند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی بود که در آن شاخص با افت ۸/ ۰ درصدی معادل ۶۴۸ واحد مواجه شد. به این ترتیب تا شاخص سطح ۷۶هزار واحد را نیز ترک کرد و در ارتفاع ۷۵هزار و ۹۸۲ واحد قرار گرفت.افت قیمت نمادهای ایران خودرو، پالایشگاه بندرعباس، گل‌گهر، مپنا، مخابرات و هلدینگ نفت و گاز تامین بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند. روز چهارشنبه هاشم یکه‌زارع، مدیر‌عامل شرکت ایران‌خودرو خطاب به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای اعلام کرد این مجموعه در سال جاری درنظر دارد برنامه افزایش سرمایه را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها که انجام آن با توجه به آیین‌نامه اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم توسط هیات وزیران مبنی بر مشمولیت مالیاتی، موجب تحمیل هزینه مالیاتی بر «خودرو» می‌شود، اجرا کند.

بر این اساس مدیر‌عامل بزرگ‌ترین‌ شرکت خودروساز داخلی خواستار حمایت و مساعدت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار جهت ایجاد امکان استفاده کامل از معافیت مالیاتی طبق مفاد بند دو آیین‌نامه اجرایی مذکور برای کلیه شرکت‌ها در سال ۹۵ شد. در این گروه همچنین امروز رینگ‌سازی مشهد و الکترونیک خودروی شرق برای برگزاری مجمع سالانه متوقف می‌شوند. در گروه غذایی جو منفی بازار روز چهارشنبه موجب صدر‌نشینی نمادهای قندی در بازار شد. در گروه انفورماتیک روز چهارشنبه نماد تجارت الکترونیک پارسیان پس از تقسیم سود ۴۷۰ریالی بازگشایی شد، در این گروه، خدمات انفورماتیک نیز برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد. در این گروه جلسه هیات‌پذیرش با پذیرش شرکت آسان‌پرداخت پرشین در بازار دوم معاملات بورس موافقت کرد. این شرکت با سرمایه ۷۵ میلیارد تومانی با شراکت بانک کشاورزی و چند شخص حقیقی در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک از طریق بسترهای دستگاه کارت‌خوان (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و درگاه پرداخت موبایلی (USSD) با پذیرش کلیه کارت‌های بانکی نقدی و اعتباری فعالیت دارد.

در گروه سیمانی، سیمان سفید نی‌ریز بعد از تقسیم سود ۱۲۰۰ریالی روز چهارشنبه به تابلو بازگشت. در گروه سرمایه‌گذاری، نماد سرمایه‌گذاری بوعلی بعد از تقسیم سود ۲۰۰ریالی بازگشایی شد. در این گروه بابک پیروز مدیرعامل شرکت ۴۰ میلیارد تومانی اعتبار ایران با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد: این شرکت اقدام به فروش ملک مسکونی خود در شهر صنعتی البرز به قیمت ۱۲۵۰۰ میلیون ریال کرده که مبلغ ۴۰۰۰ میلیون ریال از خریدار اخذ شده است. ارزش دفتری ملک مذکور ۱۰۵ میلیون ریال است، همچنین این امر با رعایت تشریفات قانونی انجام پذیرفته است. در گروه تصفیه نفت روز چهارشنبه اعلام شد با گذشته سه سال از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع در دست اجرای تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ کشور نام برده می‌شود، با پیشرفتی حدود ۹۶ درصدی متوقف شده است. حمید شریف‌رازی، مدیر‌عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اسفند ماه سال گذشته با بیان اینکه ٩ سال از آغاز طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس می‌گذرد، گفت: بخش زیادی از تاخیر در این پروژه به دلیل نداشتن مهندسی پایه است، زیرا این موضوع سبب شده در طول این مدت واحدهای جدید زیادی به آن اضافه شود که از قبل پیش‌بینی نشده بود.

مسعود سعادت، مجری طرح افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس با اشاره به محدودیت‌های تامین منابع مالی اردیبهشت ماه سال جاری، تاکید کرده است: تکمیل و راه‌اندازی نهایی طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس به ۲۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی و ۳۰ میلیون یورو منابع ارزی نیاز دارد. در گروه فلزی انتشار شایعاتی در مورد احتمال افزایش سرمایه ذوب آهن موجب شد در نماد معاملاتی ذوب‌آهن بیش از ۱۳۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۷ میلیارد تومان در بالاترین دامنه نوسان مثبت قیمتی معامله شود. در گروه برقی کنتور‌سازی روز چهارشنبه با شایعات متعددی مواجه بود. برخی شنیده‌ها از تغییر در وضعیت قرار داد این شرکت و حضور رقبای جدید در بحث تامین صندوق‌های فروشگاهی حکایت داشت. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۸۱ میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۱۰میلیارد تومان بالغ شد.