دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: دیروز شرکت کابل البرز با انتشار گزارش سال جدید، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با گزارش حسابرسی شده درخصوص پیش‌بینی درآمد ۶ماهه، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پمپ‌سازی ایران نیز با انتشار صورت مالی عملکرد سالانه خود بر سایت کدال خبرساز شدند. همچنین شرکت‌های ریخته‌گری تراکتورسازی و داده‌پردازی ایران به دنبال رشد چشمگیر قیمت سهام خود در روزهای اخیر بنا به درخواست سازمان بورس، اقدام به شفاف‌سازی کردند.

تمدید مهلت ارسال مدارک درخصوص افزایش سرمایه «شپلی» و همچنین ارائه توضیحات تکمیلی ازسوی مدیرعامل «کفپارس» درخصوص مغایرت‌های موجود در گزارش حسابرسی شده، از دیگر اخبار مهم منتشر شده در سامانه کدال بود.

انتشار صورت مالی «تاپیکو» و «تپمپی»

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به همراه پمپ‌سازی ایران در جریان روز گذشته،گزارش حسابرسی شده عملکرد ۱۲ماهه خود را منتشر کردند. بر این اساس «تاپیکو» در صورت مالی حسابرسی شده سالانه منتهی به پایان اردیبهشت ماه ۹۵، توانست با سرمایه ۴۳هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی، سود ۲۲۹ریالی به ازای هر سهم محقق کند. این رقم هر‌چند در مقایسه با گزارش حسابرسی نشده بدون تغییر بود، اما در مقایسه با عملکرد سال قبل کاهش ۶۱درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که «تپمپی» صورت مالی عملکرد سالانه خود را برای سال مالی منتهی به پایان خرداد ۹۵ با تعدیل مثبت ۱۷درصدی منتشر کرد. بر این اساس سود هر سهم شرکت در گزارش حسابرسی نشده مبلغ ۳۸۲ریال و با سرمایه ۳۳۰میلیارد ریالی برآورد شده است.

نخستین پیش‌بینی سال 96 «بالبر»

دیروز همچنین شرکت کابل البرز اولین پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به پایان شهریور‌ماه ۹۶ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش «بالبر» سود هر سهم سال ۹۶ را با سرمایه ۲۲۸میلیارد ریال به‌طور خالص مبلغ ۱۸ریال پیش‌بینی کرده است که در مقایسه با سود سال قبل تعدیل منفی ۹۳درصدی را نشان می‌دهد.

تعدیل منفی «واتی»

سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز گزارش پیش‌بینی سود هر سهم خود را بر اساس عملکرد واقعی ۶ماهه (حسابرسی شده) با تعدیل منفی همراه کرد.بر این اساس «واتی» سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۵ را با تعدیل منفی ۶/ ۱ درصدی به‌طور خالص مبلغ ۴۱۹ ریال پیش‌بینی کرد. در گزارش عملکرد حسابرسی نشده ۶ ماهه شرکت سود هر سهم این شرکت با سرمایه ۳هزار میلیارد ریالی، مبلغ ۴۲۶ریال درنظر گرفته شده بود.

شفاف‌سازی دو شرکت

شرکت‌های ریخته گری تراکتورسازی و داده‌پردازی ایران به دنبال رشد چشمگیر قیمت سهام خود در روزهای اخیر بنا به درخواست سازمان بورس، اقدام به شفاف‌سازی کرده و هر‌گونه اتفاق مثبت ملموس در روند سود‌سازی شرکت خود را قاطعانه رد کردند. بر این اساس، عبدالرحمن صوفیانی مدیر‌عامل «ختراک» اعلام کرد: در حیطه کاری این شرکت تا‌کنون رویداد مالی با‌اهمیتی که در سود سهم یا فعالیت‌های آتی آن تاثیر‌گذار باشد، رخ نداده و هر‌گونه تغییرات مهم و موثر در کوتاه‌ترین زمان از طریق سایت کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد. مدیرعامل داده‌پردازی ایران نیز رشد ۲۰درصدی سهام خود طی ۴روز کاری اخیر را بدون هیچ دلیل خاصی عنوان کرد و گفت: در مقطع زمانی فعلی، اطلاعات افشا نشده‌ای که تاثیری بر پیش‌بینی سود اعلام شده «مداران» داشته باشد، وجود ندارد. ذبیح‌الله فیض‌آبادی خاطر‌نشان کرد: پیش‌بینی سود هر سهم اعلام شده قبلی برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه سال جاری به مبلغ ۲۲۲ ریال، کماکان به قوت خود باقی است.

«شپلی» و تمدید مهلت ارسال مدارک

مدیرعامل شرکت پلی‌اکریل ایران از تمدید مهلت ارسال مدارک و مستندات درخصوص افزایش سرمایه در دست اقدام خبر داد. علی مستاجران با ارسال نامه‌ای که در کدال منتشر شده اعلام کرد: براساس درخواست شرکت پلی اکریل ایران در تاریخ ۱۶ شهریور ۹۵، سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه ۱۷ شهریور با تمدید مهلت ارسال مدارک و مستندات تا ۵ مهر ۹۵ موافقت کرده است. شرکت پلی‌اکریل از تابستان سال ۹۴ به دنبال افزایش سرمایه ۱۱۸۵ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود که نهاد ناظر بورس بر اساس وضعیت شرکت، تنها با افزایش سرمایه ۲۹۰ درصدی موافقت کرد. مهلت افزایش سرمایه مزبور تا پایان شهریور ماه سال جاری تعیین شده بود، اما این امر به دلیل عدم برنامه برگزاری مجمع فوق‌العاده، منتفی شد. این جریان اعتراض سهامداران «شپلی» که از فروردین سال جاری با توقف نماد روبه‌رو‌ شده‌اند، را به دنبال داشت که در نهایت سازمان بورس مهلت انجام افزایش سرمایه یادشده را تا ۵مهرماه تمدید کرد.

ارائه توضیحات تکمیلی ازسوی «کفپارس»

فرآورده‌های نسوز پارس در حالی روزهای اخیر اقدام به انتشار صورت‌های مالی ۶ماهه حسابرسی شده کرد که این گزارش با اطلاعات حسابرسی نشده که قبلا ارسال کرده بود با مغایرت زیادی روبه‌رو‌ بود. این شرکت با کاهش قابل ملاحظه سود خالص شرکت طی دوره مالی ۶ماهه از مبلغ ۳۰۲۴ میلیون ریال (مطابق اطلاعات حسابرسی نشده) به مبلغ ۱۷۶۶ میلیون ریال (مطابق اطلاعات حسابرسی شده)، مواجه بوده است. همچنین مطابق یادداشت توضیحی شماره ۲۵ در صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده، سایر درآمد(هزینه)های غیرعملیاتی شامل مبلغ یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون ریال (معادل ۶۸درصد سود خالص) بود.در این راستا سازمان بورس درخواست شفاف‌سازی برای شرکت ارسال کرد.

در آخرین تحولات مدیر عامل «کفپارس» به ارائه توضیحات تکمیلی در این خصوص پرداخت و گفت: افزایش بیش از ۸ درصدی هزینه‌های مالی شرکت از مبلغ ۲۳ میلیارد و ۴۸۳میلیون ریال به مبلغ ۲۵ میلیارد و ۵۷۰میلیون ریال که عموما ناشی از محاسبه و اعمال جرایم تاخیر در پرداخت اقساط تسهیلات شرکت بوده، دلیل اصلی و عمده کاهش سود خالص شرکت و در پی آن تغییر در صورت‌های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه شده است. سید محمد ابریشمی در ادامه افزود:همچنین مبلغ یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون ریال درخصوص سرفصل سایر درآمد(هزینه)های غیرعملیاتی نیز عمدتا مربوط به ارائه خدمات و تخصیص سهم از مخارج ساختمان در اختیار سایر واحدهای وابسته بوده است.