دنیای اقتصاد - هدیه لطفی: در روزهای اخیر نمادهای «ثتران» با انتشار گزارش‌ پیش‌بینی سود سال ۹۵ با سرمایه جدید، «وصندوق» با انتشار گزارش حسابرسی شده و «وملی» با انتشار پرتفوی یک ماهه مربوط به شهریور در سامانه «کدال» خبرساز شدند.در این میان شفاف‌سازی «نبروج» و «کطبس» و همچنین مهلت استفاده از حق تقدم دو شرکت کشتیرانی دریای خزر و گل گهر نیز روی سامانه کدال قرار گرفت.

پیش‌بینی سود 95 «ثتران» با سرمایه جدید

سرمایه‌گذاری مسکن تهران گزارش پیش‌بینی سود سال ۹۶را با اصلاحیه جدید اعلام کرد. بر این اساس در گزارش مزبور پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۶ «ثتران» در مقایسه با گزارش قبلی تغییری نداشته و همان مبلغ ۹۴ریال و با سرمایه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی درنظر گرفته شده است، اما پیش‌بینی زیان سال گذشته که در گزارش قبلی با سرمایه یک هزار میلیارد ریالی به‌طور خالص ۱۶۰ریال اعلام شده بود، حال با سرمایه جدید برآورد شده است. بر این اساس زیان هر سهم «ثتران» برای سال مالی ۹۵ به‌طور خالص ۱۳۳ ریال خواهد بود.

گزارش حسابرسی شده «وصندوق»

سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری گزارش حسابرسی شده اولین پیش‌بینی سال جدید را اعلام کرد، بر این اساس «وصندوق» در گزارش مزبور سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۶ را با سرمایه ۲۷ هزار میلیارد ریال به‌طور خالص ۳۰۲ ریال اعلام کرد که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۶ درصدی نشان می‌دهد.پیش‌بینی درآمد هر سهم «وصندوق» برای سال مالی ۹۵ معادل ۳۲۲ ریال است. همچنین بر اساس گزارش حسابرس شرکت، مبنای پیش‌بینی شرکت از بابت سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، عمدتا بر اساس اطلاعات مالی پیش‌بینی شده توسط شرکت‌های مزبور است اما در مواردی پیش‌بینی سود برخی شرکت‌ها (عمدتا پتروشیمی جم و پالایش نفت اصفهان) با در نظر گرفتن روال توزیع سود سنوات قبل آنها بوده که بر این اساس در حدود ۷۰۶میلیارد ریال بیش از پیش‌بینی آن شرکت‌ها در محاسبات لحاظ شده و بابت برخی سرمایه‌گذاری‌ها نیز سود پیش‌بینی نشده است.

افزون بر این گزارش‌ها حسابرسی درخصوص مبلغ ۵۲۳ میلیارد ریال پیش‌بینی سود حاصل از سرمایه‌گذاری در برخی شرکت‌های فرعی و سایر شرکت‌های سرمایه‌پذیر ارائه نشده و براساس گزارش‌های حسابرسی برخی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌پذیر (عمدتا نفت پاسارگاد، پتروشیمی جم و نفت ایرانول)، درآمد پیش‌بینی شده آنها متاثر از تعدیلات احتمالی از قبیل احتمال عدم دسترسی به فروش و تولید پیش‌بینی شده، سود حاصل از فروش دارایی‌ها، آثار ناشی از رفع مغایرت‌های حساب میان مشتریان ذی‌ربط، تغییرات نرخ ارز نسبت به برآورد صورت گرفته و آثار ناشی از برآورد مالیات است که مراتب فوق به‌طور کامل در اطلاعات مالی پیش‌بینی شده افشا نشده است. در مجموع نظر حسابرس در این گزارش، «مشروط» اعلام شد.

شفاف‌سازی «نبروج»

نساجی بروجرد در حالی حدود یک ماه پیش گزارش عملکرد ۳ماهه خود را در سایت کدال منتشر کرد که در این گزارش حاشیه سود ناخالص سال مالی ۹۵ شرکت با افزایش ۴ برابری از ۷/ ۳ درصد به ۳۱/ ۹ درصد رسیده این در حالی است که مقدار و مبلغ فروش محصولات در دوره ۳ ماهه منتهی به پایان خردادماه نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل کاهش یافته است که در این راستا علیرضا مظاهری، مدیرعامل «نبروج» عنوان کرد: با توجه به یادداشت شماره ۵ صورت‌های مالی ۳ ماهه منتهی به پایان خردادماه سال جاری، موجودی پارچه انبار خام در پایان سال ۹۴ بالغ‌بر ۵۳/ ۱۱ میلیون متر بوده که بر این اساس هیات‌مدیره اقدام به کاهش تولید در ۶ ماه نخست سال جاری کرده است. وی ادامه داد: همچنین نرخ فروش محصولات در سه ماه نخست سال با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی روبه‌رو شده که این مساله افزایش حاشیه سود شرکت را به‌دنبال داشته است.