گروه بورس - به دنبال فروش اولین بلوک از بلوک‌های چهارگانه فولاد مبارکه در روز چهارشنبه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گفت: اگر این سهام به بخش‌خصوصی واگذار شود که خیلی ایده‌آل است.

اما با این حال واگذاری‌ سهام به بخش عمومی غیردولتی نیز به دولت کمک می‌کند که بودجه نحیف‌تر و شفاف‌تری را ارائه کند. دکتر علی‌ صالح‌آبادی روز چهارشنبه در یک مصاحبه مشروح با روزنامه «دنیای اقتصاد» افزود: توصیه ما به سازمان خصوصی‌سازی این بود که تا از وجود یک خریدار بالقوه برای بلوک‌های عمده مطمئن نشده است از عرضه سهام بلوکی پرهیز کند. چون در این صورت عرضه بلوکی سهام منطقی است. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: دلیل آن هم این است اگر یک بلوکی به فروش نرسد، عرضه آن غیرمنطقی است. عضو شورای‌عالی بورس افزود: براساس لایحه اصل ۴۴، سازمان خصوصی‌سازی طی یک روند رو به رشد از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه استفاده خواهد کرد و استفاده از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه به معنی تسریع در روند واگذاری واحدهای دولتی است.این هم یک سازوکار جدی است که به نظر می‌رسد در آینده سازمان خصوصی‌سازی به آن توجه کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در مورد بلوک‌های بزرگ دو نکته اتفاق افتاده است. نکته اول این است که بلوک‌ها خرد شده و امکان خرید آن نسبت به دور اول بیشتر فراهم شده است و نکته دوم این است که بلوک‌های پنج درصدی به صورت ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد اقساط است و این مزیت‌ها، امکان فروش را بیشتر فراهم می‌کند.
صالح‌آبادی اضافه کرد: حتی اگر واحدهای دولتی به بخش غیردولتی یا بخش عمومی واگذار شود، این یک حرکت رو به جلو است. چرا که وقتی شرکت دولتی از شمول قوانین و مقررات دولت خارج شود، راندمان و کارایی آن افزایش می‌یابد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در مصاحبه دیگری با «ایسنا» از تنظیم آیین‌نامه تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، موافقت با عرضه 25‌درصدی مس در بورس مالزی، تشکیل کمیته‌ای برای راه‌اندازی بورس نفت و تایید اعضای جدید هیات عامل کانون کارگزاران خبر داد.
دکتر علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، که با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران از بخش‌های مختلف خبرگزاری دیدن کرد، در گفت‌وگو با «ایسنا» آخرین وضعیت بازار سرمایه و برنامه‌های این سازمان را تشریح کرد.
وی با اشاره به سفر اخیر خود به هنگ کنگ به تشریح بورس این کشور پرداخت و گفت: ارزش بورس هنگ کنگ با دارا بودن هفت‌میلیون نفر جمعیت، دو‌هزار و600‌میلیارد دلار بوده و بیشتر شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در این بورس حضور دارند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری
وی ادامه داد: در این بورس به دلیل استفاده از ابزار‌های متنوع، سرمایه‌گذاری به صورت غیر مستقیم و توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام شده و این صندوق‌ها با مشخص کردن تحمل ریسک افراد و میزان سود موردنظر آنها برای افرادی که شناخت وسیعی از بورس و نحوه معامله سهم ندارند سهام خریداری می‌کنند.
وی به فقدان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور و مشکلات آنها اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات تاسیس این صندوق‌ها شخصیت حقوقی آنها است؛ زیرا در قانون تجارت هفت نوع شرکت و موسسه معرفی شده که این صندوق‌ها قالب شرکتی نداشته و با ساختار شرکت‌های ذکر شده هماهنگی ندارند ضمن این که اگر بخواهیم این صندوق‌ها را در قالب موسسه تاسیس کنیم بر خلاف تعریف قانون تجارت از موسسه، این موسسات تجاری بوده و اداره ثبت از ثبت آنها خودداری می‌کند. صالح‌آبادی به رویکرد‌های موردنظر در این زمینه پرداخت و خاطرنشان کرد: رویکرد اول این است که این صندوق‌ها بدون ثبت و با ارائه کد در بورس معامله شوند که این روش مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد ولی طبق رویکرد دوم این صندوق‌ها باید به هر طریقی به ثبت برسند که برای این منظور آیین‌نامه‌ای در حال تنظیم است که در صورت تصویب در هیات دولت این صندوق‌ها شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند و این مسیر جدیدی است که در سازمان آغاز شده و پیگیری می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ممکن است ابتدا تعدادی از صندوق‌های کوچک بدون شخصیت حقوقی و با ارائه کد تشکیل شوند که برای این منظور مذاکراتی با بانک مرکزی صورت گرفته است تا تصویب آیین‌نامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دولت و در صورت امکان حساب بانکی برای این صندوق‌ها افتتاح شده و به بانک‌ها بخشنامه شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری ادامه داد: این صندوق‌ها با خریداری انواع سهم می‌توانند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و سهم موردنظر را برای افرادی که با بورس آشنا نیستند خریداری کنند علاوه بر آن بزرگ بودن صندوق صرف مقیاس اقتصادی ایجاد کرده و هزینه‌های افراد را کاهش می‌دهد بنابراین در صورتی که این صندوق‌ها در سطح وسیع راه‌اندازی شود کمک بسیار زیادی به بازار سرمایه کرده و دیگر نیازی نیست که افراد به طور غیر مستقیم وارد بازار شوند.
صندوق سرمایه‌گذاری ساختمان و مشکلات پیش رو وی با بیان این که این صندوق‌ها توسط کارگزاران یا شرکت‌های سبد گردانی تشکیل می‌شود به صندوق سرمایه‌گذاری در ساختمان اشاره و بیان کرد: برای خرید مسکن نیز از صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان استفاده کرد به طوری که این صندوق پول افراد را جمع‌آوری کرده و با قرار دادن در سبد نسبت به خریداری ساختمان موردنظر اقدام و عایدی آن را بین افراد تقسیم می‌کند. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در صورتی که افراد بخواهند پیش از تکمیل ساختمان آن را به فروش رسانند می‌توانند ساختمان را مورد ارزیابی قرار داده و براساس آن پول خود را دریافت کنند همچنین ورود افراد جدید به صندوق باید براساس قیمت روز باشد که این صندوق‌ها نیز مشکل شخصیت حقوقی دارند.
تشکیل «بانک سرمایه‌گذاری» اشتباه لفظی بود
صالح‌آبادی در مورد تشکیل بانک سرمایه‌گذاری برای خریداری سهم که توسط رییس سازمان خصوصی‌سازی مطرح شد، آن را اشتباه لفظی دانست و اظهار کرد: منظور، تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری، است که در حوزه بازار سرمایه به منظور عرضه سهم و کمک به بخش خصوصی تاسیس شده‌اند تا بتوانند شرکت‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و با ارائه مشاوره آنها را وارد بازار بورس کنند بنابراین استنباط این که این شرکت‌ها بانک هستند، اشتباه است.
شرایط آسان برای عرضه۴ بلوک ۵‌ درصدی
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه‌های بلوکی فولاد مبارکه و آلومینیوم و شرایط آسان آن را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: به دلیل خرد شدن سهم و مدنظر قرار گرفتن امکان تامین نقدینگی خریداران و نیز فروش نقدی و اقساطی انتظار می‌رود که هر چهار بلوک با موفقیت به فروش رسیده و مشکلی در این زمینه ایجاد نشود. وی در مورد افزایش بهره مالکانه شرکت‌های معدنی و تاثیر آن بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران گفت: طبق اعلام رسمی‌ وزارت صنایع و معادن بهره مالکانه شرکت‌های معدنی افزایشی نداشت و برنامه‌ای هم برای افزایش آن وجود ندارد؛ بنابراین رویه سابق در این مورد اجرا می‌شود که با این وجود بهره مالکانه اثری بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران نخواهد داشت.
«چراغ سبز» برای ورود مس به بورس مالزی
صالح‌آبادی در مورد عرضه مس در بورس مالزی اظهار کرد: طبق آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی که توسط هیات دولت به تصویب رسیده است محدودیت 10‌درصد در این زمینه وجود دارد که در صورت عرضه 25‌درصدی ملی مس در مالزی مجددا باید توسط هیات دولت به صورت موردی تصویب و اعلام شود.
وی به جلسه هفته گذشته بورس با رییس‌جمهور و وزرای اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: موضوع عرضه ۲۵‌درصدی مس در بورس مالزی در این جلسه مطرح و مورد موافقت و تایید افراد قرار گرفت بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این موضوع در هیات دولت نیز با مشکل مواجه نشده و مورد تصویب دولت قرار گیرد که در این صورت ۲۵‌درصد ملی مس سال آینده در بورس مالزی عرضه می‌شود.
وی یادآور شد: بعد از وارد شدن شرکت مس در بورس مالزی به دلیل این که این سهم در بورس‌های خارجی خرید و فروش می‌شود مشمول محدودیت سه سال نمی‌شود؛ زیرا این محدودیت مربوط به زمانی است که سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران معاملاتی انجام دهند در حالی که این سهم در بورس مالزی خرید و فروش می‌شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه جدی برای عرضه مس در بورس‌های خارجی وجود دارد که در صورت موفقیت روی عرضه سایر سهم‌ها نیز تصمیم‌گیری می‌شود.
تایید اعضای کانون کارگزاران
صالح‌آبادی در ادامه از تایید اعضای پیشنهادی کانون کارگزاران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و افزود: با پیشنهاد کانون کارگزاران و تایید رسمی‌ سازمان بورس و اوراق بهادار دکتر «علی‌اصغرکبوته» به عنوان دبیرکل کانون و متولی به عنوان عضو هیات عامل کانون کارگزاران انتخاب شدند.