گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع مجدد فعالیت خود در هفته جاری شاهد بازاری با حجم کم بود. کاهش شدید حجم معاملات بازار نشان‌دهنده محافظه‌کاری و احتیاط خریداران است. امری که در روزهای آینده می‌تواند به افت شاخص کل منجر شود. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد خرابی سیستم معاملات در میانه بازار بودند که این امر نیز بر کاهش حجم بازار بی‌تاثیر نبود. هر چند در هفته‌های گذشته گفته می‌شد این مشکلات سیستم معاملات با جداسازی سرورهای بورس و فرابورس برطرف شده است اما دیروز شاهد اشکالاتی اساسی در عملکرد سیستم بود. به گونه‌ای که معاملات یک ساعت بین ۱۰تا ۱۱صبح کنار گذاشته شد.در مجموع به نظر می‌رسد کاهش محسوس حجم معاملات تحت تاثیر دو عامل احتیاط معامله‌گران و قطع شدن سیستم معاملات بوده است.در بازار دیروز در تحولات مهم همچنین مدیر‌عامل بورس تهران گفت: با اصلاح دستور العمل پذیرش که با همکاری سازمان بورس و شرکت بورس صورت گرفته از این پس فرآیند پذیرش شرکت‌های بورسی سریع‌تر و آسان‌تر انجام خواهد شد.

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: از ۴۰ پرونده درخواست پذیرش؛ هم‌اکنون سهام ۱۰ شرکت جدید برای ورود به بورس اوراق بهادار تهران مورد موافقت هیات پذیرش بورس قرار گرفته و از این تعداد، سهام شرکت‌هایی همچون دارویی برکت، نفت‌جی و تامین سرمایه امید برای عرضه اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران مشکلی نخواهند داشت.قالیباف اصل دلیل کند شدن روند عرضه‌های اولیه سهام در ماه‌های اخیر را تصویب نهایی دستورالعمل جدید پذیرش ناشران بورسی عنوان کرد و افزود: با اصلاح دستور‌العمل پذیرش که با همکاری سازمان بورس و شرکت بورس صورت گرفته از این پس فرآیند پذیرش شرکت‌های بورسی سریع تر و آسان‌تر انجام خواهد شد.در همین حال دیروز بازگشایی بازار‌های جهانی نیز تا حدودی به کمک بازار آمد به ویژه آنکه بهای فلزات با رشد اندکی همراه شد. در گروه معدنی نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با بیان اینکه درخواست کرده‌ایم تا عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا انجام شود، گفت: خرید ارزان سنگ‌آهن حدود ۸۰ درصد معادن سنگ‌آهن را تعطیل کرده است.

بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی تاثیرات خود را بر قیمت این محصول معدنی در داخل کشور هم گذاشته است، اظهار کرد: متاسفانه قیمت‌های خرید سنگ‌آهن در داخل بسیار ارزان است و همین موضوع مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است. وی با بیان اینکه صادرات سنگ‌آهن با توجه به هزینه‌های حمل و نقل برای تولیدکنندگان هم به‌صرفه نیست، افزود: قیمت‌های خرید داخلی آنچنان ارزان است که هیچ توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد. همین موضوعات باعث شده حدود ۸۰ درصد معادن سنگ‌آهن تعطیل شود. در گروه معدنی همچنین خبرها حاکی از آن است که تولید سنگ‌آهن در بازار داخلی این کشور در اکتبر به روند نزولی ادامه داد. در حالی که قیمت این ماده اولیه در ماه اکتبر با رشد مواجه شد. طبق آمار رسمی چین، تولید سنگ‌آهن این کشور در اکتبر ۲۹/ ۱۱۹ میلیون تن بود که ۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشت. این در حالی است که دراین مدت واردات سنگ‌آهن به این کشور ۷درصد بالا رفت. به گزارش «ایفنا» در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۶ نیز چین یک میلیارد و ۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج کرده که ۲/ ۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی پایین آمده است، در گروه غذایی قند پیرانشهر که سود هر سهم را با ۸۳۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل پوشش داده استدیروز رحیم طالبیان میاندوآب مدیرعامل «قپیرا» با اعلام عدم نیاز به تغییرات سود اعلامی، از فروش ۱۰۰ درصدی شکر در سه ماه اول سال و توقف فروش محصول کارخانه‌ها از اول آبان خبر داده است.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما کم حجم بود که در آن شاخص کل با رشد ۴۰واحدی به رقم ۷۹هزار و ۳۱۹واحد رسید ارزش معاملات نیز در بورس به ۱۰۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۹میلیارد تومان بالغ شد.