دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴، از طرحی با عنوان «طرح توزیع سهام عدالت» رونمایی شد. سیاستی که بر اساس آن قرار شد یک میلیون تومان از سهام بهترین و سودآورترین شرکت‌های بورسی به این شرط به مشمولان داده شود که در مدت ۱۰ سال از سود این سهام، اقساط آن پرداخت شود و پس از تسویه کامل، سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا کند.

بر این اساس پس از گذشت دوره ۱۰ ساله مزبور حدود ٤٩‌میلیون نفر از مشمولان دریافت این سهام، به زمان دریافت سود خود نزدیک می‌شوند. هر چند که در تمامی این سال‌ها نیز داشتن برگه‌های سهام عدالت، گواهی بر مالکیت این افراد در سبد سهام مزبور داشت. اما طبق مصوبات سازمان خصوصی‌سازی، مالکان امکان فروش این دارایی و انتقال مالکیت آن را نداشته و ندارند. بر این اساس طبق قانون، سهامداران عدالت باید از ابتدای سال آینده این امکان را داشته باشند که سهام خود را که اقساط آن نیز پرداخت شده است به فروش برسانند و از منابع حاصل از آن سودی کسب کنند. در تحولات پیرامون سهام عدالت دیروز خبری مبنی بر راه‌اندازی سامانه رسمی سهام عدالت، منتشر شد. به نظر می‌رسد پرونده‌ این طرح به فاز پایانی رسیده باشد و طلسم آن در ۲ ماه باقی مانده سال شکسته شود.

سامانه اختصاصی «سهام عدالت»

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی درخصوص جزئیات سامانه رسمی سهام عدالت اظهار کرد: سامانه رسمی طرح توزیع سهام عدالت از روز گذشته و در راستای اطلاع‌رسانی از آخرین خبرها و اطلاعیه‌های مربوط به سهام عدالت طراحی و راه‌اندازی شده است. سید جعفر سبحانی در ادامه توضیح داد: این سامانه تنها سامانه رسمی کشور درخصوص سهام عدالت خواهد بود و در آینده بستری را فراهم خواهد آورد تا مشمولان با مراجعه به آن صورتحساب سهام عدالت خود را مشاهده و از جزئیات آن با خبر شوند که این موضوع نیز از طریق همین سامانه، اطلاع رسانی خواهد شد.

شناسایی 49میلیون نفر مشمول

سبحانی در ادامه با اشاره به قطعیت ثبت‌نام حدود ۴۹میلیون نفر و مشمول شدن این تعداد برای دریافت سهام عدالت، گفت: به‌طور قطع قبل از پایان سال جاری، فرآیند نهایی مشمولان برای دریافت صورتحساب طی خواهد شد. به گفته سبحانی، بر اساس این مصوبه با اتمام پرداخت سود تقسیمی شرکت‌ها به خزانه،تا نیمه سال ۹۶ شش ماه به مشمولان فرصت داده می‌شود تا در صورت تمایل نسبت به واریز بقیه اقساط سهام خود که باقیمانده است اقدام کنند تا در زمان آزادسازی کل سهام عدالتشان آزاد شود و اگر هم تمایل به این کار نداشته باشند تنها آن بخش از سهام عدالت مشمولان که اقساط آن پرداخته شده، قابل آزادسازی است.سبحانی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به اینکه مدت ۱۰ سال تقسیم سود و پرداخت اقساط سهام عدالت در پایان امسال پایان می‌یابد، گفت: از سال ۹۶ عملا نیازی به دریافت سود از شرکت‌ها و واریز آن بابت اقساط سهام عدالت به خزانه دولت نیست و از سال آینده سود سهام عدالت مطابق قانون به خود مشمولان تعلق خواهد گرفت. وی در ادامه افزود: با توجه به آنچه تا به امروز بابت سود سهام عدالت به حساب خزانه واریز شده ارزش کنونی سهام هر فرد حدود ٥٠٠ هزار تومان یا کمی بیشتر خواهد بود.یادآور می‌شود سامانه رسمی طرح توزیع سهام عدالت به نشانی samanese.ir و قابل استفاده برای مشمولان و مراجعه‌کنندگان خواهد بود.