دنیای اقتصاد: پس از بازگشایی بانک ملت در جریان معاملات روز سه‌شنبه، دیروز رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی از بازگشایی نماد دو بانک تجارت و صادرات در هفته آینده خبر داد. علی بیک‌زاده، با اعلام این خبر گفت: بانک تجارت صورت مالی حسابرسی شده دوره ۶ ماهه و همچنین گزارش پیش‌بینی عملکرد سود هر سهم خود بر‌اساس عملکرد ۹ ماهه را منتشر کرده و اکنون آماده بازگشایی در ابتدای هفته جاری است. وی در ادامه افزود: بانک صادرات نیز با تکمیل فرآیند ارسال صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای آماده بازگشایی می‌شود.

از اواخر تیر ماه بود که موضوع رعایت استانداردهای بین‌المللی برای افشای صورت‌های مالی در حوزه بانک‌ها از سوی بانک مرکزی مطرح شد، پس از آن نیز نمادهای زیر‌مجموعه گروه بانکی یکی پس از دیگری متوقف شدند.در نهایت پس از انتشار صورت مالی بانک ملت و بازگشایی آن در روز سه‌شنبه، حالا بورس تهران در انتظار دیگر نمادهای بانکی به‌خصوص بانک صادرات و تجارت است. موضوعی که نگرانی‌هایی را نیز در فضای بازار سهام به‌وجود آورده است. سه‌شنبه شب در برنامه ویژه خبری موضوع نظارت‌های بانک مرکزی بر صورت‌های مالی بانک‌ها بررسی شد. در این برنامه حسین عبده‌تبریزی، عضو شورای عالی موضوع نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و بازگشایی این نمادها در بورس را مورد بررسی قرار داد و گفت: جریان نظارتی بانک‌مرکزی بر بانک‌ها باید مستمر باشد.عضو شورای‌عالی بورس اصلاح ساختار بانکی را مهم‌ترین موضوع پیش‌روی بانک‌ها عنوان کرد و گفت: اصلاح ساختار بانک‌ها در این شرایط باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در این‌باره تشریح کرد: نظام نظارتی بانک مرکزی باید در طول سال، نظارت‌های خود را اعمال کند و دستورات لازم را به بانک‌ها بدهد تا آنها در طول سال نرخ‌های خود را تعدیل کنند. این موضوع سبب می‌شود، خریداران جدید سهام بانکی کمتر متحمل ضرر شوند.

در این برنامه حسین عبده‌تبریزی به این پرسش که چگونه ۲ماه پس از آنکه سازمان حسابرسی، بانک مرکزی و سازمان بورس اجازه افزایش ۲۰ درصدی سرمایه را به بانک ملت داده بودند، حدود سه هزار میلیارد تومان زیان داده است، افزود: سازمان بورس مجوزهای افزایش سرمایه را می‌دهد و پیش از تغییر مدیریت بانک ملت، رقمی که به‌عنوان سود حسابرسی شده قرار دادند سود ۲هزار میلیارد تومانی بود. بنابراین سازمان بورس آن را روی سایت قرار داد و پس از آن بود که از بانک مرکزی مجوز افزایش سرمایه را دریافت کرد. وی ادامه داد: بانک مرکزی در مطالعات بعدی متوجه شد، گزارش‌ها مشکل داشته است و این ایرادات را اعلام کرد. عضو شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه این ایراد وارد است که چرا این اعلام با تاخیر انجام شد، گفت: برخی افراد پیش از آن، سهام را خریدند و بنابراین شکایت دارند که چرا این موضوع با تاخیر اعلام شد. عبده‌تبریزی با اشاره به اینکه بورس نمی‌تواند در حساب‌ها دستکاری کند، گفت: مسوولیت حساب‌ها با کسی است که حساب‌ها را تهیه می‌کند و حسابرسان فقط ناظر هستند و در این موضوع بانک ملت حساب‌های خود را تهیه کرده است.