دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته تحت تاثیر بازگشایی «وبملت» با افت ۷/ ۱ درصدی به کار خود پایان داد. بازگشایی نماد این بانک همراه با افت ۳۸درصدی قیمت سهام آن بود. در ادامه و به گفته مقامات سازمان بورس در هفته جاری سهامداران شاهد بازگشایی دو نماد بانکی دیگر هستند که این موضوع نیز می‌تواند شاخص بورس را تحت تاثیر قرار دهد.

در تحولات اقتصادی مجلس شورای اسلامی به زودی کار بررسی آخرین بودجه دولت یازدهم را شروع می‌کند که می‌تواند برای بازار سرمایه خبرهای مهمی را در بر داشته باشد. در حوزه بازارهای جهانی بهای نفت در کانال ۵۵تا ۵۶دلار برای نفت برنت قرار گرفته است. در بازار جهانی قیمت فلزات نیز تقویت شده است. به این ترتیب، بهای مس به ۵ هزار و ۸۶۰ دلار در هر تن، بهای فلزات سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۲۹۰ دلار و ۲ هزار و ۷۵۰ دلار گزارش شده است. در بازار سنگ‌آهن قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین به اوج ۸۳ دلار هر تن سی اف آر رسیده است. قیمت نسبت به دوشنبه اخیر ۵/ ۱ دلار بالا رفته و ۸۲ دلار و ۷۵ سنت هر تن سی‌اف‌آر شده است. قیمت قرارداد سنگ‌آهن در بورس دالیان ۶‌دلار در یک روز بالا رفت و قرارداد میلگرد در بورس شانگهای نیز ۱۶ دلار رشد داشت، از این رو بازار نقدی صعودی شد. به گزارش «ایفنا» با اینکه بازار نسبتا تعطیل است قیمت در بازارهای آتی بالا رفته چرا که همه امیدوارند پس از تعطیلات سال نو چینی، خرید‌ها بهبود یابد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه همچنان شاهد تاثیرات منفی بازگشایی نماد بانک ملت بود که موجب شد همچنان بازار بدون انگیزه به نظاره تحولات بنشیند. در این شرایط بازار با کاهش ۲۰۰ واحدی شاخص کل معادل حدود ۳/ ۰درصد مواجه شد که تقریبا تمامی نمادهای عمده بازار در آن نقش داشتند. در همین حال انتشار گزارش بانک تجارت و تحقق زیان در ۹ ماه و پیش بینی درآمدها از محل واگذاری سهام که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی بازار سرمایه مسیر دشواری برای تحقق دارد موجب نگرانی سهامداران شده است. در همین حال بازگشایی‌های با افت قیمت سنگین موجب بروز زیان برای معامله‌گران اعتباری، صندوق‌ها و همچنین کارگزاران شده است.

در بازار روز چهارشنبه در گروه حمل و نقل کشتیرانی جمهوری اسلامی شاهد افتتاح برنامه بانکرینگ این شرکت در جزیره قشم بود. در این مراسم ‌مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: هم‌اکنون درآمد دلالان نفتی به ۵/ ۱ میلیارد دلار می‌رسد و این در حالی است که می‌توان با استفاده از ایجاد ارزش‌افزوده و فروش در زمان و موقعیت بهتر، درآمدهای نفتی خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهیم. ‌به گزارش «ایسنا» محمد سعیدی بیان کرد: برای بهره‌گیری از توان انرژی در کشور، برنامه افزایش ظرفیت سوخت‌رسانی تا ۵۰۰ هزار تن در فازهای ۵۰ هزار تنی را در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار داده‌ایم. امیر‌حسین فتاحی، مدیر عامل شرکت ایران ارقام در نامه‌ای درخصوص افزایش قیمت سهام شرکت در بورس شفاف‌سازی کرد. در متن این نامه از قول مدیرعامل شرکت ایران ارقام به اداره نظارت بر ناشران بورسی آمده است: در پاسخ به نامه ۵ بهمن ماه سال جاری اداره نظارت بر ناشران بورسی درخصوص افزایش قیمت سهام این شرکت در بورس به اطلاع می‌رساند هیچ گونه تغییری در عملیات شرکت صورت نگرفته و پیش‌بینی تا این لحظه به قوت خود باقی است.

در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری توسعه ملی در‌صدد واگذاری ۷/ ۴۲ درصد سهام سرمایه‌گذاری نیرو به ارزش پایه ۶/ ۳۱ میلیارد تومان برآمد تا در صورت فروش، از ترکیب سهامداری آن خارج شود. به این ترتیب، ۱۷۱ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۵۷۹ سهم «ونیرو» به قیمت پایه هر سهم ۱۸۵۵ ریال و به ارزش ۶/ ۳۱ میلیارد تومان، چهارشنبه دو هفته بعد ۲۰ بهمن، روانه میز فروش می‌شود.در گروه پتروشیمی مدیرعامل پارسان با اعلام خرید ۸۰ درصد سهام پتروشیمی دماوند از سوی کنسرسیوم ۳ نفره به ارزش ۸۲۷ میلیارد تومان، توضیحاتی درباره آثار مالی خرید مالکیت ۲۰ درصدی آن داد. مرتضی عزیزی گفت: پارسان مالک ۲۰درصد سهام پتروشیمی دماوند شده است و به دلیل تنفس پیش بینی شده در پرداخت وجه خرید و همچنین عدم تکمیل این طرح، درآمدی در این شرکت شناسایی نخواهد شد. با توجه به خرید کنسرسیومی پتروشیمی دماوند انتظار می‌رود هلدینگ خلیج فارس نیز در این خرید مشارکت داشته باشد. در گروه تصفیه نفت، نماد پالایشگاه تهران روز چهارشنبه متوقف شد تا «شتران» با برگزاری مجمع فوق‌العاده شنبه ۱۰ بهمن، از محل سود انباشته ۲۴۰ میلیارد تومانی و اندوخته ۱۶۰ میلیارد تومانی، ۳۳ درصد افزایش سرمایه دهد و ۱۶۰۰ میلیارد تومانی شود.