دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز برای چهارمین روز پیاپی با افت شاخص مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران مجددا با بازاری مواجه شدند که در آن شاخص کل با توجه به افت اکثر نمادها به ویژه نماد معاملاتی شرکت‌های پالایشگاه تهران، پالایشگاه بندرعباس، توسعه صنایع بهشهر و سرمایه‌گذاری غدیر موجب شد تا شاخص در انتهای بازار با افت ۹۶واحدی معادل ۱۲/ ۰ درصد مواجه شود و به رقم ۸۰هزار و ۵۱۱واحد برسد. در بازار دیروز همچنان رکود به چشم می‌خورد. رکودی که نشانه‌های آن در افت ارزش معاملات به زیر ۱۰۰ میلیارد تومان قابل مشاهده است.

همچنین کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی به ویژه کاهش بهای نفت برنت در کنار رکود مبادلات ارزی و کاهش بهای دلار موجب شده است تا بازار بدون انگیزه به انتظار روزهای آتی بنشیند. در بازار دیروز در گروه خودرویی دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: ارزش منابع بلوکه شده صنعت خودرو در بخش سهام و سایت‌های تولید خودرو در خارج از کشور حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است، دولت دوازدهم در جهت آزادسازی این منابع حرکت کند. آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: در دولت‌های نهم و دهم اتفاقاتی در صنعت خودرو روی داد که حاصل آن بلوکه شدن منابع حیاتی صنعت خودرو و در نتیجه کسری مالی خودروسازان و معطل ماندن مطالبات قطعه‌سازان بوده است.

محبی‌نژاد با بیان اینکه از دولت دوازدهم انتظار می‌رود به سرعت راهکارهایی را برای آزادسازی این منابع صنعت خودرو پیش‌بینی کند، تصریح کرد: بلوکه شدن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع صنعت خودرو باعث ایجاد مشکلات عدیده برای صنعت خودرو و قطعه و افزایش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان شده است. دراین گروه، شرکت سایپا دیزل در گزارش جدید خود اعلام زیان کرد. «خکاوه» که قبلا ۵۲ریال سود اعلام کرده بود، این بار ۱۰۸ریال زیان اعلام کرد. در گروه خودرویی دیروز ۷۰ میلیون سهم معادل ۵۱/ ۳۴ درصد سهام موتورسازان تراکتورسازی ایران از طرف موسسه سازمان اقتصادی رضوی به‌صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۳۷۵۰ ریال عرضه و خریداری شد.در این گروه زمان برگزاری مجمع شرکت صنایع ریخته‌گری ایران نیز اعلام شد. سهامداران این شرکت می‌توانند در روز شنبه ۲۰ خرداد (ساعت ۱۵) برای برگزاری مجمع عمومی گرد هم آیند.بررسی عملکرد خودروسازان در اردیبهشت‌ماه نشان‌‌دهنده کاهش ۲/ ۱۱ درصدی تولید گروه سایپا است و در این میان، تولید تنها سه دستگاه پژو ۲۰۰۸ که بر افتتاح نمایشی خط تولید این خودرو مهر تایید زده و توقف تولید خودرو چینی برلیانس در سایپا جلب توجه می‌کند. در گروه فلزی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان خبر از سه برابر شدن سود سهام فولاد خوزستان در سال ۹۵ داد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: سود عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ این شرکت بیش از ۶۷۰۰ میلیارد ریال است که در مقایسه با سود سال ۱۳۹۴ این شرکت (حدود ۲۱۰۰ میلیارد ریال) بیش‌از سه برابر شده است. در گروه سیمانی سیمان تهران برنامه افزایش سرمایه۵۷ درصدی را اعلام کرد. به این ترتیب، «ستران» درصورت تایید حسابرس و موافقت سازمان بورس، می‌تواند از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، سرمایه ۱۷۵ میلیارد تومانی را به ۲۷۵ میلیارد تومان برساند. بنابر این گزارش، این شرکت بورسی، اولین سود ۹۶ را ۳۰۶ ریال و سود سال مالی ۹۵ را ۲۰۲ ریال اعلام کرده بود اما در گزارش حسابرسی‌شده، سود اعلامی با کاهش حدود ۷۰ درصدی به ۹۳۳ ریال رسید. اما سود سال گذشته با ۹۸ درصد رشد، به ۴۰۱ ریال افزایش یافت. در این گروه مجمع سیمان بهبهان رای به تقسیم سود ۱۸۵۰ ریالی برای هرسهم داد.در گروه سیمانی همچنین دو شرکت زمان برگزاری مجامع خود را اعلام کردند. مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان و شرکت سیمان دورود، روز شنبه ۲۰ خرداد ۹۶ ساعت ۹:۳۰ برگزار می‌شود.

در گروه کامپیوتری دیروز همکاران سیستم اقدام به تقسیم سود ۳۰۰ریالی به ازای هر سهم کرد. در این گروه دیروز نماد آسان‌پرداخت بعد از برگزاری مجمع عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی ۱۰۰۰ ریالی یا رشد حدود ۲ درصدی به معاملات بازگشت. در گروه حمل‌ونقل‌ نماد «حپارسا» پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی سود و توضیحات تکمیلی با افت حدود ۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و در ادامه تا۵/ ۹ درصد افت کرد. در گروه معدنی دیروز شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید ۵/ ۱ میلیارد سهم معادل ۹۹/ ۹۹ درصد سهام شرکت توسعه صنایع معدنی امید را به‌طور یکجا یا شرایطی با قیمت پایه هر سهم ۹۱۲ ریال عرضه کرد که در نهایت در نرخ ۹۴۱ریال توسط شرکت توسعه صنعتی خریداری شد. در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری بیمه در اطلاعیه‌ای خاطر‌نشان کرد که ۱۰درصد سهام توسعه عمران بیمه را فروخته که ماحصل آن تعدیل ۵۵ریالی خواهد بود. در پایان معاملات دیروز موتور‌سازان تراکتورسازی ایران در نماد معامله بلوکی با جابه‌جایی ۷۰ میلیون سهم به ارزش ۲۶۴ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشت.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۵۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۶میلیارد تومان بالغ شد.