گروه بنگاه‌ها: قیمت سهام شرکت داده‌پردازی ایران از ابتدای تیر و پس از برگزاری مجمع رشد بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرده است. موجی از اخبار و شایعات، عاملی برای تشکیل‌ صف‌های خرید متوالی در این نماد بوده است. این نقدینگی نه‌تنها «مداران» بلکه دیگر نمادهای گروه رایانه را نشانه گرفته است. این وضعیت نشان از فعالیت سفته‌بازانه در قیمت این سهم و دیگر نمادهای هم‌گروه دارد که وضعیت نگران‌کننده‌ای را میان کارشناسان بازار و همچنین مدیران شرکت به‌وجود آورده است. تصویب طرح تجهیز اصناف به صندوق‌های فروشگاهی را می‌توان یکی از بهانه‌هایی عنوان کرد که جا را برای جولان نقدینگی در بازار باز کرده است. به نظر می‌رسد بازار نسبت به تجربه تلخ کنتورسازی ایران برای سهامدارانش بی‌توجه است و همچنان انتشار اخبار از این موضوع را دستاویز رشد قیمتی نمادهای مرتبط می‌کند.

سید ذبیح‌الله فیض‌آبادی، مدیرعامل داده‌پردازی ایران در نشست خبری دوستانه به شفاف‌سازی در این‌خصوص پرداخت. وی با اشاره به اتفاقاتی که در گذشته پیرامون این طرح رخ‌ داده، به پیچیدگی قابل‌توجه این طرح اشاره کرد. وی گرچه تلاش «مداران» برای ایجاد آمادگی جهت مشارکت در این طرح بزرگ را عنوان کرد اما چندین‌ بار بر این موضوع تاکید داشت که اتفاق جدیدی در این‌خصوص رخ نداده و خوش‌بینی چندانی به اجرایی‌شدن این طرح حتی در میان‌مدت نیز وجود ندارد. به‌طور خلاصه از گفته‌های مدیرعامل «مداران» می‌توان به مشکلاتی مانند مقاومت احتمالی اصناف برای حضور در این طرح، نبود ساز و کار مناسب برای بازگشت سرمایه، نیاز به تامین مالی بسیار سنگین در اجرای طرح کنونی اشاره کرد. در این میان مشخص نبودن این عوامل باعث می‌شود که نتوان درخصوص توجیه اقتصادی این طرح برای مجری اظهار نظر کرد. فیض‌آبادی در ادامه گفت: سال گذشته نیز در جلسه‌ای که با مدیران اجرایی این طرح برگزار شد به عدم توجیه اقتصادی برنامه موجود (بازگشت مبالغ فروش از پرداخت تدریجی مالیات توسط اصناف) اشاره شد. بر این اساس باید منتظر ارائه برنامه مدون در این خصوص بود که احتمالا ارائه و توافق روی آن بسیار زمانبر خواهد بود. سپس شرکت‌ها باید درخصوص توجیه اقتصادی این طرح تصمیم گرفته و حتی ممکن است نبود صرفه اقتصادی، انصراف برخی شرکت‌ها را به دنبال داشته باشد. بر این اساس مدیرعامل داده‌پردازی ایران به لزوم توجه به واقعیت‌های موجود و اجتناب از رجوع به اطلاعات اشتباه گذشته که در یکی از شرکت‌های بورس مطرح شده، تاکید کرد. در حالی‌که وضعیت شرکت مزبور در شرایط کنونی برای فعالان بازار سرمایه کاملا مشخص شده، نمی‌توان بر هیچ‌کدام از اطلاعات ارائه‌ شده قبلی آن تکیه کرد و این اطلاعات هیچ‌ مبنای صحیحی جهت تخمین حاشیه سود پروژه صندوق‌های فروشگاهی ندارد.

شایعه دومی که از سوی مدیران «مداران» رد شد، انعقاد قرارداد با تامین‌اجتماعی برای پروژه کارت‌سلامت است. در این‌خصوص وی بیان کرد: هیچ‌گونه پیشرفتی طی سال گذشته در مذاکرات با سازمان تامین‌اجتماعی جهت واگذاری پروژه به داده‌پردازی صورت نپذیرفته و با توجه به ساز و کارفعلی و مشکلات بسیاری که در مراحل اولیه اجرای این طرح و واگذاری آن از سوی تامین اجتماعی به «مداران» وجود دارد، در شرایط کنونی نمی‌توان روی این طرح نیز حساب باز کرد.

وی در پایان با تقاضا از سهامداران درخصوص عدم توجه به شایعات تاکید کرد: تصمیم به خرید و فروش سهام باید تنها بر اساس اطلاعات رسمی سامانه «کدال» صورت پذیرد و در شرایط کنونی هیچ‌گونه قرارداد و طرح جدیدی که بتواند اثر معناداری بر سودآوری «مداران» داشته باشد، وجود ندارد. از طرفی با توجه به تغییر دولت و تغییرات احتمالی مدیریتی کشور، سال ۹۶ برای شرکت‌هایی مانند داده‌پردازی که مناقصه‌محور هستند، سال بسیار دشواری خواهد بود و تمام تلاش مدیران داده‌پردازی معطوف به تحقق بودجه اعلام شده به بورس خواهد بود.