خالص ارزش‌ دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بالاتر از قیمت‌ تابلو آنها است مهر- خالص ارزش دارایی‌ (nav) بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران به مراتب بیشتر از قیمت تابلو آنها است.

علی اسلامی بیدگلی، در مورد وضعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابعی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود هستند و از لحاظ تئوریک وقتی بازار سقوط می‌کند شرکت‌های سرمایه‌گذاری با تاخیر اما با سرعت بیشتری سقوط می‌کند و وقتی بازار صعود می‌کند شرکت‌های سرمایه‌گذاری با تاخیر، ولی با سرعت کمتری رشد می‌کنند.

وی گفت: مثلا وقتی که قیمت سهام شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر بالا می‌رود، بعد از مدتی قیمت سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بالا می‌رود و منطق هم همین را می‌گوید و نکته مهم این است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری پرتفوی خود را هوشمندانه انتخاب کنند.

مدیر عامل سرمایه‌گذاری ملی در تحلیل دلایل افت شرکت‌های سرمایه‌گذاری گفت :ما در سال ۸۲ می‌گفتیم که بورس حباب گونه حرکت می‌کند و سازمان بورس باید مراقبت کند.

از طرفی شرایط برای عرضه و تقاضاهای کاذب و ناموزون فراهم شد و قیمت‌ها مشمول دستکاری قرار گرفتند و در نتیجه شرایط به گونه‌ای پیش رفت کرد که از نیمه سال ۸۳ با مشکل مواجه شدیم. مثلاP/Eحدود ۲۰ یا بیشتر در بازار معنی نداشت.

به‌طور طبیعی حباب ترکید و از آذر ۸۳ بازار شروع به افت کرد و قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز پایین آمد.

وی ادامه داد: اکنون نیز که بازار تا حدودی بهبود پیدا کرده است اما همان طور که اشاره شد شرکت‌های سرمایه‌گذاری با سرعت کمتری رشد می‌کنند.

اسلامی بید گلی گفت: ما در دانشگاه مطالعاتی در مورد سبد سهام اشخاص و اینکه چه تعداد سهم باید داشته باشند تا بتوانند آن را مدیریت کنند، انجام داده‌ایم اما این مطالعات در مورد شرکت‌های سرمایه‌گذاری انجام ندادیم و پرتفوی بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیاد است و اداره کردن آن مشکل است.

وی در مورد دیگر دلایل افت سرمایه‌گذاری‌ها اظهار داشت :تغییر سیاست‌های اجرایی کشور مثل تغییر نرخ بهره و غیره و همچنین تغییر قانون و ساختار بازار سرمایه نیز موجب شد تا بازار افت کند و روی شر کت‌های سرمایه‌گذاری هم اثر داشته باشد.

اسلامی بیدگلی به معاملات چرخشی اشاره کرد و گفت: از جمله دلایل آسیب‌پذیری شرکت‌های سرمایه‌گذاری این بود که برخی سرمایه‌گذاری‌ها سود خود را از معاملات چرخشی به دست می‌آورند و اگر چه این سود را نمی‌توان سود کاذب دانست اما نفس عمل این است که قیمت تمام شده خود را بالا برده و موجب شده که قیمت تمام شده و ارزش بازار این شرکت‌ها یکی شده و گاه حتی بیشتر نیز بشود.

مدیر عامل سرمایه‌گذاری ملی در ادامه گفت: از دیگر دلایل افت قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری، فرم‌های اطلاعاتی است که به بازار می‌دهیم و این اطلاعات قابل اطمینان نیستند زیرا دارایی شرکت‌های بورس را به قیمت تابلو تعیین می‌کنیم و در نتیجه قیمت واقعی دارایی شرکت‌ها مثل املاک و ساختمان‌ها و...اعلام نمی‌شود و رقمی که ما به بازار اعلام می‌کنیم با رقم واقعی متفاوت است و حتی در برخی مواقع قیمت تابلو از قیمت واقعی پایین‌تر است که البته این مختص به شرایط فعلی نبوده و از ابتدای فعالیت بورس چنین وضعیتی حاکم بوده است.

وی ادامه داد: چنین وضعیتی موجب می شود که مردم گمراه شوند و آشفته سهام خود را بفروشند و در حقیقت ما تقلبی نمی‌کنیم بلکه اطلاعاتی که از ما می‌خواهند این چنین است و متاسفانه چنین اشتباهی در فرم‌های اطلاعاتی در ۱۶ سال گذشته وجود داشته است.

اسلامی بیدگلی گفت: از دیگر دلایل افت قیمت سهام در بازار این است که قیمت‌های معاملاتی و قیمت‌های تابلو با قیمت ذاتی متفاوت است و این ناشی از روش‌های قیمت‌گذاری قدیمی است، زیرا قیمت‌ها بر اساس P/E تعیین می‌شود و روش P/E قدیمی است و راه مناسبی برای تعیین قیمت ذاتی نیست و مردم وقتی بر اساس این روش عمل می‌کنند در بسیاری از موارد دچار اشتباه می‌شوند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی در پایان گفت: با این شرایط در حال حاضر nav ( ارزش خالص دارایی) بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بالاتر از قیمت تابلو آنهاست و شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیادی هستند که چنین شرایطی را دارند.