برخی کارگزاران فقط دستور خرید و فروش نور چشمی‌ها را اجرا می‌کنند

پیگیری خبر

گروه بورس- بیتا احمدی: در پی اعتراض برخی از سهامداران ساکن در شهرستان‌ها، مبنی بر اینکه کارگزاری‌ها و نمایندگان آنها در شهرستان‌ها سفارش‌های خرید و فروش سهام را به موقع و در اسرع وقت انجام نمی‌دهند، شماری از سهامداران در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» به تشریح این مشکل خود و تاثیر آن بر خرید و فروش سهام موردنظرشان پرداختند. نوبت، بی‌نوبت

یکی از این سهامداران به خبرنگار ما گفت: هنگامی‌که برای خرید سهمی برگه سفارش پرکرده و در اختیار کارگزار برای انجام معامله قرار دادم، آنها بدون رعایت نوبت و بی‌اعتنا به اینکه برای من که سهامدار جزء هستم نیز زمان و موقع خرید یا فروش سهم اهمیت دارد، تنها کار مشتریانی را که گردش مالی بیشتری برای کارگزاری‌شان دارند، سریع‌تر انجام می‌دهند.

از بازار جا می‌مانیم

به گفته وی، نتیجه این می‌شود که ما با فاصله چند روز تا یک هفته بعد از اینکه برگه سفارش را پرکرده‌ایم و قیمت سهم مورد نظرمان افزایش یافته است. دستور خرید اجرا می‌شود و از بازار جا می‌‌مانیم، در صورتی که برای کسانی که تنها خواهان نوسان‌گیری هستند و نمی‌خواهند پای یک سهم بمانند یک هفته تاخیر موجب ضرر و زیان شده و نه تنها سود نمی‌کنند، در خیلی از مواقع زیان‌های زیادی را متقبل می‌شوند.

خواهش ما و سفارش آنها

این سهامدار تاکید کرد: کارگزاری‌‌ها و نمایندگان آنها که در شهرستان شعبه دارند، دلیل این تعلل‌ها و بعضا اهمال‌کاری‌ها را عدم دسترسی به موقع به بازار و صف‌های طویل سهام‌های پیشنهادی ما عنوان می‌کنند، اما سوال ما سهامداران جزء شهرستانی این است که چرا سفارش خرید تا ۱۵هزار سهم را انجام می‌دهند و کار آنها را جلو می‌اندازید اما سفارش‌های پایین‌تر فقط با بی‌اعتنایی مواجه می‌شود؟

یک کارشناس چه می‌گوید؟

در همین حال شاهین شایان آرانی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: هزینه بورس‌های منطقه‌ای برای سازمان بورس اوراق بهادار تهران بسیار بالا است، ولی اگر این مصارف در جهت توسعه نرم‌افزارهای بورس انجام می‌گرفت، بهتر بود. وی افزود: هزینه بورس‌های مناطق اگر در حوزه توسعه نرم‌افزاری بورس جایگزین می‌شد، به طور قطع امکان معاملات برای همه مردم در همه مکان‌ها فراهم می‌شد و مشکلات اینچنینی برای سهامداران به وجود نمی‌آمد.

نمایندگی به جای تالار‌های منطقه‌ای

وی خاطرنشان کرد: به جای گسترش تالار‌های منطقه‌ای باید نمایندگی کارگزاران فعالیت خود را در مناطق و شهر‌های مختلف گسترش دهند و دفاتر نمایندگی خود را در همه جای ایران راه‌اندازی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حالی که اکثر کشور‌های دنیا به سوی ادغام بورس‌ها حرکت می‌کنند و برای دسترسی همگان به معاملات بورس، شبکه الکترونیکی و مخابراتی را گسترش می‌دهند، ولی در کشور ما هنوز به تعداد تالار‌های منطقه‌‌ای روز به روز افزوده می‌شود که کارآیی لازم را ندارد.

ارتباطی بین فرهنگ‌سازی و تاسیس تالارها نیست

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برخی گسترش تابلوهای منطقه‌ای را با فرهنگ‌سازی برای سهامداری مرتبط می‌کنند، اما من چنین اعتقادی ندارم.

وی گفت: فرهنگ‌ سهامداری باید از طرق دیگر مثل اطلاع‌رسانی درست، تبلیغات، ایجاد آرامش در بازار سرمایه و ایجاد انگیزه برای کارگزاری‌ها در مناطق مختلف انجام گیرد.

حکم صادر نکنید

حسین‌ خزلی‌خرازی، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یک حکم کلی برای تمام نمایندگی‌های کارگزاری در مراکز استان‌ها نمی‌شود‌ صادر کرد، تا زمانی که نرم‌افزار جدید معاملاتی بورس اجرایی نشود، ما با مشکلات اینچنینی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: ما در دفتر نمایندگی شهرهای مختلف تابلو نصب کرده و در آن شماره تلفن مستقیم و Email داده‌ایم، تا از هرگونه شکایت کم‌کاری یا تعلل کارمندان باخبر شویم.

قیمت سفارش با قیمت بازار متفاوت است

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی همچنین گفت: در اغلب موارد دیده شده قیمتی که در دستور خرید مشتری در برگه پر شده است، با قیمتی که در تالار در حال معامله است، فرق دارد و ما نمی‌توانیم قیمت آن مشتری را وارد کنیم، بلکه باید منتظر بمانیم تا زمانی که قیمت بازار به قیمت مشتری ما نزدیک شده بعد در دستگاه وارد می‌کنیم.

به گفته وی، در موارد اینچنینی ماشین با توجه به نوسانات آن روز قیمت پیشنهادی را نمی‌پذیرد و به این دلیل همکاران ما ثبت سفارش نمی‌کنند.

فقط و فقط بازرسی

خزلی خرازی تصریح کرد: فقط و فقط بازرسی و جزء ‌به ‌جزء نگریستن به موضوعات می‌تواند نداشتن تفاهم‌ها را مرتفع کند. در بسیاری موارد‌ مشتریان ما از مشکلات و محدودیت‌هایی که برای ما وجود دارد، با خبر نیستند.

یکسری اهمال کاری وجود دارد

وی اظهار داشت: ما قبول داریم که از سوی همکاران ما یکسری اهمال کاری‌ها وجود دارد که در صورت بازرسی و شناسایی اقدامات متقضی در مورد بازرسی و شناسایی اقدامات مقتضی در مورد آنها اعمال می‌شود.

وی افزود: ما نمایندگانی را که فقط برای خودشان یا مشتریان نورچشمی کار انجام می‌دهند توبیخ می‌کنیم، اما شما توجه داشته باشید که در همه جای دنیا مشتریانی که گردش مالی بهتری برای کارگزاران‌شان دارند، بیشتر مورد توجه قرا می‌گیرند.

به امید سیستم جدید

وی خاطر نشان کرد: اگر معاملات الکترونیکی بازار سرمایه کشور به‌زودی راه‌اندازی شود و ما با مشتریان‌مان از طریق User name و Passeword در ارتباط باشیم و سفارش‌های آنان را از طریق اینترنت انجام دهیم به طور قطع مشکلات کمتری پیش خواهد آمد.

خرازی با اشاره به اینکه تا خردادماه سال ۸۶ تمامی خرید و فروش‌ها از طریق نرم‌افزار الکترونیکی بورس انجام خواهد گرفت، گفت: نه اخلاق حرفه‌ای و نه آیین‌نامه‌های موجود به هیچ یک از کارگزاری‌ها و نمایندگان آنها اجازه نمی‌دهد، سفارش مشتریان را به تعویق بیاندازند، اما متاسفانه روش‌های معاملاتی فعلی مشکلات این چنینی را دامن می‌زند.

سیستم جدید مهر و امضا

خرازی همچنین افزود: سیستمی که کارگزاری بانک سپه انجام می‌‌داده و ما نیز به تازگی شروع کرده‌ایم، این است که بر روی برگه سفارش مهر تاریخ و ساعت می‌زنند و براساس این مهرها کارها انجام می‌گیرد.

سیستم جدید شائبه‌ها را رفع می‌کند

وی افزود: تا زمانی که سیستم مکانیزه برای ثبت سفارش‌ها وجود ندارد و تنها همین برگه‌ها است، مهر‌ تاریخ و ساعت کمک زیادی به اینکه چه موقع سفارش انجام گرفته و چه زمانی ماشین شده و فرآیند معامله چه موقع به انجام رسیده است را نشان می‌دهد.

خرازی متذکر شد: در سیستم نرم‌افزاری

order book، دستورها با شماره سریال مشخص می‌شوند و کاملا از طریق کارگزاری‌ها کنترل می‌شوند، اینکه دستور خرید یا فروش چه زمانی داده شده، چه زمانی ماشین شده و دستور کجای صف ایستاده است، مشخص می‌شود و بسیاری از شائبه‌ها، حرف‌ها و حدیث‌ها که در سیستم سنتی بازار است با سیستم نرم‌افزاری جدید حل خواهد شد.

روی هرسهم دست نگذارید!

یک مدیر نمایندگی کارگزاری در شهر شیراز نیز به خبرنگار ما گفت: مشتریان کارگزاری ما اکثرا دست روی سهمی می‌گذارند که صف خرید است و قیمت آن روز به روز با نوسانات بازار افزایش می‌یابد و ما باید برای آنها در صف خرید بشینیم تا نوبت خرید برسد.

سهامداران شهرستانی!

ساختار بازار را درک کنید!

وی افزود: اما مشتریان ما شرایط سنتی بازار سرمایه کشورمان را درک نمی‌کنند که البته باید آموزش‌های لازم برای آنان در نظر

گرفته شود.

این کارگزار بازار سرمایه همچنین گفت: یکی از مشکلاتی که ما در اینجا با آن دست به گریبان هستیم، این است که دسترسی Online به تابلوی بورس تهران نداریم و آمار معاملات با ۱۰دقیقه تاخیر می‌رسد.

محدودیت‌ها را درک کنید، فقط گلایه نکنید وی افزود: یکسری محدودیت‌ها ما داریم که سهامداران از آن باخبر نیستند و فقط گلایه می‌کنند که چرا درخواست ما انجام نشد یا با تاخیر یک یا چند روزه به انجام رسیده است. وی تصریح کرد: عمده معاملات بورس از پایتخت انجام می‌گیرد و تالار‌های منطقه‌ای و کارگزاری‌های شهرستان‌ها آنقدر که از آنها انتظار می‌رود، دسترسی به اطلاعات

بازار ندارند.به نوشته خبرنگار ما، اگرچه محدودیت سخت‌افزاری در سیستم معاملات، مانع از اجرای به هنگام دستور معاملات سهامداران شهرستانی می‌شود، اما نمی‌توان تخلف برخی از کارگزاران را به مجموعه محدودیت‌ها و نارسایی‌های موجود در عدم دسترسی سهامداران شهرستانی به بازار اضافه کرد: همه این موارد باعث شده که آنها از سرمایه‌گذاری در بورس و کسب بازده مطلوب در روز‌های رونق گرفته بازار، محروم شوند. کارگزاران در شهرستان‌ها! همین امروز سهامداران و مشتریان خود را دریابید.