فارس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری نیرو آخرین مراحل اجرایی ۷ بند از مصوبات ‌هیات‌مدیره را تشریح کرد. حامد شاهرخی گفت: مطابق مصوبات مجمع عمومی قرار بود ‌درصدی از سهام بانک سرمایه خریداری شود که این مصوبه با خرید یک میلیارد تومان از سهام این بانک با میانگین قیمت هر سهم ۹۴تومان انجام شد.

وی در مورد شرکت زیرمجموعه حمل‌ونقل ریلی نیرو گفت: این شرکت با خرید یک‌هزار واگن و همچنین اجاره هزار واگن دیگر درحال‌حاضر وظیفه حمل‌و‌نقل سوخت گازوئیل و مازت را در داخل به عهده دارد. وی ادامه داد: از محل فعالیت این شرکت تاکنون ۲میلیارد تومان سود به دست آمده که برنامه افزایش سرمایه تا ۴۰میلیارد تومان این شرکت یکی از اقدامات آتی شرکت حمل‌و‌نقل ریلی نیرو است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری نیرو در رابطه با سومین بند که مربوط به نیروگاه شهرستان خوی است، اظهار داشت: قرارداد فروش این نیروگاه که در تاریخ ۲۶/۱۱/۸۳ منعقد شده بود، با ۲۳ پیوست تکمیل شده و وزارت نیرو در حال مذاکره با نهاد ریاست جمهوری است و تا پایان شهریور‌ماه تکلیف این نیروگاه مشخص خواهد شد.

شاهرخی در رابطه با پروژه آب کویت تصریح کرد: این پروژه به چند سال زمان نیاز دارد و در حال حاضر منتظر دریافت موافقتنامه از دولت و مجلس هستیم.

وی به برخی ابهامات موجود در خرید هواپیماهای باربری اشاره کرد و اظهار داشت: دو فروند هواپیمای باربری از اوکراین توسط شرکت احرا خریداری شده بود و این شرکت با توجه به اخذ مجوز از وزارت راه‌درصدد فروش این هواپیماها به سرمایه‌گذاری نیرو است، اما به دلیل نامشخص ماندن قیمت کارشناسی هواپیماها این معامله تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری درخصوص هفتمین بند گفت: موافقتنامه‌های اولیه و ثبت نیروگاه کرمان با مشارکت ارگ جدید بم و دو شرکت کیسون و برسا انجام شده و ظرف ۸ ماه آینده طرح اولیه نیروگاه کرمان با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات انجام خواهد شد.

بعد از ارائه این توضیحات، شاهرخی به دیگر برنامه‌های طرح و توسعه و اجرایی سرمایه‌گذاری نیرو اشاره کرد. وی با تاکید بر این نکته که مشکلات حقوقی شرکت در‌ مدت ۱۰‌ماه تصدیگری خود حل‌شده اظهار داشت: در رابطه با تعیین تکلیف فولاد سنندج اقداماتی انجام شده که در آینده وضعیت این شرکت نیز مشخص و اعلام خواهد شد.

شاهرخی در رابطه با شرکت پلی اتیلن بوشهر ضمن اشاره به مجهز بودن آزمایشگاه این شرکت گفت: خط دوم تولید لوله‌های ۲ جداره پلی‌اتیلن تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد این شرکت ظرف ۲‌ماه موفق به اخذ قرارداد ۵/۱‌میلیارد تومان شده است. وی در رابطه با شرکت توان کاو گفت: این شرکت فعال در زمینه تونل‌سازی در حال انجام چندین پروژه در استان گیلان، اصفهان و دیگر شهرستان‌ها است که احداث تونل رسالت تهران از جمله موفقیت‌های شرکت توان کاو به شمار می‌رود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری نیرو ضمن اشاره به مالکیت سرمایه‌گذاری نیرو در سهام بیش از ۱۰۰ شرکت‌ در خصوص وضعیت سبد سهام گفت: در ۲۱ شرکت غیر‌بورسی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که از این تعداد در ۱۴ شرکت بیش از ۵۱‌درصد و در ۵۸ شرکت نیز کمتر از ۵۱‌درصد سهام داریم.

شاهرخی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل سود سهام «ونیرو» با ۵۰درصد کاهش به رقم ۲۸۸‌ریال رسیده به شرایط نابسامان بورس و کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار سهام آماده کرد و گفت: طبق برآوردها مقرر شده بود که ۷۰‌درصد سود از محل سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورس به دست آید که به دلیل شرایط نامطلوب بورس و شرکت‌ها در یک‌سال اخیر چنین برآوردی محقق نشد.

وی ادامه داد: ‌هیات‌مدیره جدید با رویه درآمد ۷۰‌درصدی از بورس چندان موافق نبود و نیست چرا که این شرکت به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری خاص در زمینه تخصصی و حرفه‌ای فعالیت می‌کند و نباید از این طریق سود پیش‌بینی شده محقق شود‌.

شاهرخی افزود: مکلف کردن تحقق ۸۰‌درصد از سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام توسط سازمان بورس و اوراق بهادار برای شرکت‌های تخصصی چندان معقول به نظر نمی‌رسد. وی در خاتمه به عدم موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه ۵۰‌درصدی سرمایه‌گذاری نیرو اشاره کرد و گفت: در جهت اجرای برنامه‌های طرح و توسعه نیروگاه خوی و حمل‌و‌نقل ریلی نیرو‌، افزایش سرمایه ۵۰‌درصدی شرکت به تصویب ‌هیات‌مدیره رسیده که با عدم‌موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار مواجه شده است.