دنیای اقتصاد - بورس اوراق بهادار تهران نیمه اول سال‌جاری را در حالی پشت‌سر گذاشت که شاخص کل بورس با 41/0درصد افزایش، رقم 9هزار و 501 واحد را تجربه کرد. شاخص بازده نقدی و قیمت نیز با 83/9درصد رشد به رقم 29هزار و 500 واحد رسید. این در حالی بود که سهامداران بورس از اوایل مرداد ماه و پس از 33 ماه شاهد بازگشت رونق به معاملات سهام و افزایش شاخص‌ها بودند.

مقایسه معاملات در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که حجم معاملات با ۹/۴۴درصد کاهش، به بیش از ۲۰۴۲۵میلیارد ریال رسید
همان‌طور که در نمودار ملاحظه می‌شود شاخص بازده نقدی و قیمت در شهریور امسال نمودار خود را در سال گذشته قطع کرده است. این بدان معنا است که بازده بورس برای سهامداران از شهریور 84 تا شهریور 85 (به مدت یکسال) به‌طور میانگین در حدود صفر بوده است.

گروه بورس - بورس اوراق بهادار تهران نیمه اول سال‌جاری را در حالی پشت‌سر گذاشت که شاخص کل بورس با 41/0درصد افزایش، رقم 9هزار و 501 واحد را تجربه کرد. شاخص بازده نقدی و قیمت نیز با 83/9درصد رشد به رقم 29هزار و 500 واحد رسید. این در حالی بود که سهامداران بورس از اوایل مرداد ماه و پس از 33 ماه شاهد بازگشت رونق به معاملات سهام و افزایش شاخص‌ها بودند. این رشد شاخص‌ها به طور عمده تحت تاثیر ثبات سیاسی و اقتصادی (گذشت یکسال از فعالیت دولت جدید)، کاهش تنش‌ها در موضوع هسته‌ای ایران، افزایش قیمت جهانی موادخام از جمله مواد اولیه پتروشیمی و فلزات اساسی، کاهش نرخ سود تسهیلات و سپره‌های بانکی و خروج سرمایه‌ها از بازار پولی به سمت بازار سرمایه اتفاق افتاد.
مقایسه معاملات در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که حجم معاملات با ۹/۴۴درصد کاهش، به بیش از ۲۰۴۲۵میلیارد ریال رسید و تعداد سهام معامله شده و تعداد خریداران نیز به‌ترتیب با ۲/۲۷ و ۳۰درصد افت روبه‌رو بود، به طوری که تعداد سهام معامله شده از ۸۶۷۳ به ۶۳۱۳میلیون سهم رسید و تعداد خریداران نیز از ۵۲۳هزار نفر به ۳۶۶هزار نفر کاهش یافت. این آمارها نشان از این واقعیت دارد که ایجاد اطمینان در بورس نیازمند زمان است و رونق کوتاه‌مدت بورس نمی‌تواند عامل بازگشت سهامداران خارج شده از گردونه معاملات باشد. به بیان دیگر برای ایجاد رونق سابق باید به سهامداران زمان داد تا با بررسی کامل، اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند و در این راستا نقش دولت و سازمان بورس به عنوان تقویت‌کننده این اطمینان بسیار موثر است. همچنین راه‌اندازی شرکت‌ سهامی بورس و تغییر ساختار در سازمان بورس نیز می‌تواند در جهت این اعتمادسازی مفید باشد.