خبرگزاری فارس- با مثبت ارزیابی شدن روند مذاکرات ایران در دفاع از حقوق هسته‌ای، بورس ایران در‌ماه گذشته از ثبات بیشتری برخوردار شد و این موضوع سبب افزایش انگیزه و اشتیاق سهامداران حقیقی و حقوقی به انجام خرید و فروش سهام در بورس شده است. حامد فرمند مسوول گروه تحلیلی آتی‌نگر، با اشاره به روند افزایشی شاخص کل بورس در‌ماه گذشته اظهار داشت: صرفنظر از اقدامات حمایتی دولت، شاخص کل در نتیجه رونق معاملات سهام و افزایش ارزش جاری شرکت‌ها ۲۷۱ واحد رشد را تجربه کرد.

وی ادامه داد: از جمله اتفاقات مهمی‌که در شهریور روی داد، این بود که روند کاهشی شاخص کل که از ۲۱‌ماه قبل آغاز شده بود در۱۱ شهریورماه شکسته شد، نوید روزهای بهتری را به سهامداران داد.

فرمند با اشاره به رشد حجم معاملات شهریور‌ماه نسبت به‌ماه‌های گذشته گفت: حجم معاملات در شهریور‌ماه سال‌جاری به نسبت مرداد‌ماه رشد یافته، همچنین تعداد خریداران افزایش پیدا کرده که این شرایط گویای این نکته است که بازار سهام در مسیر صعودی قرار گرفته است.

فرمند ضمن بیان این مطلب که در‌ماه گذشته بازدهی بورس بیش از ۷‌درصد بود گفت: در بین شرکتهایی که بیش از ۳۰‌درصد بازدهی ‌ماهانه داشتند، طبقه قند و شکر از صنعت غذایی و آشامیدنی و طبقه ماشین‌آلات کشاورزی از صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات پیشتاز بازار بودند.

وی ادامه داد: اما در مجموع بیشترین بازدهی شهریور‌ماه مربوط به شرکت‌های فعال در صنعت واسطه‌گری مالی و سرمایه‌گذاری بود که دلیل عمده آن هم سبد سهام این شرکت‌ها است.

فرمند افزود: در سبد سهام این شرکت‌‌ها مجموعه‌ای از سهام قرار گرفته که بازدهی مناسبی را برای صاحبان سهام به دست آورده و در نتیجه ارزش خالص دارایی‌‌های این شرکت‌‌ها (NAV) فاصله زیادی با قیمت سهام پیدا کرده و همین موضوع، رشد قیمت و در نتیجه بازدهی بالای این شرکت‌‌ها را موجب شده است.

این مسوول با اشاره به این موضوع که بررسی بازدهی سهام شرکت‌‌ها بدون در نظر گرفتن نقد شوندگی آنها، اقدام معقولی به نظر نمی‌رسد گفت: نقد شونده‌ترین شرکت طی معاملات‌ماه گذشته سهام شرکت بانک پارسیان بود و شرکت‌های هپکو و تراکتور سازی هم به دلیل انتظار ادامه روند افزایشی قیمت، سهامی ‌با نقد شوندگی بالا و پرطرفدار محسوب می‌شوند.

فرمند در خاتمه ابزار امیدواری کرد با ثبات اقتصادی و سیاسی کشور، بورس ایران در مسیر متعادل و رو به رشدی حرکت کند.

در همین حال یک کارشناس بازار نظر دیگری دارد، وی می‌گوید: با توجه به نمایان شدن علائم عدم تعادل در بازار سرمایه از شرکت‌های پرمخاطره دوری کنید.

علی اسلامی، ‌مدیر عامل شرکت کارگزاری رضوی، اظهار داشت: علائم عدم تعادل در بازار سرمایه از دوشنبه هفته گذشته تا دیروز، نوید روزهای مثبت را از بازار سرمایه به ما نمی‌دهد.

وی در گفت‌وگو با «موج» از روند نزولی در معاملات هر روز، کاهش تعداد دفعات معاملات و تعداد خریدار، افزایش تعداد خریداران حقوقی به عنوان علائمی‌نام برد که عدم تعادل بازار سرمایه را نمایان می‌سازد. اسلامی‌با بیان این مطلب که «به سهامداران به ویژه سهامداران نوپا توصیه می‌کنم که با توجه به این علائم از شرکت‌های پرمخاطره دوری کنند»، از شرکت‌هایی مانند تکنوتال، فرومولبیدن، داده پردازی که نسبت P/E آنها بیش از ۱۰ است به عنوان شرکت‌های پرمخاطره در بازار سرمایه نام برد.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها در روزهای رشد بازار سرمایه، بیش از ظرفیت بازار رشد می‌کنند و در روزهای افت بازار نیز بیشتر از افت بازار، کاهش می‌یابند.