گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز چهارشنبه گذشته شاهد تسلط معامله‌گران عمده بر رونده معاملات سهام و آغاز روند بازگشت بود. در معاملات آخرین روز هفته معامله‌گران عمده بازار پس از دو روز حرکت ناهماهنگ در جهت کنترل بازار روند هماهنگی را در پیش گرفتند که ماحصل آن کنترل برخی از نمادها و خرید حجم مبنا ۱۲ نماد دارای صف فروش جهت کاهش قیمت سهام و فراهم آوردن زمینه تعادل در عرضه و تقاضای این نمادها بود.

در معاملات روز چهارشنبه معامله‌گران حقوقی اقدام به خرید سهام در بازار کردند و ضمن پرهیز از حرکت سریع به ویژه بر روی به حرکت درآوردن صف‌های فروش که بدون تحرک باقیمانده بودند، تمرکز کردند که ماحاصل آن خرید حجم مبنا، ملی سرب و روی، تولی پرس، خدمات کشاورزی، نیرو ترانس، لوله و ماشین‌سازی، لاستیکی سهند، املاح معدنی، سموم علف‌کش، پتروشیمی فارابی، دوده صنعتی، ساختمان اصفهان و سرمایه‌گذاری مسکن بود.

در بازار چهارشنبه معامله‌گران همچنان تحت تاثیر تحولات سیاسی به ویژه وضعیت پرونده هسته‌ای کشورمان بود.

از سوی دیگر تحولات صحنه اقتصاد کشور از جمله مسائل رخ داده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سیاست عمومی دولت در کاهش تعرفه‌های واردات نیز تاثیر موثری بر تصمیم‌گیری‌های معامله‌گران بر جای گذاشته است هر چند که در مجموع در صحنه تحولات سیاسی به ویژه پرونده هسته‌ای کشورمان شرایط سیاسی پرونده موازی یعنی پرونده هسته‌ای کره شمالی و ناتوانی ایالات‌متحده در برنامه‌ریزی یک اقدام هماهنگ بین‌المللی اعتماد معامله‌گران را به عدم رخداد هرگونه تصمیم‌گیری موثر به همراه آورده است و انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت شرایط نامناسبی از این منظر بر بازار تحمیل شود.

در بازار چهارشنبه پیش‌بینی برخی از نمادهای مالی از جمله (standard bank pls) مبنی بر عبور نرخ جهانی روی از رقم ۴هزار دلار و رسیدن آن به حدود ۴هزار و ۹۰۰دلار در یک سال آینده رو به تحقق نهاده و قیمت این فلز به نزدیک ۴هزار دلار رسید.

اعلام گزارش رسمی بورس مبنی بر شرایط معدن انگوران نیز همزمان با رشد بهای جهانی این فلز سبب شد تا معامله‌گران به سوی گروه تولیدکنندگان روی اقبال دوباره‌ای را نشان دهند.

از سوی دیگر رشد بهای جهانی منگنز و مولیبدن نیز در گروه فلزی و معدنی موثر واقع شده است.

در گروه پتروشیمی کاهش بهای محصولات پتروشیمی تحت بازگشت قیمت نفت بهبود یافته است.

با افزایش بهای نفت انتظار می‌رود بار دیگر این گروه شرایط بهتری را شاهد باشد.

در گروه تجهیزات اعلام نرخ‌های جدید فروش برای کمباین سازی به همراه آزادسازی نرخ تراکتور براساس مصوبه شورای اقتصاد قابل توجه است.در این گروه نماد تکنوتار با اعلام EPS ر۳۰۰ریالی در هفته جاری در بازار بازگشایی خواهد شد.

در مجموع بازار چهارشنبه بازار مناسبی بود که در آن حرکت‌ها با نظم بیشتری دنبال می‌شد، این امر با توجه به نزدیکی پایان ماه رمضان و خروج بازار از رکود سنتی این ماه و اعلام گزارش‌های ۶ ماهه شرایط بهتری را شاهد خواهد بود، که احتمالا تحت تاثیر تحولات سیاسی پرونده هسته‌ای کشورمان نیز قرار خواهد گرفت.بازار در روز چهارشنبه با رشد ۹۴/۶ واحدی شاخص کل نتوانست از افت ۴۳ واحدی کل هفته شانه خالی کند امری که در کنار افت ۱۳۵ واحدی شاخص بازده نقدی و قیمت در مجموع هفته پایانی مهر ماه را هفته‌ای نامناسب برای سرمایه‌گذاران رقم زد.