بر این اساس دومین هفته متوالی خروج پول قوی بیش از هزار ‌میلیارد‌تومان (از اواخر مرداد سال‌جاری تاکنون) در هفته گذشته به ثبت رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای بیست و پنجمین هفته متوالی بورس اوراق‌بهادار حقوقی شده است؛ در واقع خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران خرد تحت‌تاثیر قانون زائد معاملاتی (دامنه‌نوسان) همچنان فرسایشی پیگیری می‌شود و دست‌کم بخشی از معامله‌گران در شرایط فعلی با تحمل ضرر و زیان حاضر به خروج از بازار سهام می‌شوند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد پول حقیقی چندان تمایل خاصی برای ورود به صنایع‌ریالی در هفته گذشته نداشته و غالبا جهت نوسان‌‌‌‌‌‌گیری در صنایع و شرکت‌های مختلف در گردش بوده است. کاهش ۰۲/ ۰درصدی شاخص‌‌‌‌‌‌کل ‌‌‌‌‌‌هم‌‌‌‌‌‌وزن دیگر معیاری است که می‌تواند بازگشت رکود به جریان معاملات بازار سهام را از نگاهی کلان به تصویر بکشد.

۲ سناریو از منطقه حساس بورسی

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، رشد دماسنج بورس تهران را در هفته‌ای که سپری شد می‌توان تحت‌تاثیر ۲ سناریو تعریف کرد. نخست اینکه ارزیابی معامله‌گران از سطح ۳/ ۱میلیون واحدی مبنی‌بر وجود حمایت قوی در این منطقه تکنیکالی بود، بنابراین انعکاس واکنش معامله‌گران نسبت به نزدیک‌شدن شاخص‌‌‌‌‌‌کل به این سطح در بازگشت قیمت سهام شرکت‌ها به مدار صعودی به حالتی کاملا شفاف نمایان است. دیگر اینکه بخشی از فعالان بازار سرمایه ‌بر این‌باورند که به دلیل نزدیک‌شدن به محدوده کانال ۳/ ۱میلیون واحدی به‌طور همزمان صندوق تثبیت، برخی از حقوقی‌‌‌‌‌‌ها و سبدگردان‌‌‌‌‌‌ها با تزریق منابع مالی ‌درصدد حمایت از شاخص‌‌‌‌‌‌کل بر‌‌‌‌‌‌‌آمدند، چراکه تداوم مسیر ریزشی و در نهایت شکست منطقه حمایت می‌توانست منجر به تشدید عرضه سهام از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران شود. افزایش سرعت کاهش قیمت سهام و قرارگرفتن شاخص در شیب تند نزول می‌تواند از دیگر دلایلی مطرح شود که ورود پول مانع از آن شد.

بورس‌ها در واکنش به آمار فد

انتشار آمار تورم ایالات‌متحده در روز پنج‌شنبه هفته گذشته دیگر رویداد حائزاهمیت برای بازار‌‌‌‌‌‌های مالی محسوب می‌شود. در پی تشدید سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال‌رزرو جهت کنترل تورم به‌تازگی بانک مرکزی آمریکا تورم سالانه را در‌ ماه‌جاری رقمی بالغ بر ۲/ ۸درصد اعلام کرده است، درحالی‌که این معیار در ‌ماه گذشته ۳/ ۸‌درصد گزارش شده بود. هر‌چند که پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ها از بازگشت به رقم ۱/ ۸درصدی حکایت داشت اما کاهش ۱/ ۰درصدی نرخ تورم در‌ ماه‌جاری می‌تواند تا حدودی مانع از تشدید سیاست‌های انقباضی کنترل تورم از سوی فد حداقل در روز‌‌‌‌‌‌های پیش‌‌‌‌‌‌رو شود. گفتنی است آمار تورم آمریکا برای محصولات به‌جز سوخت و مواد غذایی در‌ ماه‌جاری ۶/ ۶‌درصد ارزیابی می‌شود، این در حالی است که با درنظرگرفتن چنین پارامتری در ‌ماه گذشته این آمار از رقم ۳/ ۶درصدی حکایت داشت. هر‌چند پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ها برای‌ ماه‌جاری بازگشت به رقم ۵/ ۶درصدی بود اما محاسبات افزایش ۱/ ۰درصدی را در این بخش نشان می‌دهند، با این‌حال انعکاس اخبار مرتبط با تورم ایالات‌متحده در بورس تهران از روز شنبه و سایر بازار‌‌‌‌‌‌های مالی در دنیا از روز دوشنبه قابل‌رویت خواهد بود. هر چند بازار سهام کشور فارغ از موضوع تورم جهانی با ریسک‌های متعدد دیگری نیز مواجه است اما در شرایط فعلی صنایع مرتبط داخلی می‌توانند تا حدودی نسبت به آمار تورم سالانه آمریکا آسوده‌خیال باشند؛ زیرا بنا بر پیش‌بینی فعالان اقتصادی احتمالا به‌زودی افزایش چشمگیری در نرخ‌های بهره نخواهیم داشت. حال با توجه به این موضوع، بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی می‌توانند در بخش‌هایی با افزایش تقاضا همراه شوند؛ در واقع رشد قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها با توجه به میزان استقبال معامله‌گران هر چند محدود می‌تواند در هفته پیش‌‌‌‌‌‌روی بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی نمایان شود.

مسیریابی گردش پول

به هر ترتیب با گذر از بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی مشاهده می‌شود که از ۲۹‌هفته معاملاتی (از ابتدای سال‌۱۴۰۱ تاکنون) تنها ۳ هفته ورود پول به ثبت رسیده است، در مقابل ۲۶ هفته خروج پول صورت گرفت که ۲۵ هفته متوالی بازار حقوقی بوده است. در هفته‌ای که گذشت، صنایعی از قبیل محصولات شیمیایی با ۹۳‌میلیارد‌تومان، خودرو و ساخت قطعات با ۹۳‌میلیارد‌تومان، چند رشته‌‌‌‌‌‌ای صنعتی با ۹۲‌میلیارد‌ تومان، فرآورده‌های نفتی با ۷۸‌میلیارد ‌تومان، بانک‌ها ۷۵‌میلیارد‌تومان و فلزات اساسی با ۵۶‌میلیارد‌تومان در صدر فهرست خروج پول حقیقی قرارگرفتند. به‌رغم رشد نماگر اصلی بورس آمار تغییر مالکیت از فرار سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار خرد (از صنایع دلاری و‌ ریالی) حکایت دارد، در مقابل صنعت لاستیک و پلاستیک در هفته منتهی به ۲۰‌مهر‌ماه نزدیک به ۵‌میلیارد ‌تومان ورود پول از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران خرد را تجربه کرد و در صدر فهرست قرار گرفت. محصولات کاغذی با ۲‌میلیارد‌تومان دیگر گروهی بود که ورود پول حقیقی را در هفته مذکور تجربه کرد. نماد‌‌‌‌‌‌های معاملاتی «وخاور» با ۲۵‌میلیارد‌تومان، «سصفها» با ۱۰‌میلیارد‌تومان، «غنوش» با ۸‌میلیارد‌تومان و «وآذر» با ۵‌میلیارد‌تومان با بیشترین ورود سرمایه‌گذاران خرد همراه بودند. بیشترین خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران خرد هم به نماد‌‌‌‌‌‌هایی نظیر «شستا» با ۶۳‌میلیارد‌تومان، «شپنا» با ۴۷‌میلیارد ‌تومان، «خودرو» با ۳۵‌میلیارد‌تومان و «وپاسار» با ۳۲‌میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.