دنیای اقتصاد- در حالی که هر ساله در فصل برگزاری مجامع، بورس تهران شرایط نسبتا متعادلی را تجربه می‌کرد و فضای عمومی بازار سهام به دلیل تقسیم سود نقدی در مجامع سالانه مثبت بود، اما فعالان بورس این روزها شاهد نزول بازار در فصل برداشت هستند؛ شرایطی که بازدهی بازار سهام از ابتدای سال تاکنون را به رقم ۲/۸ درصد به عقب رانده است؛ حال آنکه بخش اعظمی از این بازدهی هم مرهون تقسیم سود نقدی در مجامع است و نه تغییرات قیمت سهام شرکت‌های حاضر در بورس تهران. جنب پل حافظ

نزول بازار در فصل برداشت

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته نیز به افت یکنواخت خود ادامه داد، افتی که بازدهی بازار از ابتدای سال را به رقم ۸/۲ درصد عقب راند. این در حالی است که هر‌ ساله در فصل مجامع، بازار به لحاظ سنتی مثبت‌تر از شرایط کنونی بود، فصلی که به عنوان فصل برداشت بازار برای سهامدارانی شناخته می‌شود که هم به دنبال بازدهی قیمت سهام هستند و هم دریافت سود نقدی در مجامع.

شرایط شاخص بورس در حالی حکایت از ۸/۲درصد رشد بازار در سال جاری دارد که عملا نماد مهمی در بازار پیدا نمی‌شود که قیمت آن نسبت به ابتدای سال ۸/۲درصد بالاتر باشد. دشواری رصد بازار بر مبنای شاخص بورس که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز بر آن تاکید شده بود، در روزهای اخیر بیش از پیش در معرض دید کارشناسان قرار گرفته است. در این میان به نظر می‌رسد شاخص بازار باید در کنار مراجع رسمی از سوی نهادهای عمومی و خصوصی نیز محاسبه شود که این امر برخلاف بورس‌های عمده دنیا در بورس تهران هنوز صورت نگرفته و اقدامات گذشته در این زمینه عموما بدون پیگیری رها شده است.

در همین حال بورس اوراق بهادار همچنان با مسائل‌ مهمی مواجه است که در بخش سیاسی مذاکرات پیش رو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکرات مسکو همچنان در صدر مسائل مورد توجه قرار دارد.

افزون بر این، سفر دکتر احمدی‌نژاد به شانگهای و دیدار با رییس‌جمهوری روسیه و چین تا حدودی تنش‌های سیاسی را کاهش داده است. در همین حال انتظار می‌رود نتایج دیدار روز جمعه مسوولان کشورمان و مقامات آژانس تاثیری مهم در مذاکرات مسکو داشته باشد.

در کنار مسائل‌ سیاسی در حوزه اقتصادی نیز بازار با خبرهای مهمی مواجه بود. در حوزه داخلی، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی حکمی، فریدون احمدی را به سمت معاون وزیر و رییس‌ هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منصوب کرد. وی ریاست هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران را بر عهده داشته است.

بازارهای جهانی قرمزپوش شدند

اما در کنار تداوم بحث‌های داخلی در مورد سه بازار ارز، طلا و مسکن و همچنین تورم موجود در کشور، عمده‌ترین حوزه نگرانی بازار سرمایه وضعیت بازار‌های جهانی است که تحت تاثیر افت شدید قیمت‌ها ناشی از وضعیت اقتصادی کشورهای مهم قرار دارد. به دنبال انتشار آمار اقتصادی قدرت‌های اقتصادی اتحادیه اروپا به ویژه کاهش سطح اعتبار اسپانیا و آمار نگران‌کننده اقتصاد آلمان وضعیت حوزه یورو بار دیگر تیره شده است. در همین حال در آمریکا رییس‌ فدرال رزرو نیز با تاکید بر سیاست انبساطی اقتصاد ایالات متحده عملا راه را برای کاهش شدید ارزش یورو باز کرد تا در نهایت شوک اساسی را چین وارد کند؛ جایی که برای نخستین بار در ۴سال اخیر این کشور اقدام به کاهش نرخ بهره کرد تا شاید بتواند تحرکی را به اقتصاد این کشور بازگرداند. ماحصل این تحولات افت بی‌سابقه بهای نفت بود که تحت تاثیر مهندسی بازار نفت نیز قرار گرفته تا بدترین کارنامه هفتگی افت بهای نفت در ۱۳سال اخیر رقم بخورد.

بهای نفت برنت به ۵/۹۷ دلار در هر بشکه و نفت وست تگزاس به ۱۴/۸۲ دلار رسیده است که ادامه این روند احتمالا کاهش شدیدی در بهای نفت در هفته آینده را ایجاد خواهد کرد.

افزون بر این، بهای فلزات رنگین و فولاد نیز تحت فشار شدیدی قرار دارد، بهای مس به مرز ۷هزار و ۲۰۰دلار نزدیک شده است و بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب یک هزار و ۸۷۰دلار، یک هزار و ۸۸۲دلار و یک هزار و ۹۲۳دلار رقم خورده است. بهای بیلت فولادی نیز به ۳۶۰دلار رسیده است.

در بورس کالا نیز هفته گذشته برخی از شرکت‌های بورسی اقدام به عرضه محصولات خود کردند که البته به دلیل تعطیلی میان هفتگی چندان پر رنگ نبود، هر چند بخشی از قیمت‌ها کاهش یافته است. در بخش کالاهای شیمیایی و پتروشیمی، گوگرد کلوخه پالایشگاه اصفهان ۲هزار و ۱۱۶ریال، گوگرد کلوخه پالایشگاه تبریز ۲هزار و ۱۰ریال، وکیوم باتوم ۵هزار و ۷۱۰ریال، پلی اتیلن سنگین ای ایکس سه پتروشیمی شازند ۲۷هزار و ۳۰۱ریال و منو اتیلن گلایکول ۲۲هزار و ۲۰۰ریال، جوش شیرین پتروشیمی شیراز ۶هزار و ۵۶۱ریال، اوره ۵هزار ریال، اوره صنعتی پتروشیمی شیراز ۵هزار و ۲۲۴ریال و متانول پتروشیمی فن‌آوران ۴هزار و ۶۰۶ریال، پلی اتیلن زد سی ۲۰هزار و ۴۷۰ریال رقم خورده است. در بخش فلزی هم بهای ورق گرم بی مبارکه ۹هزار و ۱۶۷ریال و ورق گرم سی ۹هزار و ۴۷۶ریال رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار هفته گذشته به دلیل تعطیلی میان‌هفته عملا روند مشخصی را تجربه نکرده و در عمل افت شدید معاملات را در پی داشته است.

در این هفته با توجه به جو رکودی بازار، معامله‌گران شاهد کاهش تمامی متغیرهای اساسی بازار بودند؛ به گونه‌‌ای که در هفته گذشته با وجود انجام برخی از معاملات عمده ارزش معاملات به ۱۲۵میلیارد تومان رسید که ۴۰درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته شاهد بود. در همین حال شمار خریداران نیز هفته گذشته با کاهشی ۵۸درصدی به ۱۱هزار و ۶۴۳نفر رسید.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد عرضه صکوک سرمایه‌گذاری مسکن بودند که برای این اوراق ۸/۲۳میلیارد تومانی نزدیک به سی میلیارد تومان تقاضا در بازار ثبت شد که این امر بار دیگر به کارشناسان نشان داد که نقدینگی در بازار موجود بوده اما تمایلی به ریسک کردن و خرید سهام در شرایط کنونی وجود ندارد.

در بازار روز چهارشنبه در گروه برقی، نماد ایران ترانسفو با افت متناسب با میزان سود تقسیمی به تابلو بازگشت.

دکل‌های جدید حفاری در راه است

در گروه تجهیزات، مدیر عامل شرکت حفاری شمال از مذاکره با چینی‌ها برای خرید ۱۰ دستگاه حفاری خشکی و ۴ دستگاه حفاری دریایی خبر داد.

هدایت‌الله خادمی به سفر چند هفته پیش خود به چین اشاره کرد و گفت: براساس تاکید مقام عالی وزارت نفت و با توجه به ضرورتی که برای توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور به ویژه میادین مشترک وجود دارد، با سفر به چین برای خرید چند دستگاه حفاری خشکی و دریایی مذاکراتی انجام دادیم.

وی افزود: به منظور تجهیز ناوگان حفاری شمال در این سفر ۹ دستگاه حفاری خشکی با قدرت ۲ هزار اسب بخار و یک دستگاه دیگر با قدرت ۳ هزار اسب بخار سفارش دادیم که قرار شد از این میان ۷ دستگاه تا هشت ماه آینده تحویل شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: دستگاه‌های حفاری خشکی به دلیل مشابهت‌هایی که در مراحل ساخت و تجهیزات دارند، زودتر از دستگاه‌های دریایی آماده می‌شوند از این رو انتظار داریم تحویل این دستگاه‌ها در زمانی که تعهد شده، انجام شود.

مدیرعامل حفاری شمال پیشتر نیز تاکید کرده بود: ارزش هر دستگاه حفاری دریایی ۱۷۰ میلیون دلار و هر دستگاه حفاری خشکی ۲۵ میلیون دلار اعلام شده که به این ترتیب، برای ساخت یا وارد کردن چهار دستگاه حفاری دریایی به حدود ۷۰۰ میلیون دلار و برای ۱۰ دستگاه خشکی به ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه نیاز است.

در گروه حمل‌ونقل، شرکت حمل‌ونقل‌ خلیج فارس که برای سال مالی ۹۱ به ازای هر سهم ۴۶ ریال سود اعلام کرده بود، در گزارش جدید خود به ازای هر سهم زیان ۶۰ ریالی اعلام کرد.

به این ترتیب «حفارس» به‌‌رغم افزایش ۴۲ درصدی فروش برای سال ۹۱ مانند سال ۹۰ زیان ده شد. حاشیه سود بسیار پایین عملیات شرکت، چشم انداز خوبی را برای حفارس ترسیم نکرده است.

یک افزایش سرمایه ۱۰۳ درصدی

در گروه خودرویی، مجمع سرمایه‌گذاری سایپا با انتشار خبرهای نگران‌کننده‌‌ای در مورد وضعیت شرکت سایپا و زیر مجموعه‌های آن مواجه بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس۲۴، در مجمع وساپا اعلام شد که فروش بلوک ملی مس به دلیل افت قیمت‌های جهانی مس به تعویق افتاده است و زمان معامله بلوک ملی مس مشخص نیست.

این گزارش می‌افزاید: در مجمع وساپا با افزایش سرمایه ۱۰۳درصدی وساپا موافقت شد که از این ۳۱۰میلیارد تومان افزایش سرمایه، ۱۴۰ میلیارد تومان از محل انباشته و ۱۷۰ میلیارد تومان نیز از محل آورده نقدی خواهد بود.

در گروه خودرویی، قائم‌مقام شرکت زامیاد، از برنامه تولید ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: میزان تولید شرکت زامیاد در سال گذشته حدود ۵۷ هزار دستگاه بود که با توجه به برنامه افزایش تولید این رقم در سال جاری به ۷۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

مجید یحیایی در نشست خبری که با حضور اعضای هیات مدیره و جمعی از نمایندگی‌های فروش این شرکت برگزار شد، با اعلام این خبر افزود : مهمترین برنامه سال جاری شرکت زامیاد تلاش در جهت افزایش تولید خواهد بود که در این راستا تا کنون در حوزه تامین و ساخت قطعات و استانداردها، شرکت زامیاد عملکرد خوبی داشته است.

در گروه پتروشیمی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با اشاره به صدور مجوز نظام‌نامه ریچ برای ۷ محصول تولیدی مجتمع پتروشیمی شازند برای صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ترکیه و کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان بازارهای هدف این مجتمع پتروشیمی یاد کرد و گفت: به زودی ۳ طرح توسعه جدید واحدهای این مجتمع مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رضا رحمانی درباره آخرین وضعیت تولید محصولات در مجتمع پتروشیمی شازند با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات میانی و نهایی پلیمری و شیمیایی در پتروشیمی شازند وجود دارد .

رکورد تولید اتیلن در پتروشیمی شازند شکسته شد

این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه تولید اتیلن سال ۱۳۹۰ معادل ۲۸۶، ۵۱۹ تن بوده که بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تاکنون است، اعلام کرد: پروپیلن پتروشیمی شازند نیز معادل ۵۲۳ هزار تن بوده که ۴ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی و بالاترین تولید ثبت شده مجتمع از ابتدا تاکنون بوده است.

در این گروه، نماد متوقف خارک با خبرهایی در مورد افزایش ظرفیت این واحد مواجه بوده است. به گفته رییس‌ خدمات فنی مجتمع پتروشیمی خارک چند طرح توسعه‌‌ای در مجتمع پتروشیمی خارک در حال اجرا است و با بهره‌برداری کامل از این طرح‌ها توان تولیدی این واحد پتروشیمی افزایش خواهد یافت که می‌توان به ساخت مخزن ذخیره و بارگیری پروپان و بوتان و سامانه سرمایش و جمع‌آوری بخارها، بازسازی و نوسازی و افزایش ظرفیت مجتمع اشاره کرد.

در همین حال، شاه رضا مسوول‌ امور سهام شرکت پتروشیمی خارک نیز در مورد دلایل توقف این نماد در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار داشت: از زمان ارسال اطلاعات عملکردی شرکت در خصوص سال مالی ۹۰ مدت زیادی می‌گذرد، اما پس از آن سازمان بورس و اوراق بهادار اطلاعات تکمیلی را در مورد عملکرد دوره مالی مذکور از شرکت درخواست کرد که این موارد نیز تهیه و برای آن سازمان ارسال شد.

این مقام مسوول‌ در ارتباط با زمان بازگشایی نماد معاملاتی «شخارک» اعلام کرد: پس از ارسال اطلاعات تکمیلی، مقرر شده تا طی هفته جاری اطلاع‌رسانی عمومی در رابطه با وضعیت عملکردی شرکت از طریق سایت کدال صورت گیرد، اما سازمان بورس باید زمان دقیق بازگشایی نماد را اعلام کند.

وی در رابطه با دلیل توقف نماد معاملاتی شرکت گفت: نماد «شخارک» همچون نماد معاملاتی سایر شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور تعدیل بودجه برآوردی و لزوم شفاف‌سازی متوقف شده است.

شاه رضا به بیان همین مطلب بسنده کرد که تعدیل بودجه برآوردی سال مالی ۹۰ ناشی از آثار تسعیر نرخ ارز بر سودآوری شرکت بوده است. در گروه دارویی، عرضه یک بلوک ۶۷/۱۰درصدی سهام ایران دارو از سوی سرمایه‌گذاری سپهر روز چهارشنبه بدون خریدار باقی ماند. در گروه غذایی، امروز اصلاح دردناک سهام گروه قندی با شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی در نمادهای شهد و قند مرودشت ادامه خواهد یافت.

مخابرات و باز هم افزایش تعرفه‌ها

در نماد مخابرات، معاون رگولاتوری گفت: تعرفه مکالمات تلفن ثابت شهری ۱۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از افزایش ۱۲ تا ۲۸ درصدی تعرفه مکالمات تلفن ثابت شهری در سال جاری خبر داد.

لطف‌الله سبوحی در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۹۱ بنا بر درخواست شرکت مخابرات ایران، ‌افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت شهری را تصویب و ابلاغ کرد.

وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آنها طرح هم‌ کدسازی انجام نشده، به ازای هر ۱۲۰ ثانیه یک پالس تعیین شده است.

سبوحی گفت: همچنین تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آنها طرح هم‌ کدسازی انجام شده است، به صورت یکنواخت در کل استان به ازای هر ۱۰۵ ثانیه یک پالس تعیین می‌شود. یادآور می‌شود پیش از این قیمت هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت ۹۶/۱۹ ریال بود که با مصوبه جدید کمیسیون تنظیم به ۳۵/۲۲ ریال رسیده که معادل ۱۲ درصد افزایش است.

قیمت هر دقیقه مکالمه در استان‌هایی نظیر تهران و البرز که در آنها طرح هم کد‌سازی اجرا شده از ۹۶/۱۹ ریال به ۵/۲۵ ریال رسیده که معادل ۲۸ درصد افزایش است.

معاون سازمان تنظیم مقررات، استدلال کمیسیون را برای افزایش تعرفه تلفن ثابت جلوگیری از زیاندهی شبکه تلفن ثابت عنوان کرد.

در گروه فلزی، نماد سپنتا امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است. در این گروه، شرکت فولاد آلیاژی ایران سود سال مالی ۹۰ خود را با تعدیل مثبت ۲۴ درصدی اعلام کرد.

بر این اساس فولاژ که برای سال ۹۰ به ازای هر سهم ۴۴۹ ریال سود پیش‌بینی‌ کرده بود، با این تعدیل مثبت ۲۴درصدی در عملکرد ۱۲ ماهه خود به سود ۵۵۸ ریالی به ازای هر سهم دست یافت.طبق بررسی‌های به عمل آمده توسط سایت بورس ۲۴، افزایش قیمت فروش و افزایش سود عملیاتی در کنار افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها از علل اصلی تعدیل مثبت فولاژ به شمار می‌رود.

سود سال ۹۰ این شرکت به نسبت دوره مشابه سال قبل به ترتیب در فروش با رشد ۲۷ درصدی، بهای تمام‌شده با رشد ۲۵ درصدی و سود عملیاتی با رشد ۴۱ درصدی همراه شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۳/۵۷ واحد افت کرد. در همین حال ارزش معاملات نیز به ۴/۵۳ میلیارد تومان رسید که ۵۰ درصد آن را جابه‌جایی یک بلوک ۲۰۵میلیون سهمی فارس و خوزستان در پایان معاملات تشکیل داد. از ۲۱۱نمادی که روز چهارشنبه به روی تابلو رفتند ۱۶۶نماد با کاهش ارزش و ۴۴نماد با رشد ارزش همراه شدند.